انتقاد طیب‌نیا از عملکرد برخی بانک‌ها/ با ارز تک‌نرخی فاصله چندانی نداریم

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه سبد کالاهای مشمول ارز مبادله‌ای کوچک‌تر شده است گفت: برخی از بانک‌ها در حمایت از صنایع کوچک و متوسط موفق نبوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی طیب نیا با تاکید بر اینکه حمایت از صنایع کوچک و متوسط موفق بوده است گفت: در عین حال، سازمان ها و دستگاه ها نیز همکاری خوبی دارند. وزیر اقتصاد در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم سازمان مالیاتی و هم تامین اجتماعی فعالیت خوبی دارند افزود: برای اینکه بدهی اینگونه شرکت ها تسویه شود و بتوانند از تسهیلات سیستم بانکی استفاده کنند، بانک ها هم تاکنون تعهدات خودشان را در مجموع به طور شایسته ای انجام داده اند.

وی اظهارداشت: بانک های دولتی و بانک های اصل ۴۴ و تعدادی از بانک های خصوصی کمال همکاری را داشتند و تعهداتشان را انجام داده اند، اما تعدادی از بانک ها همکاری نکرده اند که به بانک مرکزی گزارش شد و بانک مرکزی هم ترتیبات لازم را برای انجام تعهدات بانک ها به آنها اعلام کرد.

وزیر اقتصاد افزود: امیدواریم تا پایان سال از مقدار هدفگذاری شده عبور کنیم و بتوانیم بیش از هدف، صنایع کوچک و متوسط را فعال کنیم. طیب نیا گفت: هدفی که دنبال می کنیم تک نرخی کردن ارز است و قدم های موثری هم در این زمینه برداشته شده است.

وی افزود: در ابتدای کار دولت یازدهم سه نرخ ارز وجود داشت که امروز از نرخ مرجع خبری نیست و سبد کالاهایی هم که مشمول نرخ ارز مبادله ای بوده به حداقل رسیده است. فاصله ارز مبادله ای و آزاد هم در مقایسه با آن چیزی که در گذشته مثلا در دهه ۸۰ بود، نزدیک تر است و ما فاصله چندانی با تک نرخی شدن ارز نداریم.

وزیر اقتصاد گفت: همکاران من در مجموعه دولت هیچکدام اشتیاق به پُست، مسئولیت و وزارت ندارند و آنچه باعث شد بنده و همکارانم مسئولیت را بپذیریم و خودمان را در معرض فشارها، حملات و تهمت ها قرار بدهیم شرایط خاص و ویژه کشور در سال ۹۲ بود.

طیب نیا گفت: در سه و نیم سال اخیر با تلاش هایی که صورت گرفت و با همدلی و انسجام مردم و با سیاست ها و برنامه های مدبرانه دولت توانستیم از آن شرایط فاصله بگیریم. رشد اقتصادی منفی ۶,۸ درصدی سال ۹۱ امروز به مثبت ۷.۴ درصد رسیده است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: همچنین در بهار امسال نسبت به بهار ۹۴ موفق شدیم ۷۴۵ هزار نفر به میزان اشتغال به صورت خالص اضافه کنیم. در شش ماهه اول امسال نیز ۶۸۵ هزار نفر به طور خالص به اشتغال اضافه کردیم.

طیب نیا افزود: امروز صادرات ما رشد بالای ۳۰ درصدی دارد و تراز تجاری غیرنفتی کشور مثبت شده و نرخ تورم هم تک رقمی است. وی تاکید کرد: در کل سال های پس از انقلاب شرایط امروز را نداشتیم که شما هم همزمان تورم تک رقمی داشته باشید و هم رشد اقتصادی ۷,۴ درصدی را مشاهده کنید، در حالی که در یک تکانه شدید نفتی هم قرار داشتیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در آینده هم وظیفه داریم خدمت صادقانه به مردم عزیز کشورمان بکنیم و بنده هم از این قاعده مستثنی نیستیم. در کشور افراد توانمند زیادی داریم که می توانند اداره کشور را به عهده بگیرند. نقد دوستانه ای دارم از یکی از روزنامه ها که صحبتی که در حاشیه مسیر صورت گرفته بود و یک گله مندی را که بیان شده بود به صورت تحریف شده، بیان کرد.

طیب نیا تصریح کرد: گله ما از فشارهایی بود که به دولت وارد می شود و بعضا اجازه نمی دهند اقدامات خود را به صورت موثر انجام دهیم. این مطالب به صورت تحریف شده و خارج از مصاحبه منعکس شد. گله مندی از صدا و سیما دارم و آن اینکه آن صحبت ها را به یک خبر اصلی تبدیل کرد در حالی که همه ما مشغول به کار و تلاش هستیم و سعی می کنیم وظیفه خودمان را به نحو احسن انجام دهیم.

وی اظهارداشت: آن چیزی که در سال گذشته پیش بینی کرده بودیم هدفگذاری برای رشد اقتصادی ۵ درصدی و تورم تک رقمی بود و با وجود اینکه ما در چند سال تحریم قرار داشتیم و یکی از شدیدترین تکانه ها هم تکانه نفتی بود؛ به تورم تک رقمی، رشد مثبت اقتصادی و اشتغالزایی هم رسیدیم.

طیب نیا افزود: برای سال آینده رشد اقتصادی ۸ درصدی را پیش بینی کرده ایم و همه اذعان کرده اند که ایران موفق ترین کشور در برابر تکانه های نفتی بوده و این موفقیت نشان می دهد اگر در سایه همدلی به سیاست های اقتصاد مقاومتی عمل کنیم، به نتیجه می رسیم.

وی گفت: توصیه می کنم خودمان را درگیر منازعات سیاسی نکنیم و برای بهبود زندگی مردم و اعتلای نظام تلاش کنیم.

 

ایبنا

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +    =  6