گزارش عملکرد بازار اوراق بهادار در مهر ماه ۹۵

در مهر ماه ۹۵، دفعات معاملات بورس تهران برابر با ۴۲ درصد در مقایسه با شهریور ماه ۹۵ افزایش یافت و از یک میلیون و ۴ هزار و ۳۵۱ دفعه به یک میلیون و ۴۲۳ هزار و ۵۸۷ دفعه رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل بورس تهران، طی ۱۸ روز کاری مهر ۹۵، ارزش معاملات در مقایسه با شهریورماه ۹۵ معادل ۱۳ درصد افزایش یافت و از ۴۲ هزار و ۷۹ میلیارد ریال به ۴۷ هزار و ۴۵۳ میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از ۱۷ میلیارد و ۷۷۸ میلیون سهم به ۱۸ میلیارد و ۶۲۱ میلیون سهم رسید.

از ابتدای سال ۹۵ متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر با یک میلیارد و ۱۲ میلیون سهم و ۲ هزار و ۲۲۲ ریال بوده است. شاخص بورس در پایان مهر ۹۵ نسبت به شهریور ۹۵، به میزان یک هزار و ۶۴۱ واحد برابر با ۲ درصد افزایش یافت و از ۶۷ هزار و ۴۵۱ واحد به ۷۸ هزار و ۹۲ واحد رسید.

ارزش بازار در پایان مهر ماه ۹۵ در مقایسه با شهریور ماه ۹۵ به میزان ۷۶ هزار و ۵۹۳ میلیارد ریال برابر با ۲ درصد افزایش یافت و از ۳ هزار و ۱۶۸ میلیاردو ۶۹ میلیون ریال به ۳ هزار و ۲۴۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریال رسید.

بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نشان می دهد که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن ۲۹ شرکت و ارزش بازار ۶۸۴ هزار میلیارد ریالی در رتبه اول قرار دارد، گروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با ۳۸۳ هزار میلیارد ریال و مخابرات ایران با ۲۸۷ هزار میلیارد ریال رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ۹۵، تعداد ۱۳ میلیارد و ۹۳۷ میلیون سهم به ارزش ۲۴ هزار و ۲۹۸ میلیارد ریال از طریق معاملات الکترونیکی مبادله شده است که به ترتیب حدود ۳۷,۴۲ و ۲۵.۶۰ درصد از کل معاملات را شامل می شود.

در هفت ماهه اول سال جاری، بیشترین ارزش معاملات را بین تالارهای منطقه ای به ترتیب، تالار منطقه ای کیش با مبادله ۱۴۲ میلیارد ریال، تالار منطقه ای اصفهان با مبادله ۸۱۳ میلیارد ریال، تالار منطقه ای مشهد با مبادله ۶۹۲ میلیارد ریال و تالار منطقه ای کرج با مبادله ۵۵ میلیارد ریال به نام خود ثبت کردند.

بر اساس معاملات نرمال، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۱۲ هزار و ۵۵۶ میلیارد ریال و معادل ۳۳,۷ درصد از کل خریدها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۱۳ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال و در حدود ۳۵.۲ درصد از کل فروش ها بود. بر این اساس در این ماه سرمایه گذاری خالص اشخاص حقیقی به میزان ۵۴۸ میلیارد ریال شد. در عین حال میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب ۶۶.۳ و ۶۴.۸ درصد از ارزش خرید و فروش بود.

یادآور می شود نسبت P / E بازار در مهر ماه برابر با ۷,۳۶ مرتبه بوده است؛ و ۴۳ شرکت دارای پیش بینی سود صفر یا منفی بوده اند که در محاسبات لحاظ نشده اند.

همچنین به دلیل عدم الزام ارایه پیش بینی سود شرکت های واقع در صنعت سرمایه گذاری ها، ۱۷ شرکت فعال در این گروه در گزارش P / E لحاظ نمی شود. بنابراین، نسبت قیمت به عایدی (P / E) محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار ۲۷۹ شرکت معادل ۳ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال و سود پیش بینی شده بیش از ۴۲۵ هزار میلیارد ریال است.

همچنین تطبیق سود (زیان) پیش بینی شده شرکت ها در این ماه نسبت به ماه قبل نشان می دهد که تعداد ۵۹ شرکت با افزایش، تعداد ۴۶ شرکت با کاهش و مابقی شرکت ها برابر با ۲۰۰ شرکت، تغییری در سود (زیان) پیش بینی شده نداشته اند. سود و زیان پیش بینی شده شرکت ها در پایان مهر ماه برابر با ۴۱۸ هزار میلیارد ریال است که نسبت به شهریور ماه سال ۹۵، معادل ۹۵۵ هزار ریال کاهش نشان می دهد. در پایان مهر ۹۵ متوسط سود (زیان) خالص شرکت های بورسی به ازای هر سهم برابر با ۳۴۲ ریال است.

میزان سود تقسیم شده شرکت ها به تفکیک صنعت از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه برابر با ۱۹۶ هزار میلیارد ریال بوده که ۸۰ درصد درآمد (زیان) واقعی شرکت ها بوده است. همچنین متوسط سود نقدی برای هر سهم معادل ۲۸۵ ریال را نشان می دهد.

در بازار اوراق بدهی از ابتدای سال جاری تا مهر ماه ۹۵، تعداد ۹۰۰ هزار برگه به ارزش ۹ هزار و ۵۰۳ میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفته است.

همچنین در بازار اوراق اختیار فروش تبعی طی هفت ماهه اول سال ۹۵ بیش از ۲ میلیارد و ۵۴۳ میلیون اوراق به ارزش ۲۸ میلیون ریال معامله شده است.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  7