سکه های چندضلعی و بیضی جایگزین سکه های مدور می شوند

رییس اتحادیه طلا و جواهر:

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از جایگزین شدن سکه های جدید به جای سکه های پارسیان با اشکال جدید بیضی و چند ضلعی خبر داد و گفت: افرادی که دارای سکه های پارسیان هستند نگران نباشند چرا که ارزش ذاتی این سکه ها همچنان باقی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس، محمد کشتی‌آرای در پاسخ به این نکته که آیا اتحادیه طلا متقبل شده است که بدون ضرر و زیان سکه‌های پارسیان را جمع‌آوری و امحا کند افزود: اتحادیه طلا تعهدی نداده است بلکه اطلاعیه‌ای صادر کرده است که در درجه اول تولید سکه‌های پارسیان متوقف شود و وقتی تولید جدید وارد بازار می‌شود به طور اتوماتیک تولیدات قدیمی از بازار خارج می‌شود.

وی ادامه داد: سکه های پارسیان نیز دارای طلای مشخص و با عیار 18 است و این گونه نیست که چون تولید نمی‌شود پس ارزش آن نیز از بین می‌رود چرا که طلای موجود در آن سکه مجددا در چرخه ذوب قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه زیانی برای کسی ندارد.

کشتی آرای افزود: به هر صورت این‌ها محصولات و تولیدات کشور هستند و این‌ سکه ها به مرور از چرخه تولید و فروش از سوی واحدها خارج می‌شوند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور در پاسخ به این سؤال که وضعیت سکه‌هایی که در دست مردم است به چه شکل خواهد شد گفت: مردم نباید نگران باشند چرا که این سکه‌هایی که در دست مردم است به مرور از بازار خارج شده و سپس ذوب شده و تولید جدید از آن به دست می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: پلاک‌های پارسیان همیشه ارزش ذاتی خود را حفظ خواهند کرد و تنها تولید و فروش آن است که متوقف شده است.

وی ادامه داد: در اطلاعیه‌ای که صادر شده است تولید و فروش سکه‌های پارسیان قدیمی که به شکل دایره است از 15 آبان ممنوع است و باید تولیدات جدید را به فروش برسانند.

کشتی‌آرای گفت: سکه‌های جدید پارسیان دیگر به شکل دایره نیست و به اشکال دیگر وارد بازار خواهد شد.

وی افزود: شکل‌های جدید سکه‌های پارسیان به صورت بیضی، پنج ضلعی، ذوزنقه و چهار گوش خواهد بود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سؤال که متوقف شدن سکه‌های پارسیان که به شکل دایره‌ای است تنها دلیل متوقف شدن است یا اینکه بحث تقلبی بودن آن نیز مطرح بوده است گفت: مسئله این است که وقتی سکه‌های پارسیان به شکل دایره باشد با سکه‌هایی که بانک مرکزی تولید می کند مشابهت پیدا می کردند بنابراین برای اینکه این سکه‌ها از یکدیگر تفکیک شوند سکه‌های دایره‌ای شکل سکه‌های بانک مرکزی باشند تا از سایر سکه ها قابل تفکیک باشند.

به گفته وی، سکه‌های پارسیان جدید که با اشکال مختلف وارد بازار خواهد شد 18 عیار است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =