عضویت ناقص بانکها در سامانه اعتبارسنجی/جلیلی:شرط دریافت وام، گرفتن تاییدیه اعتبارسنجی است

مدیر عامل شرکت مشاوره رتبه بندي اعتباري ايران، بانکها را موظف به گرفتن تاییدیه اعتبارسنجی برای اعطای وام به مشتریان دانست. اما میزان پیشرفت عملیاتی‌شدن سامانه اعتبارسنجی در کلیه بانکهای کشور در شش بخش برقراری خط مخابراتیMPLS ، ارسال اطلاعات به سامانه، امضای قرارداد عضویت، نصب و راه اندازی نرم افزار رابط سنجش اعتبار، استعلام و دریافت گزارش و آموزش کاربران نشان از وضعیت غیرکامل بانک اطلاعاتی و عصویت بانکها در این سامانه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمد جلیلی مدیر عامل  شرکت مشاوره رتبه بندي اعتباري ايران در گفتگوی ویژه خبری ، اعتبارسنجی را مرتبط با نوع بانک و خود مشتری دانست و گفت: در استاندارد جهانی، 35 درصد اعتبار به سوابق افراد از جمله در چگونگی پرداخت تسهیلات گرفته شده قبلی مربوط می شود.

وی افزود: بخش قابل توجه مشکلات نظام بانکی ناشی از خلاء‌اطلاعاتی است که برطرف کردن آن کار یک یا دو سال نیست بلکه 5 تا 7 سال زمان برای شکل گیری و عملیاتی شدن نظام اطلاعاتی زمان نیاز هست.

جلیلی تصریح کرد: ما از ابتدای 88 این کار را آغاز کردیم و اکنون ما منابع اطلاعاتی برای 15 هزار نفر داریم که 95 درصد تسهیلات گیرندگان را در بر می گیرد، روزانه هم 12 هزار استعلام از این سامانه برای اعتبار سنجی انجام می شود.

مدیر عامل موسسه اعتبار سنجی مشتریان بانکی افزود: شبکه اعتبار سنجی تا کنون به 18 هزار شعبه یعنی بیش از 95 درصد کل متصل شده است، البته ما نظر مشورتی در مورد اهلیت مشتری می دهیم و این مسئولان بانکها هستند که سیاست ها را اعمال می کنند.

جلیلی گفت: مردم می توانند در مراجعه به بانک ها گزارش اعتبارسنجی خود را ببینند و بانک ها هم موظف هستند برای اعطای تسهیلات، تاییدیه لازم را بگیرند.

وی افزود: بانک مرکزی همچنین اطلاعات چک های برگشتی را آماده ورود به سامانه کرده است به شکلی که این گونه سوابق ثبت و در صدور تاییدیه مورد نظر قرار خواهد گرفت.

آخرین وضعیت اعضای سامانه اعتبارسنجی

 به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در همین حال مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران میزان پیشرفت عملیاتی‌شدن سامانه اعتبارسنجی در کلیه بانکهای کشور را اعلام کرد.

در این گزارش امده است: بعد از مصوبات آخرین جلسه شورای ماده 5 آئین نامه نظام سنجش اعتبار که شرکتهای لیزینگ، بیمه و موسسات مالی و اعتباری فعال تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز می توانند در سامانه عضو شوند، در شش بخش برقراری خط مخابراتیMPLS  ، ارسال اطلاعات به سامانه، امضای قرارداد عضویت، نصب و راه اندازی نرم افزار رابط سنجش اعتبار، استعلام و دریافت گزارش و آموزش کاربران بدین شرح است:

 برقراری خط مخابراتی MPLS در 23 بانک از 28 بانک

 در حال حاضر بین سرور مرکزی سامانه واقع در اتاق پایاپای اسناد بانکی و 23 بانک کشور شامل ملی، صادرات، ملت، تجارت، سپه، رفاه، مسکن، کشاورزی، پارسیان، پاسارگاد، اقتصادنوین، سامان، سرمایه، سینا،کارآفرین، انصار، توسعه تعاون، پست بانک، صنعت و معدن، توسعه صادرات ، قرض الحسنه مهر ایران و تات وگردشگری خط مخابراتی MPLS برقرار است.

 مراحل برقرای اتصال بانکهای گردشگری ، موسسه اعتباری توسعه و دی و همچنبن شرکتهای لیزینگ رایان سایپا، امید، شهر، مشرق زمین ، اقتصاد نوین ، ایران صندوق مالی و توسعه تکنولوژی نیز در حال اجرا هستند.

ارسال اطلاعات به سامانه اعتبارسنجی در 19 بانک از 28 بانک

در حال حاضر 19 بانک ملی، صادرات، ملت، تجارت، سپه، رفاه، مسکن، کشاورزی، پارسیان، سامان، سرمایه، سینا،کارآفرین، پست بانک، صنعت و معدن، توسعه صادرات ، قرض الحسنه مهر ایران ، توسعه تعاون و موسسه اعتباری توسعه اطلاعات تسهیلاتی مشتریان خود را به صورت ماهیانه به سامانه ارسال می‌نمایند.

امضای قراردادعضویت را تنها 11 بانک امضا کرده اند

طبق نامه شماره 40024 مورخ 24/4/90 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر انعقاد قرارداد عضویت در سامانه، بانکهای پارسیان، سامان، کارآفرین ، سینا ، توسعه تعاون ،گردشگری، موسسه اعتباری توسعه ، دی، تات،حکمت ایرانیان ، شهر و شرکتهای لیزینگ رایان سایپا، شهر، مشرق زمین، ایران، اقتصاد نوین و صندوق مالی و توسعه تکنولوژی قرارداد عضویت و همکاری با شرکت را امضا نموده اند.

 نصب و راه‌اندازی نرم افزار رابط سنجش اعتبار در 18 بانک

در حال حاضر در راستای مدیریت گزارشگیری از سامانه اعتبارسنجی و بهره‌مندی از گزارشهای جانبی، نرم‌افزار رابط سنجش اعتبار به طور مستقل در در بانکهای ملی، صادرات، ملت، تجارت، سپه، رفاه، مسکن، کشاورزی ، سینا و پارسیان نصب و راه‌اندازی گردیده است.

با دسترسی داده شده به بانکهای سامان، سرمایه، کارآفرین، پست بانک، توسعه صادرات و قرض الحسنه مهر ایران، گردشگری و تات  این بانکها از نرم افزار رابط سنجش اعتبار نصب شده در اتاق پایاپای اسناد بانکی استفاده می‌نمایند.

استعلام و دریافت گزارش در 14 بانک

کلیه شعب بانکهای ملی، صادرات، تجارت، رفاه، مسکن، کشاورزی، سامان، کارآفرین، صنعت و معدن، توسعه صادرات ، سینا و ملت پارسیان و سپه به سامانه متصل بوده و در خصوص مشتریان خود استعلام می‌نمایند.

هم اکنون اداره مرکزی بانک سرمایه به سامانه متصل بوده و گزارشگیری می نمایند.

آموزش

در بخش آموزش نیز تنها کارکنا بانکهای تجارت ، ملی، صادرات، کشاورزی ، مسکن، سینا،سامان،کارآفرین، سپه، ملت و پارسیان آموزش هایی  را به صورت کشوری یا تنها در سطح استان تهران دریافت کرده اند:

کلیه کاربران بانک تجارت در شعب تهران و سرپرستی های شهرستانها (520 نفر) با شرکت در کارگاههای 4 و 8 ساعته نحوه استفاده از سامانه را آموزش دیده‌اند.

کلیه کاربران سرپرستی های شهرستانها در بانک ملی (120 نفر) پس از گذراندن یک دوره آموزشی 8 ساعته با نحوه استفاده از سامانه و کاربردهای آن در نظام بانکی آشنا شده‌اند.

کاربران شعب بانک صادرات در مناطق شمال، غرب و مرکزی تهران (360 نفر) نحوه استفاده از سامانه را آموزش دیده‌اند.

کلیه کاربران سرپرستی های تهران و شهرستانها در بانکهای کشاورزی و مسکن (40 نفر) پس از گذراندن یک دوره آموزشی 4 ساعته نحوه استفاده از سامانه را آموزش دیده‌اند.

  کارگاه آموزشی یک روزه برای کلیه کاربران سرپرستی‌های شهرستانها در بانک سینا (40 نفر) و همچنین کلیه کاربران تهرانی (120نفر) و کلیه کارشناسان اداره اعتبارات(15 نفر) برگزار شد. 

 کلیه کاربران شعب تهران در بانک سامان (160نفر) با شرکت در کارگاههای 4 ساعته نحوه استفاده از سامانه را آموزش دیده‌اند.

کلیه کاربران تهران و شهرستانها در بانک کارآفرین(80 نفر) پس از گذراندن یک دوره آموزشی 2ساعته نحوه استفاده از سامانه را آموزش دیده‌اند.

  مسئولین دوایر خدمات رایانه‌ای و ارتباطات مدیریت شعب مناطق و شعب ممتاز در بانک سپه (42نفر) و مسئولین دوایر اعتباری در تهران و شهرستانها(40 نفر) با شرکت در یک کارگاه 4 ساعته نحوه استفاده از سامانه را آموزش دیده‌اند.

کلیه کاربران بانک ملت در شعب تهران و شهرستانها (1750 نفر) با شرکت در کارگاههای 4 ساعته با نحوه استفاده از سامانه و کاربردهای آن در نظام بانکی آشنا شده‌اند.

کارگاههای 4 ساعته آموزش تئوری و عملی استفاده از سامانه اعتبارسنجی با حضور کلیه کاربران شعب تهران بانک پارسیان (300 نفر) برگزار شد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =