حذف آپارات، فیلیمو، کلش و وایبر از فروشگاه اندرویدی ایرانی/ تنها قرارداد ایرانی با شرکت خارجی بازی کلش فسخ شد

چندی پیش کافه‌بازار در قراردادی با شرکت خارجی امکان خرید ریالی در بازی کلش را فراهم کرد که این امکان مدتی بعد غیرفعال شد اما از مسیرهای دیگری در دسترس بود؛ این رویه‌ کژدار و مریز سوال اساسی درباره قوانین صدور مجوز‌ها ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فاطمه سامعی، از فروردین امسال فروشگاه برنامه‌های اندرویدی کافه بازار خرید ریالی جم کلش داخل بازی را فراهم کرد.

این موضوع به دلیل خروج ارز از کشور با اعتراض برخی افراد مواجه شد. آنها معتقدند اصل موضوع خرید در جریان بازی‌های خارجی، از نوع ارزی باعث خروج غیر شفاف و از نوع ریالی باعث خروج شفاف ارز از کشور می‌شود.

چندی بعد و در تیر ماه این امکان از سایت کافه بازار حذف شد. اگرچه رسما علتی برای این واکنش اعلام نشد، اما برخی پیگیری نهادهای نظارتی را علت این برخورد می‌دانستند.

اکنون در حالیکه بازی همچنان روی سایت کافه بازار موجود نیست و با جستجو هم در دسترس قرار نمی‌گیرد، اما بازی و امکان خرید ریالی برای کسانی که آن را روی گوشی نصب داشته باشند از بخش نرم افزارهای من یا از بخش آپدیت نصب شده‌ها در دسترس است.

این رویه سوال بزرگی درباره اصل مجوز فعالیت این بازی ایجاد کرده است.

*پاسخ کافه‌بازار/ آپارات، فیلیمو، کلش و وایبر فقط از بازار حذف شد

در پیگیری خبرنگار فارس از کافه بازار در این باره، این بازار برنامه‌های اندوریدی توضیحاتی ارائه کرد.

کافه بازار اعلام کرد: «وقایع چندوقت اخیر نشان می‌دهد اعمال محدودیت بر کافه‌بازار وارد مرحله تازه‌ای شده است. از یک طرف به‌رغم حذف بازی کلش‌آف‌کلنز از وب‌سایت و اپلیکیشن کافه‌بازار همچنان به خاطر این بازی با فشار و انتقاد مواجه ‌می‌شویم و از طرف دیگر بدون هیچ توضیحی اپلیکیشن‌های آپارات، آپارات کودک و فیلمیو به دستور مقام قضایی «فقط» در کافه بازار با منع انتشار روبرو می‌شوند.

* دستور حذف از بازار با وجود تأییدیه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌‌ای

جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هیچ نهادی اقدام به صدور مجوز نشر محتوای دیجیتال نمی‌کند و در پاسخ به خبر خبرگزاری فارس باید تاکید کنیم که کافه‌بازار برای ارائه محصولات، دارای مجوز از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در خصوص این بازی خاص نیز هماهنگی‌های لازم را پیش از عقد قرارداد با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، زیر مجموعه همین وزارتخانه صورت داده بود و با وجود اخذ تأییدیه مجبور به حذف این بازی و چندین برنامه دیگر از وب‌سایت خود شده است.

کافه بازار درحالی راه انتشار بازی محبوب کلش آف کلنز را از طریق مجرای داخلی و قانونی فراهم کرد که تا پیش از آن ناتوانی کاربران ایرانی از امکان پرداخت داخلی این برنامه، منجر به روی آوردن به روش‌های پیچیده و غیر قانونی شده بود. سایت‌های خرید و فروش جم، خرید و فروش اکانت کلش و فروش گیفت‌کارت اپ‌استورهای خارجی و فروش ویزا کارت و مستر کارت و … ظهور کردند. اگرچه پلیس فتا گزارشی از میزان تخلفات و کلاهبرداری‌هایی که در این بخش رخ داده، ارائه نکرده اما اخطارهای این نهاد درباره خرید و فروش جم و اکانت، نشان از گستردگی تخلفات داشت. حجم بالای خروج غیر شفاف ارز از کشور بدون اخذ مالیات، فقدان نظارت متمرکز، بروز تخلفات و کلاهبرداری‌های گسترده و … از جمله مشکلاتی بود که با رشد غیررسمی این بازی در کشور ایجاد می‌شد. مقایسه‌ آمارهای ما با گزارش اخیر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد بیش از 80 درصد فروش بازی‌ها در کشور در سال 94 به صورت قاچاق و غیررسمی انجام شده است و کانال رسمی بازار تنها حدود 12 درصد سهم فروش را در اختیار داشته است.

ما در کافه‌بازار به عنوان مرجع برنامه‌های اندرویدی برای فارسی‌زبانان خود را موظف می‌دیدیم به نوعی به این نیاز کاربران پاسخ دهیم و درخواست‌های آن‌ها را به نتیجه برسانیم. از راه کاملاً قانونی و رسمی به مذاکره با ناشر بازی پرداختیم و به صورت قانونی و رسمی با هماهنگی نهادهای نظارتی با ایشان قرارداد بستیم.

فرودین ماه امسال بازی با تأیید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای (متولی بازی‌ها در کشور) و اعلام رده‌بندی سنی 12+، پس از گذشت 3٫5 سال از انتشار جهانی آن با رعایت هنجارها و عرف داخلی به زبان فارسی در کافه‌بازار منتشر شد.

حالا دیگر کاربران به دنبال راه‌های غیررسمی پرداخت نمی‌رفتند، از کاربران مجهول اکانت نمی‌خریدند و پرداخت‌ها از راه رسمی و قانونی انجام می‌شد. از طرفی با جایگزینی راهکارهای داخلی در فرآیند پرداخت، ارز کمتری از کشور خارج می‌شد و کارمزد و مالیات به جای شرکت‌ها و دولت‌های خارجی به شرکت‌های بومی و دولت ایران تعلق می‌گرفت.


*قرارداد کافه‌بازار با سوپر سل فسخ شد/ مبنای قانونی مشخص نیست

اما طولی نکشید که کافه‌بازار مجبور شد در راستای اجرای دستور مرجع قانونی و با توجه به تبعات حقوقی، مالی و فنی ناشی از فسخ قرارداد، این بازی را از وب‌سایت خود حذف کند. دستوری که مشخص نبود دقیقاً با چه هدفی و به چه دلیل صادر شده و بر چه قانونی دلالت دارد.

ما برای احقاق حق خود و کاربران ایرانی و همچنین حفظ آبروی بین‌المللی در حال پیگیری این موضوع هستیم و قول داده‌ایم که تمام تلاشمان را بکنیم که مشکل به زودی برطرف شود.

مطرح کردن همکاری‌های بین‌المللی منطبق بر قانون و تعاملات از مجرای بانکی سوییفت، به عنوان اتهام خارج کردن ارز از کشور برای یکی از بزرگترین شرکت‌های کارآفرینی سال‌های اخیر که با شکل‌دهی صنعتی جدید در کشور عرضه کننده محصولات بیش از 20 هزار تولیدکننده داخلی است، شاید برای سرپوش گذاشتن روی حجم بالای خروج ارز از کشور آن هم به صورت قاچاق در واردات محصولاتی مانند گوشی موبایل، لوازم آرایش، خودرو و … باشد.

شاید فشار آوردن بر یک شرکت رسمی و دارای مجوز ایرانی راحت‌ترین کار برای نمایش انجام اقدامات در حوزه جلوگیری از خروج ارز از کشور باشد.

اما برای کسانی که می‌خواهند واقعیت را دقیق‌تر بدانند باید گفت، تحلیل به همین سادگی نیست. خود بازی‌سازان و برنامه‌نویسان داخلی بر این نکته اذعان دارند که ورود بازیگران جدی خارجی و رقابت با ایشان باعث بالا رفتن کیفیت کار و اقبال بیشتر کاربران ایرانی به این صنعت و رشد آن می‌شود.

متأسفانه برخوردهای سلیقه‌ای به همین مورد ختم نمی‌شود. چند ماه پیش دستور حذف اپلیکیشن وایبر از کافه‌بازار به دست ما رسید و به دستور عمل کردیم اما با وجود پیگیری‌ها هنوز پاسخ این سؤال را نگرفته‌ایم که چرا برنامه‌ای که جلوی فعالیت آن در کشور گرفته نشده (فیلتر نیست) و از طرفی به راحتی از طریق وب‌سایت رسمی برنامه، مارکت بین‌المللی گوگل‌پلی و حتی سایر بازارهای اپلیکیشن داخلی قابل دریافت است، باید از کافه‌بازار حذف شود.

ما هنوز باور نکرده‌ایم که هدف مسئولان سوق دادن کاربران از کافه‌بازار به سمت مارکت‌های خارجی باشد و این سرویس محبوب بومی زمین‌گیر شود. اما چنین تصمیماتی جز این سرانجامی نخواهد داشت.

 چند روز پیش اتفاقی مشابه برای اپلیکیشن‌های بومی آپارات، آپارات کودک و فیلیمو رخ داد. اپلیکیشن‌هایی که مجموعاً بیش از 5 میلیون کاربر فعال دارند. طبق دستور مقام قضایی این برنامه‌ها باید از کافه‌بازار حذف  شوند و  جالب است که نه ناشر اپلیکیشن و نه هیچ سایت و فروشگاه دیگری از انتشار این برنامه‌ها منع نشده‌اند. به نظر می‌رسد این ممنوعیت فقط کافه‌بازار را هدف گرفته است.

این تصمیمات و اقدامات سلیقه‌ای که نقطه مقابل حمایت از تولید ملی و کسب و کار دانش‌بنیان است، به کسب و کارهای داخلی ضربات جدی وارد خواهد کرد. ما به عنوان یک شرکت ایرانی هرگز درخواست حمایت و کمک مالی از دولت نداشته‌ایم. خواسته اصلی‌مان این است که راه برای ما و دیگر کسب و کارهای نوپا باز باشد، به قانون تمکین شود و تصمیم‌گیری بر طبق آن صورت گیرد تا بتوانیم با تکیه بر قوانین برای رشد صنعت برنامه‌ریزی کنیم و هر روز با تصمیمات سلیقه‌ای روبرو نشویم.

آیا بهتر نیست به جای برخورد سلیقه‌ای و غیر مستدل با تولیدکنندگان محتوا، نهادی واحد که تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند، برای اخذ مجوز معرفی شود؟ اعمال محدودیت برای کسب و کارهای داخلی که مطابق قوانین فعالیت می‌کنند نه تنها منجر به حذف مجراهای رسمی داخلی و تحمیل هزینه‌های مالی و اعتباری به آنها خواهد شد بلکه به رشد بازارهای سیاه، دلالان ویزا و مسترکارت و اکانت‌های بازی کمک خواهد کرد.»

منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ⁄    =  2