تحولات دلار در برابر ریال در شهریورماه؛ بازار در آستانه یکسان سازی نرخ ارز

بازار ارز ایران در شرایطی وارد نیمه دوم سال شده که به گفته مسئولان بانک مرکزی، قرار است در ماه های پیش رو برنامه یکسان سازی نرخ ارز در کشور پیاده شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آمار بانک مرکزی و تحولات بازار آزاد نشان می دهد، شکاف نسبی دلار در بازار بین بانکی و بازار آزاد کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

آنگونه که بانک مرکزی آمار داده، متوسط نرخ اسمی برابری دلار در بازار غیررسمی ارز در چهار ماه نخست امسال به 34 هزار و 811 ریال رسیده که در مقایسه با رقم مشابه در چهار ماهه نخست پارسال(33 هزار و 159 ریال)، معادل پنج درصد افزایش داشته است.

به گفته ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی، نرخ ارز پس از یکسان سازی متغیر بوده و تابع عرضه و تقاضای بازار و البته تحت کنترل بانک مرکزی خواهد بود.

در کنار برنامه ها و سیاست های بانک مرکزی برای کنترل نوسانات نرخ ارز، افزایش درآمدهای ارزی کشور به دنبال رفع تحریم های نفتی و افزایش تولید و صادرات آن نیز به کمک سیاستگذاران بازار پولی و ارزی کشور آمده تا شرایط را برای یکسان سازی نرخ ارز فراهم کند.

در چنین شرایطی تحولات بازار جهانی ارز، بیشترین تاثیر را بر نوسانات ارز های عمده در داخل ایران داشته است که در این میان، گمانه زنی بر سر افزایش نرخ بهره آمریکا، بیشترین اثر را در هفته ها و ماه های بر بازارهای بین المللی و از جمله در برابر ریال ایران داشت.

تغییر نرخ بهره در آمریکا از آنجا اهمیت داشت که بانک مرکزی این کشور از 10 سال پیش (2006 میلادی ) تاکنون این نرخ را افزایش نداده بود و در صورت افزایش این نرخ هرچند ارزش دلار در برابر سایر ارزهای بین المللی تقویت می شد اما نوسانات ارزی در بازارهای نوظهور را به دنبال داشت.

تحلیلگران اقتصادی، بازار نفت را دومین محل بروز آثار ثانویه ناشی از احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا می دانستند و بر این باور بودند که این تغییر، ضمن کاهش تقاضای جهانی نفت، این بازار را با رکود مضاعفی مواجه می کرد.

هرچند بانک مرکزی آمریکا در نهایت تصمیم گرفت نرخ بهره این کشور را تا یک سال دیگر در همان مرز نیم درصد ثابت نگه دارد، اما حدس و گمان ها و پیش بینی های بازارهای بین المللی از امکان افزایش نرخ بهره در این کشور، ارزش این ارز بین المللی را نوسان مواجه کرد.

بازار ارز ایران نیز از این نوسان ها مصون نبود و در شهریورماه گذشته نرخ دلار رسمی در 14روز افزایش و فقط هفت روز کاهش را ثبت کرد و در نهایت این ارز 310 ریال در یک ماه در برابر ریال تقویت شد.

دلار بانکی که ماه شهریور را با 31 هزار و 100 ریال (3110 تومان) آغاز کرده بود، این ماه را با وجود افزایش های چند ریالی در همان کانال 31 هزار ریالی گذراند و ارزش آن در 31 شهریور روی مرز 31 هزار و 410 ریال (3141 تومان) باقی ماند.

در بازار آزاد نیز ارزش دلار آمریکا در کانال 35 هزار ریالی درجا زد و در پایان شهریورماه به 35هزار و 623 ریال (3563 تومان) رسید.

یورو نیز در شهریورماه وضعیت نوسانی مشابهی داشت و این ارز فقط هشت روز افزایش و 13 روز کاهش ارزش را در این ماه پشت سر گذاشت اما این نوسان ها مانع از عبور آن از کانال 35 هزار ریالی نشد.

هر یورو شهریورماه را با 35 هزار و 87 ریال (3508 تومان) آغاز کرد و باوجود کاهش ارزش آن در میانه شهریور و رفتن به کانال 34 هزار ریالی، این ماه را با ارزش 35 هزار و 12 ریال (3501 تومان) پایان برد که این نوسانات حاکی از افت 75 ریالی این ارز در برابر ریال در شهریورماه گذشته است.

در بازار آزاد نیز یورو شهریور را با 40 هزار و 238 ریال ( 4023 تومان) آغاز کرد و با 39 هزار و 847 ریال (3984 تومان) پایان برد که نشان می دهد که یورو در مجموع در بازار ایران شرایط نزولی را طی کرده است.

هر پوند انگلیس نیز در این ماه رشد آرامی را پشت سر گذاشت؛ این ارز که پس از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا تلاش دارد جایگاه خود را در ارزهای جهانی تقویت کند، شهریورماه را در ایران با نرخ 40 هزار و 575 ریال (4057 تومان) آغاز کرد و با 40 هزار و 722 ریال (4072 تومان) پایان برد که نشانگر تقویت 147 ریالی آن در برابر واحد پولی ایران در ماه گذشته است.

پوند انگلیس در ارزش گذاری رسمی بانک مرکزی 12 روز افزایش قیمت داشت و 9 روز روند کاهنده را پشت سر گذاشت.

در بازار آزاد نیز هر پوند انگلس در کانال 46 هزار ریالی باقی ماند و شهریور را با نرخ 46 هزار و 850 ریال (4685 تومان) پایان برد.
منبع:ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

13  ⁄  13  =