تفاوت انتقال ساتنا و پایا چیست؟

بررسی کامل پایگاه خبری بانکداری الکترونیک:

ساتنا و پایا دو سامانه خدماتی بانکداری الکترونیک است که چندسالی است مورد توجه مردم قرار گرفته است ولی هنوز برخی تفاوت انتقال ساتنا و پایا را کامل نمی دانند دراین مقاله سعی شده است تا بررسی کاملی از تفاوتهای این دو سامانه در بخش انتقال ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  شیوه انتقال پول در بین حسابهای بانکی در شرایط کنونی یکی از مهم ترین موضوع هایی است که مردم به صورت روزمره با آن سر وکار دارند، در حقیقت با توجه به گسترده شدن فضای مجازی در نقاط مختلف کشور به جرات می توان گفت که حداقل نیمی از جایجایی های پولی در بین حساب های بانکی از طریق اینترنت انجام می گیرد.
به طور قطع برای بسیاری از ایرانیها این اتفاق افتاده است که وقتی وارد اینترنت بانک خود به منظور انتقال وجه می شوند با دوگزینه "ساتنا" و "پایا " برخورد می کنند، درحقیقت هر دو سیستم این دو سیستم سامانههای سریع وقابل اطمینانی به منظور انتقال وجه بانکی هستند اما تفاوت این دوسامانه با یکدیگر موضوع مهمی است که شاید بسیاری از ایرانی ها نسبت به آن بی اطلاع باشند.

تفاوت اصلی ساتنا و پایا 

در واقع سامانه "پایا " همان استفاده از روشهای الکترونیکی به منظور جابجایی وجه بانکی به میزان خرد است و از سامانه " ساتنا" به منظور پرداختهای کلان وحوالههای فوری استفاده میشود.
البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که هیچ کارمزدی به منظور استفاده از سامانه های پایا و ساتنا در نظر گرفته نشده است.
از سوی دیگری از لحاظ زمانی نکته پر اهمیت این است که در سیستم ساتنا عملیات بانکی طی نیمساعت انجام میگیرد ولی در سیستم پایا انجام کامل پرداختی وجابجایی وجه بانکی بین یک تا دو ساعت طول می کشد.

کدام سامانه محدودیت انتقال دارند 

میزان مبلغ به منظور جابجایی پول را می توان از دیگر تفاوتهای مهم این دو سامانه دانست به طوری که در سامانه پایا می توان هر مبلغ به هر میزان ممکن را جابجا کرد ولی برای سامانه ساتنا شاهد محدودیت به لحاظ انتقال وجه بانکی هستیم که این اتفاق از سال 1391 به بعد رخ داد.
البته در انجام تسویه بین بانکی در سیستم پایا استفاده از سیستم ساتنا در اولویت است که به این منظور پایا به صورت مستقیم به  ساتنا متصل میشود وعملیات تسویه در پایان هر چرخه پایا به صورت کاملا خودکار انجام می گیرد.
در سیستم ساتنا واریز وجه به حساب مشتری به صورت کاملا تفکیک شده وبا درخواست بانک مرکزی وبانک مقصد در زمان کمتر از 2 دقیقه انجام می گیرد که میزان انجام این گونه عملیاتهای بانکی در بانکهای مختلف کشور متفاوت است و از این نظر نوع بانک مهم است ولی در استفاده از سامانه پایا ارسال وجه بانکی از بانک مبدا به بانک مقصد در فواصل زمانی 2 ساعته در ساعتهای اداری انجام می گیرد که از این موضوع به عنوان یک ایراد مهم برای سیستم پایا نسبت به ساتنا محسوب می شود.
اما درباره میزان انتقال وجه بانکی در سیستم ساتنا و پایا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که سقف میزان انتقال پول در سامانه((پایا)) به 15 میلیون تومان می رسد ولی در سیستم ((ساتنا))  حداکثر میزان انتقال پول در یک جابجایی بانکی 50 میلیون تومان است.

مزایای ساتنا و پایا 

به طورقطع در کنار تفاوت هایی که دو سامانه ساتنا و پایا به منظور انجام عملیات بانکی دارند این دوسامانه از مزایایی هم برخوردار هستند به طوری که استفاده از سامانه ساتنا در بین خود بانکها به منظور جابجاییهای پولی و بانکی بسیار مرسوم است.
البته انجام بسیاری از معاملات اقتصادی همچون خرید و فروش ملک و خودرو استفاده از سامانه ساتنا به طور معمول غیرقابل اجتناب است، از سوی دیگر با توجه به اینکه برای جابجایی مبالغ خرد از سامانه پایا استفاده میشود طی چند سال اخیر حقوق بسیاری از کارمندان دولت، بازنشستگان، مستمریبگیران، پرداخت سود سهام و اوراق بهادار و پرداخت اقساط تسهیلات وامهای بانکی با استفاده از سامانه پایا انجام میگیرد.
موضوع مهم دیگر دراستفاده از سامانه ساتنا و پایا عدم اخذ کارمزد است به طوری که بسیاری از مبالغ سنگین پولی که شاید به جرات گفت که امکان انتقال آنها از طریق سایر راههای ممکن اسنادی و پولی در شرایط کنونی دشوار به نظر می رسد با استفاده از این دو سامانه به سهولت می توان انجام داد.
البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که که سامانه "پایا" در درون خود دارای دو هسته جداگانه «انتقال اعتبار» و «برداشت مستقیم» است که ارایه خدمات ارزش‌افزوده را برای بانکها میسر می‌سازند.
هسته انتقال اعتبار یا انتقال مستقیم همانند یک سامانه حواله بین بانکی عمل می‌کند با این تفاوت که این سامانه علاوه بر پذیرش حواله‌های انفرادی قادر خواهد بود تا حواله‌های انبوه شامل تعداد بسیار زیادی دستور پرداخت را نیز از بانکها و مشتریان آنها دریافت و پردازش می کند.
بنابراین به طور قطع نمی توان این واقعیت را انکار کرد که سامانه های بانکی "ساتنا " و " پایا " موجب شده اند تا  نقل و انتقالات پولی در سطوح مختلف از خردگرفته تا کلان به سهولت انجام شوند اما ایجاد زیر ساختهای لازم به منظور بهرهبرداری لازم و مناسب از این سامانههای بانکی موضوع مهمی است که به طور قطع باید مورد عنایت ویژه مدیران بانکی وحتی مسوولان عالی رتبه کشورمان قرار بگیرد هرچند ایجاد بسترسازی های لازم به منظور راه اندازی ((بانکداری الکترونیک)) در ایران مساله حیاتی است که طی چند سال اخیر فقط درباره در ایران صحبت شده است ولی هنوز به طور عملیاتی شاهد وقوع اتفاق های مثبت وسازنده در این زمینه نبوده ایم. در شرایط کنونی که کشور در فضای پسا برجام قراردارد  وبسیاری از تحریم های بانکی ایران لغو شده اند بانک های ایرانی به منظور ایجاد یک فضای مجازی موثر برای مشتریان خودشان نباید از هیچ کوششی دریغ کنند هرچند اتصال به بانک های بین المللی می تواند یکی از راهکارهای مهم برای بانک های ایرانی به منظور ایجاد فضای مجازی قابل اطمینان  در کشور جهت نقل و انتقالات پولی وبانکی باشد.

پایان پیام / 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  49