سایه استیضاح ترامپ کمرنگ شد

جیمز کومی ترامپ را متهم به دروغ‌گویی کرد

جیمز کومی که روز پنج‌شنبه در جلسه شهادت کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا حضور یافته بود، دولت دونالد ترامپ را متهم کرد که با گفتن «دروغ‌های آشکار» سعی در «بدنام کردن» او داشته است. کومی همچنین تاکید کرد که ترامپ از وی خواسته بود که به او وفادار بماند. با این حال جمهوری‌خواهان از ترامپ حمایت کردند. از جمله پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و جان مک‌کین. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که طرح دموکرات‌ها برای استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا تا اطلاع ثانوی ناکام بماند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «او دروغ می‌گوید، به همین سادگی»؛ بالاخره آنچه تاکنون کتمان می‌شد در سنای ایالات‌متحده به‌طور علنی از سوی فردی مورد وثوق جمهوری‌خواهان بیان شد. کومی، رئیس‌جمهوری آمریکا را یک دروغگو خطاب کرد و گفت: «او دروغ می‌گوید، به همین سادگی.» به گزارش رویترز، رئیس سابق پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) دولت دونالد ترامپ را متهم کرد که با گفتن «دروغ‌های آشکار» سعی در «بدنام کردن» او داشته است. جیمز کومی که روز پنج‌شنبه در جلسه شهادت کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا حضور یافته بود، درباره این دروغ‌ها توضیحی نداد.

وی گفت که از اخراج خود از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا متحیر شده و دونالد ترامپ استدلال‌های خود را درباره اخراجش تغییر داده است. کومی تصریح کرد:‌ «تغییر توضیحات ترامپ باعث تحیر من شد و شدیدا مرا نگران کرد.» مدیر سابق پلیس فدرال افزود: «صحبت‌های ترامپ مبنی بر اینکه اف‌بی‌آی غیرموثر است باعث بدنامی من و اف‌بی‌آی شده است.» دونالد ترامپ روز ۹ مه جیمز کومی را از مقام خود برکنار کرد. وی در آن زمان در حال تحقیق پیرامون دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود.

وی تاکید کرد رئیس‌جمهوری بارها به او گفته بود که کار خود را به نحو عالی انجام داده است اما در نهایت ترامپ به کومی گفته است قصد دارد تا دوره ریاست وی را بر اف‌بی‌آی به پایان برساند. وی تا زمان اخراج از سمتش، چهار سال بود که ریاست اف‌بی‌آی را به عهده داشت.

جیمز کومی دلیل اخراج خود را به‌خاطر تحقیقات پلیس فدرال درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده عنوان کرد. تیم انتخاباتی دونالد ترامپ متهم است که در جریان انتخابات تماس‌هایی با روسیه داشته است. رئیس‌جمهوری آمریکا اتهام تبانی با روسیه را رد کرده است. با وجود این در تحقیقات جدید مشخص شده که حضور داماد ترامپ در رسوایی پرونده روسیه جدی‌تر از آن چیزی بوده که تاکنون مطرح می‌شده است. ترامپ به همین منظور یک اتاق جنگ در داخل کاخ سفید به همراه داماد و استیو بانن تشکیل داده است تا اوضاع این پرونده را رصد کنند.

جلسه روز پنج‌شنبه از آن جهت اهمیت داشت که یکبار حضور کومی برای ادای شهادت در سنا به تعویق افتاده بود. حتی این گمانه‌زنی مطرح شده بود که ممکن است ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا مانع حضور وی در جلسه استماع شود.

با وجود این رسانه‌ها از 24 ساعت قبل از اینکه کومی به سنا برود، برای وی تقویم زمانی درست کرده بودند و آخرین خبرها را نیز درخصوص این داستان به‌روز می‌کردند. اما با حضور کومی در سنا مکان‌های عمومی مانند بارها و کافه‌ها مملو از مردمی شده بودند که منتظر سخنان رئیس سابق اف‌بی‌آی بودند. آنها دسته‌جمعی در این مکان‌ها سخنان جیمز کومی را زنده از تلویزیون مشاهده می‌کردند. برخی می‌گویند فقط مسابقات فوتبال آمریکایی بود که می‌توانست مردم را این‌گونه برای تماشا به مکان‌های عمومی بکشاند.

ترامپ از روزی که وارد کاخ‌سفید شده همواره تحت‌فشار پرونده روسیه بوده است. اخراج کومی این شائبه را تقویت کرده که وی برای اینکه در روند این پرونده مداخله کند، کومی را از سمت خود برکنار کرده است. این امر در نظرسنجی صورت گرفته توسط ای‌بی‌سی نیوز نیز آمده است و 56 درصد معتقدند ترامپ قصد مداخله در تحقیقات فدرالی را داشته است. همچنین 61 درصد از مردم آمریکا بر این باورند که ترامپ برای حفاظت از خود، جیمز کومی را از کار خود برکنار کرده است.

کومی به ترامپ اطمینان نداشت

کومی در جلسه شهادت خود در سنا تاکید کرده است که ترامپ در میان تعجبش از وی خواسته بود که به او وفادار بماند اما رئیس سابق اف‌بی‌آی گفته است که کار وی وفاداری نیست. وی در عین حال تاکید می‌کند که نگران بوده است دونالد ترامپ درباره نخستین جلسه‌اش با او «دروغ» بگوید. کومی افزود رفتار ترامپ برای او تازه بود و او را به این نتیجه رسانده بود که باید یادداشت بردارد و جزئیات را به صورت کامل بنویسد.

کومی گفته است که وقتی با باراک اوباما جلسه داشته هیچ‌گاه احساس نکرده بود که باید در جلسات یادداشت بردارد.

در جریان این دیدارها، ترامپ از کومی پرسیده بود که آیا درباره شخص او نیز تحقیقات می‌شود. رئیس اف‌بی‌آی هم در پاسخ گفته بود که هدف اف‌بی‌آی تحقیق از رئیس‌جمهوری نیست.

ترامپ مدعی است که گفت‌وگوهای خود با کومی را ضبط کرده است. کومی اما روز پنج‌شنبه در سنا ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای جنجالی او با دونالد ترامپ ضبط شده باشند و افزود که اگر رئیس‌جمهوری چنین نوارهایی دارد، همه آنها را منتشر کند. کومی اذعان کرد که او یادداشت‌های مربوط به دیدارش با ترامپ را علنی کرده است به این امید که باعث شود یک بازرس ویژه برای هدایت تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تعیین شود. کومی می‌گوید که شکی ندارد روسیه در انتخابات آمریکا دخالت داشته است.

انتشار یادداشت‌های کومی چند روز پس از اخراج او از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا صورت گرفت. او این یادداشت‌ها را به دوست خود داده بود تا آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. البته ترامپ پیش از او در رشته توئیت‌هایی، تهدید کرده بود که جیمز کومی امیدوار باشد نوارهایی درباره گفت‌وگوهای ما وجود نداشته باشد، پیش از اینکه محتوای گفت‌وگوها را به رسانه‌ها درز دهد.» وی با اشاره به توئیت دونالد ترامپ تصریح کرد:‌ «نیمه‌شب دوشنبه از خواب بیدار شدم، تا آن موقع فکر نمی‌کردم ممکن است تاییدیه‌ای وجود داشته باشد، یک نوار.» مدیر سابق اف‌بی‌آی اظهار کرد: «برداشتم این بود که باید جریان این نشست را علنی کنم.»

در این راستا کومی به همین دلیل از دوستش که استاد دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا بود خواست تا یادداشت‌های او را درباره دیدارش با ترامپ رسانه‌ای کند. وی افزود:‌ «به دلایل مختلف نخواستم خودم این کار را انجام دهم. ولی از دوستم چنین درخواستی کردم چون فکر می‌کردم ممکن است باعث تعیین یک بازرس ویژه شود.»

دموکرات‌ها خواستار تعیین یک دادستان ویژه برای دنبال کردن تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بودند و این درخواست پس از اخراج جیمز کومی تشدید شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز بر اساس این یادداشت‌ها گزارشی منتشر کرد و یک روز بعد، رابرت مولر، رئیس سابق اف‌بی‌آی، به‌عنوان بازرس ویژه برای هدایت تحقیقات معرفی شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که سارا هاکبی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به اظهارات جیمز کومی گفته است رئیس‌جمهور «دروغگو» نیست. وی که در یک جلسه غیرعلنی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار کرد: «قطعا می‌توانم بگویم که رئیس‌جمهور دروغگو نیست و چنین سخنی توهین‌آمیز است.»

این در حالی است که با توجه به رسوایی‌های روزافزون تیم ترامپ دموکرات‌ها به‌دنبال استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا هستند. پل رایان نیز رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده بر این باور است که درخواست ترامپ برای وفادار بودن نامناسب بوده است. البته رایان مانند دموکرات‌ها از ترامپ انتقاد نکرد و او را به‌عنوان فردی بی‌تجربه که با فضای سیاسی آشنا نیست، معرفی کرد. با وجود این رایان تاکید کرد که استقلال اف‌بی‌آی برای او بسیار اهمیت دارد. او گفت: «مدیران اف‌بی‌آی باید مستقل باشند این امر بسیار حیاتی است.»

اخیرا ترامپ کریستوفر ری را به‌عنوان جانشین کومی انتخاب کرده و این نگرانی وجود دارد که او نیز مانند رئیس سابق اف‌بی‌آی برای وفاداری به ترامپ تحت فشار قرار گیرد. رایان به‌عنوان یکی از رهبران ارشد جمهوری‌خواهان گفته است که آنها حامی کریستوفر ری هستند و به نظر گزینه خوبی است. با اظهارات کومی در سنا حالا فشار به دولت ترامپ افزایش یافته است. برخی از ناظران می‌گویند اهمیت اظهارات جیمز کومی فراتر از نقش روسیه و هکرهای روسی در انتخابات آمریکا است. اظهارات جیمز کومی می‌تواند پایه‌های دولت ترامپ را به لرزه بیندازد. موضوع اصلی در جلسه کارگروه اطلاعاتی سنا حول این پرسش دور می‌زد که آیا اقدامات ترامپ کارشکنی در کار قوه قضائیه است یا نه. ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۴ به علت اتهام مشابهی ناگزیر به‌ کناره‌گیری از مقام ریاست‌جمهوری آمریکا شد.

جلسه روز پنج‌شنبه با سخنان ریچارد بور، سناتور جمهوری‌خواه و در عین حال رئیس کمیته اطلاعاتی سنا آغاز شد. پس از آن نوبت به سناتور مارک وارنر، معاون کمیته اطلاعاتی سنا و پس از آن نوبت به پرسش‌های دیگر اعضای کمیته رسید. بیشترین حمله به جیمز کومی از سوی جان مک‌کین صورت گرفت. مک‌کین با مقایسه پرونده تماس با مقامات روسی اعضای دولت ترامپ با پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون، جیمز کومی را تلویحا متهم به برخوردی دوگانه کرد. جیمز کومی، رئیس پیشین و برکنار شده اف‌بی‌آی در جلسه کمیته اطلاعاتی سنا به ده‌ها پرسش اعضای کمیته و دیگر سناتور‌ها پاسخ گفت اما در مهم‌ترین بخش اظهارات خود تصریح کرد که ترامپ پیش از برکناری مایکل فلین از وی خواسته بود پرونده وی را پیگیری نکند. ترامپ درخواست خود را با جمله «من امیدوارم» این تحقیقات خاتمه یابد، بیان کرده، ولی جیمز کومی آن را به‌عنوان دستور ارزیابی کرده است.

در این راستا مخالفان ترامپ اظهارات جیمز کومی را نشانه‌ای آشکار از تمایل ترامپ برای کارشکنی در تحقیقات قوه قضائیه آمریکا ارزیابی می‌کنند. حال آنکه وکیل دونالد ترامپ، مارک کاسوویتز پس از انتشار اظهارات جیمز کومی، مدعی شده این اظهارات عملا تاییدی بر مواضع و سخنان ترامپ است. به ادعای کاسوویتز، شخص ترامپ موضوع تحقیقات مربوط به تماس با روسیه نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =