وظیفه دولت کاهش ریسک برای کشورهای خارجی متمایل به سرمایه گذاری در ایران است

آخوندی مطرح كرد:

ما به دنبال ایفای سهم ایران در منطقه و بین ‌الملل در حوزه حمل و نقل هستیم. و همه این ها نیاز به میلیاردها دلار سرمایه دارد. نوع فعالیت ما در این حوزه بسیار قابل فهم است و به امکاناتی که می توانیم از بازار جهانی به دست آوریم نیز اطمینان داریم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، وزیر راه و شهرسازی در چهارمين همایش تجاري و بانكي ایران و اروپا گفت: من در ارتباط با موضوع تامین مالی برای پروژه های زیربنایی رویکردی که دارم این است که ما مجبوریم نگاه  ملی خود را در این زمینه تغییر دهیم. 
آخوندی گفت: ایران کشور بسیار مهمی است و نقش ژئوپلتیک و ژئواکونومیک خیلی مهمی دارد. من به این موضوع مسئولیت بین المللی ایران در توسعه منطقه و توسعه تجارت در سطح جهان کاملا واقف هستم و این را مبنا قرار می دهم که موقعیت ما حکم می کند که شبکه ریلی اسیایی را راه اندازی کنیم. این رویکرد فراکرد از رویکرد داخلی ما در این حوزه هست. ما باید براین اساس اسیا را به عنوان یک منطقه یکپارچه در نظر بگیریم. اسمان ایران باید اسمان امنیت و صلح برای عبور بین المللی باشد.
وی اضافه کرد: در حوزه دریا هم این ماموریت بر عهده ما هست و باید حمل و نقل در زمینه دریا، زمین و هوایی به صورت یکپارچه صورت گیرد. انجام این کار نیاز به میلیاردها دلار سرمایه گذاری دارد و نیاز به یک زیرساخت نرم دارد تا بتواند این اعتماد را در سطح جهان ایجاد کند.
آخوندی اظهار کرد: من در این جلسه این اعتماد را به کشورهای حاضر در جلسه می دهم که ما بر مبنای منافع ملی خودمان مسئولیت بین المللی خود را درک می کنیم و سطح طرح های ما در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی است. در سطح ملی به دنبال افزایش ظرفیت های ایران در 10 کریدور توسعه هستیم و نیاز به بازنگری اساسی در شبکه حمل و نقل داریم در منطقه ما به حوزه تمدنی ایران شهر اعتراف کرده ایم این تمدن می تواند در تمام حوزه های مبادلات زیرساختی تمام روابط ما را مورد بازخوانی قرار دهیم و در پی گسترش و شتاب بخشیدن به روابط با تمامی همسایه های خود هستیم. ما نگاه سیاسی و امنیتی صرف نداریم و نگاه ما توسعه شبکه حمل و نقل در تمام حوزه های تمدنی است. ما فکر می کنیم در حوزه تجارت و توسعه شبکه حمل و نقل این ارتباط را برقرار کنیم.
وی ادامه داد: در سطح جهانی ما باید یک تامین مالی و تعامل پایدار در تامین هزینه ها در این سطح داشته باشیم و نمی خواهیم در این زمینه فقط شعار دهیم و ما به دنبال انچه که شدنی است، هستیم ولی مبنای شدنی بودن واقع نگری ما است تا بتوانیم تامین مالی پایدار را با نظام بهره بردار پایدار مرتبط کنیم.
آخوندی گفت: اولین بحث ما در این زمینه رفتن به سمت انواع سیستم های مشارکت خصوصی در حوزه داخلی و خارجی است. ما از دهه 60 قانونی برای جلب مشارکت خصوصی را داشتیم اما این قانون در حوزه محدودی با مشارکت بانک ها انجام شد ما در انگاره های جدید این قانون را به تمام محیط های حمل و نقل بسط دادیم. فرودگاه شیراز به عنوان نمونه اقدام ما با 240 میلیارد تومان سرمایه گذاری است و توسعه بندر چابهار با 403 میلیون سرمایه گذاری در حوزه دریا نمون ما در سطحی فراتر از سطح داخلی است. ما در این زمینه دو پروژه جدید در ایجاد کردیم تا تعمیزات اساسی ازاد راه ها را بر اساس بخش خصوصی انجام دهیم در حوزه ناوگان هم این بحث ها مطرح شده است. در حوزه ریل نیز تا سال گذشته واگن هایی با عمر 64 سال تردد می کردند و ما نیاز به نوسازی ناوگان عظیمی داشتیم. ناوگان موجود برا ی13 هزار کیلومتر راه آهن است.
آخوندی گفت: ایران سرزمین فرصت هاست برای تحقق این فرصت ها ما نیاز به تغییر انگاره داریم. بیش از یک میلیون و دویست هزار تردد حومه بین تهران و حومه است. لذا ما نیاز به یک بازنگری اساسی و کلی در تهران داریم و در برنامه ششم نیز پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه کردیم. این کار نیاز به میلیاردها دلار سرمایه گذاری دارد و اساسا یک تغییر رفتار کلی در حمل و نقل شهروندان نیز ایجاد می کند.  بنابراین بحث از نوسازی ناوگان ها تاکید بر اعداد بزرگ برای سرمایه گذاری دارد و ما با اختلافات بنیادین در حوزه برنامه ریزی مواجه هستیم و انواع موانع در این راه برای ما وجود دارد اما ما مصمم به پیمودن راه توسعه هستیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در بحث ناوگان هوایی نیز مشکلاتی وجود دارد و ما وضعیت اسفناکی را داشتیم و بازار هوایی ایران چه به صورت محلی و داخلی و چه به لحاظر بین المللی بازار فوق العاده ای است. قطعا ایران به بیش از 500 فروند هواپیما نیاز دارد.

وی اظهار کرد: ما به دنبال ایفای سهم ایران در منطقه و بین ‌الملل در حوزه حمل و نقل هستیم. و همه این ها نیاز به میلیاردها دلار سرمایه دارد. نوع فعالیت ما در این حوزه بسیار قابل فهم است و به امکاناتی که می توانیم از بازار جهانی به دست آوریم نیز اطمینان داریم. ما برای انجام این کارها چند تدبیر اندیشیده ایم.در بحث ساختاری تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل ایرانی بوده است و به دنبال این هستیم که دارایی های حمل و نقلی ایران را به عنوان دارایی قابل مدیریت مجدد در صندوق توسعه حمل و نقل آوریم. مدیریت دارایی های عمومی در این حوزه مهم ترین بحث ما است.

آخوندی گفت: بنابراین راهبرد اصلی ما بیشتر راهبرد مدیریت دارایی عمومی است و رویکرد اصلی ما بازرگانی است.این اقدامات در یک فضای سیاسی کار دشواری است. سیاست دیگر ما رفتن به سمت انواع سیستم های حمل و نقل با میزان بهره وری برتر است و نیاز به ابزارهای نوین در این حوزه داریم و قصد داریم که شرکت لیزینگ هوایی و زمینی در ایران راه اندازی نماییم.

در کنار بحث لیزینگ ما استفاده از بازار سرمایه برای توسعه فعالیت های خودمان را مدنظر قرار داده ایم. ما فکر می کنیم که امکان اینکه از کمک های اروپا برای این حجم وسیع از کار استفاده کنیم فراهم است و ما می فهمیم که باید ریسک های شرکای خود را به حداقل برسانیم. بنابراین وظیفه ما در دولت کاهش ریسک های کشورهای خارجی متمایل به سرمایه گذاری در ایران  است.

پايان پيام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =