سهم دلار در تجارت خارجی کشور ناچیز و تقریبا صفر است

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت : نقش دلار در تجارت خارجی کشور ناچیز و تقریبا صفر است اما متاسفانه در حوزه انتظارات جامعه نتوانسته ایم نقش دلار را به جایگاه آن در تجارت خارجی تنزیل دهیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پیمان قربانی در ادامه نشست با خبرنگاران افزود : درباره نقش دلار اغراق شده و به آن بیش از حد بها داده شده است.
وی با بیان اینکه مبادلات ما با کشورهای دیگر بیشتر بر اساس یورو و یا پول ملی آن کشورهاست ، گفت : وقتی حساسیت زیاد به دلار در جامعه وجود داشته باشد اگر قیمت دلار بالا برود جنس مغازه های ما نیز گران می شود ، اما وقتی کاهش می یابد فروشنده می گوید اجناس خود را به یورو خریده و یورو ارزان نشده است که اجناس خود را ارزان کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود : همه از جمله شما رسانه ها باید کمک کنید تا نقش دلار متناسب با نقش آن در تجارت خارجی کشور شود.
قربانی با اشاره به نوسانات دلار در مرداد 92 تا دی 95 گفت : ارزش دلار در این مدت در برابر لیر ترکیه 90و هشت دهم – کرون نروژ 42 – دلار کانادا 27 – پوند بریتانیا 25 و 6 دهم – یورو 25 و 3دهم – دلار استرالیا 22 و هفت دهم درصد افزایش داشته است .

وی افزود : در همین مدت دلار در برابر ریال ایران 22 و 9 دهم درصد گران شده و بنابراین روند گران شدن دلار جهانی بوده و در همه کشورها رخ داده است.
قربانی افزود : در دی ماه متوسط قیمت دلار به 3984 و در بهمن ماه به 3841 تومان و 8 ریال رسید.
وی گفت : بنابراین مشاهده می شود که سیاست های بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز ناشی از تکانه های داخلی موثر بوده است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود : در ایام اربعین و سال نو میلادی تقاضا برای سفر افزوده می شود و بنابراین هر سال شاهد افزایش نرخ دلار در برابر ریال در این زمانها هستیم .
وی گفت : اما امسال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، تمدید قانون داماتو و موارد خصومت بار آمریکا علیه ایران هم اثرات جزئی بر افزایش قیمت دلار داشت.
قربانی افزود : برغم همه اینها روند قیمت دلار در بازار نزولی شد واستمرار خواهد داشت.
معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره یکسان سازی نرخ ارز هم گفت : آنچه مد نظر بانک مرکزی است استقرار پیش نیازهای اولیه این سیاست بوده که هنوز به وجه مطلوب ما نرسیده است.
وی در پایان افزود : برای ما مهم این است که یکسان سازی موفق و پایداری داشته باشیم نه اینکه با عجله بخواهیم آن را اجرایی کنیم.

آمار نقدینگی به 1196 تریلیون تومان رسید

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت : آمار نقدینگی در پایان دی به 1196 هزار میلیارد تومان ( 1196 تریلیون تومان) و پایه پولی کشور به  172.3 هزار میلیارد  تومان رسید.

پیمان قربانی در ادامه نشست با خبرنگاران افزود : در سال 91 عمده نقدینگی کشور ناشی از رشد پایه پولی  و آن نیز به خاطر سیاست های مربوط به مسکن مهر بود  اما  در سال 92 و 93 این روند  با سیاست های دولت کاهش یافت.

وی اظهار داشت : اما در دولت یازدهم 6  بانک و 4 موسسه مالی غیر مجاز پس از  فراهم کردن شرایط و مجوزهای لازم زیرپوشش نظارت بانک مرکزی قرار گرفتند و بخشی از امار نقدینگی ناشی از این شفاف سازی این بخش است.

قربانی گفت : بر همین اساس بود که  توانستیم رشد اقتصادی را احیا کنیم و تورم را کاهش دهیم  ولی در اواخر سال 93 با شوک کاهش قیمت های نفتی مواجه شدیم و بانک مرکزی برغم  ثبات در بازار ارز برای کمک به رشد اقتصادی کشور و خروج از رکود  ، سیاست هایی را در پیش گرفت و باعث شد نقدینگی بالا برود.

قربانی افزود : بر همین اساس پایه  پولی تقویت شد و سال گذشته به 30 درصد رسید اما در پایان دی ماه  نسبت به دی ماه سال 94 این رقم به  26 درصد رسیده است.

همه پرداخت ها و دریافت های دستگاههای دولتی متمرکز می شود

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت : با راه اندازی سامانه نسیم از این به بعد همه  پرداختها و دریافت های دستگاه های دولتی به طور مستقیم در حساب های بانک مرکزی متمرکز و از طریق  خزانه داری انجام می شود.

پیمان قربانی در ادامه نشست با خبرنگاران افزود : حساب های دولتی از 220 به 70 هزار  کاهش یافته است و این روند  کاهشی  همچنان ادامه خواهد یافت.

وی افزود : حقوق یک و نیم میلیون کارمند آموزش و پرورش از آبان ماه از طریق این سیستم پرداخت شده است.

قربانی با بیان اینکه بعضا خزانه داری از عملکرد حساب های دستگاه های دولتی اطلاعی نداشت ، گفت : برخی از این حساب ها خیلی شفاف نبود و باعث برخی سوء استفاده ها می شد.

وی گفت : تمرکز حساب های دولتی در بانک  مرکزی از مفسده های احتمالی جلوگیری می کند زیرا برخی از این دستگاهها با استفاده از  درآمدهای خود  با بانکها چانه زنی می کردند و یکی از عوامل پایین نیامدن  نرخ سود بانکی همین چانه زنی  دستگاههای دولتی  با بانک ها بود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه در شش ماهه امسال رشد اقتصادی به 7 و 4 دهم درصد رسید، گفت : روند صعودی در همه بخش ها و گروهها در فصل دوم نسبت به  فصل  اول مشاهده می شود و انتظار داریم این روند در فصل سوم ادامه داشته باشد.

وی افزود : انتظار داریم رشد اقتصادی در سال 95 بالای 7 درصد باشد و پیش بینی اولیه ما برای سال آینده  رشد 4 تا 5 درصدی است.
قربانی گفت : روند رشد بخش غیرنفتی  برای ادامه رشد اقتصادی کشور باید تقویت شود و از ظرفیتهای بخش کشاورزی  ، صنایع ، معادن و خدمات باید بیش از پیش استفاده شود.

 15 هزار میلیارد تومان به بنگاه های کوچک و متوسط تسهیلات اعطا شد

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت : امسال برای خروج از رکود  15 هزار میلیارد تومان به 21 هزار و 800 واحد بنگاه های کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شده است.

پیمان قربانی که به مناسبت سالروز دستور اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران سخن می گفت  افزود : همچنین  بانک مرکزی  سیستم بانکی را  به  تامین سرمایه درگردش واحد های تولیدی  سوق داد  که  بر اثر این سیاست  382 هزار میلیارد  تومان  در ده ماهه امسال به سرمایه در گردش واحد های تولیدی اختصاص یافت.

وی گفت : این رقم بیش از 64 درصد تسهیلات بانکها به واحدهای تولیدی را شامل می شود .

قربانی با بیان اینکه خوشبختانه  شاهد  افزایش معاملات مسکن در نه ماهه  امسال هستیم ، گفت : در این مدت 134 هزار قرارداد معامله مسکن در کشور انجام شده که  7 و نه دهم درصد  نسبت به مدت  مشابه سال گذشته رشد نشان می دهد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود : روند معاملات مسکن یک رونق غیر تورمی را نشان می دهد و امیدواریم  سال آینده  شاهد ادامه ان باشیم.
وی با بیان اینکه در نه ماهه امسال بیش از 636 هزار نفر از تسهیلات وام ازدواج  به ارزش 58 هزار و 7 دهم  هزار میلیارد ریال بهره برده اند ، گفت : این رقم در مقایسه با کل سال 94 دو و 4 دهم برابر رشد نشان میدهد .
قربانی با بیان اینکه یکی از سیاست های بانک مرکزی  کاهش سود  نرخ های بانکی بوده است ، گفت: گاهی گفته می شود  نرخ  سود فلان بانک در بازار 24 یا 26 درصد است.
وی افزود : معیار ما نرخ میانگین بازار است نه نرخ موضوعی یک بانک ؛ زیرا بانکها درجات  مختلف اعتباری و ریسک دارند.
قربانی گفت : در سه هفته ابتدایی بهمن ماه امسال  نرخ سود بانکی 18 و 9 دهم درصد بوده است .

 

خبرگزاری صدا و سیما

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  88  =  90