کارت بانکی یا کیف پول الکترونیکی، کدام بهتر است؟

اختصاصی/ بررسی عدم استقبال کیف پول الکترونیکی درکشور

مهم‌ترین کارکرد کیف پول امکان انجام پرداخت‌های خرد به صورت سریع و حذف مشکلات در دسترس نبودن پول خرد است این در حالی است که به دلیل عدم فرهنگسازی بیشترین حجم تراکنشهای خرد از طریق کارتهای بانکی صورت میگیرد.

احمد هادی پور معاون طرح و برنامه شرکت ایران کیش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در پاسخ به این پرسش که چرا از کیف پول الکترونیک در صنعت پرداخت الکترونیک استقبال نشده است؟ گفت: مهمترین کارکرد کیف پول الکترونیک امکان انجام پرداختهای خرد به صورت سریع و رفع مشکلات در دسترس نبودن پول خرد است این درحالی است که در صنعت پرداخت کشور بیشترین حجم تراکنشهای خرد از طریق کارتهای بانکی انجام میشود و به همین علت نیاز به کیف پول احساس نمیشود.

معاون طرح و برنامه شرکت ایران کیش در ادامه افزود: مشتری در کشور ما تراکنش هزار تومانی را هم با کارت بانکی انجام میدهد به همین علت کیف پول الکترونیک در مقوله رقابت با کارتهای بانکی نمیتواند موفق عمل کند در نتیجه شرکتهای ارایه دهنده خدمات و ابزارهای الکترونیک باتوجه به این مسایل کار چندانی نمی توانند انجام بدهند.

هادی پور در این رابطه ادامه داد: به نظر می رسد که رقابت صنعت پرداخت کشور با صنعت پرداخت جهانی در حوزه کیف پول الکترونیک منطقی نباشد.

وی بااشاره به بزرگترین تفاوت ما با سایر کشورهایی که در حوزه کیف پول الکترونیک موفق عمل کرده اند گفت: در کشورهای دیگر پذیرنده هایی که دستگاه کارتخوان بر روی آنها نصب شده است مجبور هستند کارمزد خود را به مرکز ارایه دهنده خدمات بدهند به همین خاطر به خدماتی نظیر کیف پول روی می آورند که بتوانند از طریق آن خدمات خرد ارایه دهند و کارمزد کمتری پرداخت کنند، اما در ایران در قبال این خدمات کارمزدی از سوی مشتری دریافت نمی شود به همین خاطر برای پذیرنده تفاوتی ندارد کارت بانکی مشتری را پذیرش بکند یا کیف پول الکترونیک مشتری.

معاون طرح و برنامه شرکت ایران کیش همچنین تصریح کرد: فرهنگ رایج استفاده از کارت بانکی در عدم استقبال از کیف پول الکترونیک بی تاثیر نیست، عدم فرهنگ ‌سازی برای تغییر رفتار شهروندان از مهم‌ترین دلایل توسعه نیافتن کیف پول الکترونیکی در کشور  است.

هادی پور در پاسخ به پرسش خبرنگار بانکداری الکترونیک مبنی بر اینکه کیف پول الکترونیک در چه شرایطی مورد استقبال قرار می گیرد گفت: اگر کیف پول در حوزه ای به کار گرفته شود که ارزش افزوده ای برای مشتری داشته باشد، از آنجا که در حال حاضر مجموعه شبکه پرداخت نمی تواند این ارزش افزوده را به دارندگان کارت بانکی ارایه دهد، کیف پول در چنین شرایطی می تواند بازار را به دست گیرد و گسترش پیدا کند.

وی در پایان با اشاره به قوانین موجود در حوزه پول الکترونیک گفت: آیین نامه نظام های پرداخت مبتنی بر کیف پول الکترونیک (کیپا)  و سامانه پرداخت الکترونیک سیار (سپاس)  توسط بانک مرکزی تدوین و به بانکها ابلاغ شده است، همچنین طراحی کیف پول را بانک مرکزی و شاپرک انجام داده اند اما نسخه نهایی هنوز اجرا نشده است و در آینده نزدیک توسط بانک مرکزی ابلاغ می شود.

پایان پیام /

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2