آمریکا مسئول مشکلات بانکی کشورها با ایران است

مدیر شرکت اسلوونیایی:

مدیرعامل شرکت تِوِل* اسلوونی مسئول مشکلات کنونی بانکی کشورها با ایران را آمریکا دانست و گفت: با وجود هموار نبودن راه، به ما اطمینان خاطر داده شده است برای آغاز همکاری ها مشکلی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «ایزتوک زیوکو»** که برای شرکت در نشست مشترک تجاری ایران و اسلوونی به تهران سفر کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حضور نمایندگان سه بانک مهم بویژه بزرگ ترین بانک اسلوونی در هیات تجاری اعزامی به تهران، نشانه ایمنی تجارت با ایران است.

این مدیر اسلوونیایی ادامه داد: بانک «نوا لیوبلیانسکا» (بزرگ ترین بانک اسلوونی) و بانک های «گورنیسکا» و «اس.آی.دی»*** با مقام های بانک مرکزی جمهوری اسلامی و برخی بانک های ایران برای برقراری و توسعه همکاری در حال مذاکره اند.

وی ادامه داد: اطلاع داریم برخی توافق های بانکی در حال شکلگیری است و به نظر می رسد مشکلی برای آغاز همکاری های تجاری میان 2 کشور وجود ندارد.

زیوکو گفت: این سه بانک می توانند به لحاظ تامین مالی و ارایه ضمانت های مورد نیاز، صاحبان کسب و کارها را پشتیبانی کنند.

وی اعلام کرد: این سفر نخستین دیدار من از ایران است و شرایط تجارت، شریکان مناسب، قوانین و مقررات تجارت و برخی آمارها و اطلاعات دیگر را بررسی کرده ام.

مدیرعامل شرکت تول گفت: این شرکت متخصص طراحی و تولید سیستم های گازسنجی است که به سنجش و اندازه گیری میزان گازهای قابل انفجار و سمی در محیط های مستعد خطر مانند پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، صنایع شیمیایی و سایر فضاهایی که احتمال انتشار گازهای قابل انفجار و سمی وجود دارد، می پردازد.
زیوکو افزود: این شرکت همچنین متخصص طراحی و ساخت ابزارهای نوآورانه برای بررسی مشکلات نشت در صنعت نفت و گاز است.

نشست تجاری ایران و اسلوونی سه شنبه گذشته (دوم آذرماه) با حضور رییس جمهوری اسلوونی، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان 50 شرکت اسلوونیایی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد و بخش خصوصی دو طرف در این نشست سه تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

سه شنبه گذشته همچنین سه سند همکاری در حضور رییسان جمهوری این دو کشور در زمینه های اقتصادی، فناوری و نانوزیستی به امضا رسید.

رییس جمهوری اسلوونی سه شنبه گذشته در دیدار با رهبر معظم انقلاب مذاکرات خود با مقام های کشور ما را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: ما به دنبال عمیق‌تر کردن روابط خود با ایران در تمام زمینه‌ها هستیم.

وی گفت: ایران دوست خوب اسلوونی است و ما گشایش سفارت در ایران را اقدامی عاقلانه و حکیمانه و برخاسته از تصمیم و اجماع ملی می‌دانیم.

اسلوونی ساختار اقتصاد صنعتی دارد و 75 درصد تولید ناخالص داخلی آن به صادرات متکی است.

بر اساس آمارهای رسمی، حجم مبادلات تجاری ایران و اسلوونی در سال های گذشته کاهش یافت و از 96 میلیون یورو در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) به 46 میلیون یورو در سال 2012 و به 25 میلیون و 500 هزار یورو در سال 2013 رسید.

دو کشور دی ماه 1394 در تهران یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی امضا کردند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در آن نشست گفت: تحریم موجب شد در سال های گذشته حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسلوونی به یک سوم کاهش یابد اما با رفع تحریم ها زمینه برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته فراهم است.

هیات 50 نفره تجاری و اقتصادی اسلوونی که ریاست جمهوری این کشور نیز سرپرستی آن را برعهده داشت از دوم تا چهارم آذر به تهران آمده بودند.

ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  ⁄  14  =