رفتار با خودپرداز در کشورهای فقیر و غنی

گفتگو با پائولا گومز مدیر بازاریابی و فروش بخش خاورمیانه و آفریقا شرکت «وینکور نیکسدورف»

بررسی‌هایی که در سطح جهانی صورت گرفته نشان می‌دهد که باوجود تحولات صورت گرفته در بازار پول و بانک، استفاده از پول نقد همچنان در حال افزایش است و پرداخت از طریق پول نقد در سطح جهانی افزایشی ۹درصدی داشته است/ واکنش و رفتار کشورهای مختلف جهان به خودپرداز متفاوت است و می‌توان گفت که میزان بهره‌گیری مردم از دستگاه‌های خودپرداز چه برای سپرده‌گذاری و چه برای دریافت پول نقد رو به رشد بوده است/ در کشورهای افریقایی دولت داشتن حساب بانکی را به نحوی اجباری کرده است. برای مثال، در کشور موزامبیک، دولت حق تامین اجتماعی را به حساب بانکی افراد واریز می‌کند پس داشتن حساب بانکی به یک الزام بدل می‌شود/ ایران به‌خصوص بعد از رفع تحریم‌ها و بازگشایی مجدد سوییفت از جذابیت‌های بالایی در حوزه فناوری‌های نوین بانکی از دید شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری برخوردار شده است.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

پائولا گومز مدیر فروش و بازاریابی بخش خاورمیانه و افریقا «وینکور نیکسدورف» می‌گوید: همیشه این بحث وجود دارد که پول نقد از بین می‌رود یا نه. بررسی‌های که در سطح جهانی صورت گرفته نشان می‌دهد که با‌وجود تحولات صورت گرفته در بازار پول و بانک، استفاده از پول نقد همچنان در حال افزایش است اما به‌هرحال روند استفاده از گوشی‌های هوشمند ضرورت پوست‌اندازی مکرر را برای خودپرداز گریزناپذیر کرده است؛ اما چگونگی این پوست‌اندازی و تولدهای دوباره آیا ممکن است این صنعت را از نفس بیندازد. گومز می‌گوید: ما به دنبال ایجاد فناوری هستیم که بتواند هر دو دنیای پول فیزیکی و الکترونیک را با هم پیوند دهد و هر دو نیاز و تقاضا را برآورده کند و این یک روند محوری برای ما محسوب می‌شود. گفت‌وگوی ماهنامه بانکداری آینده را با وی را بخوانید.

*  با‌ وجود این‌که پول نقد همچنان در بازار وجود دارد اما وابستگی به آن رفته‌رفته کمتر می‌شود به‌طوری‌که می‌توان گفت عصر پول فیزیکی به سر آمده و به همین خاطر خودپردازها نیازمند پوست‌اندازی هستند. به نظر شما آیا خودپردازها قابلیت به‌روزرسانی و تطبیق خود با این تحولات را دارند یا این‌که از صحنه بانکداری حذف خواهند شد؟
قبل از هر چیز باید اشاره کنم که همیشه این بحث وجود دارد که پول نقد از بین می‌رود یا نه. بررسی‌هایی که در سطح جهانی صورت گرفته نشان می‌دهد که باوجود تحولات صورت گرفته در بازار پول و بانک، استفاده از پول نقد همچنان در حال افزایش است و پرداخت از طریق پول نقد در سطح جهانی افزایشی 9درصدی داشته است. البته کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه‌یافته بیشتر از پول نقد استفاده می‌کنند؛ بنابراین باور ما این است که استفاده از پول نقد در حال افزایش است.

 * درست است که پول نقد رشد داشته است اما نباید از رشد پول غیرفیزیکی نیز غافل شویم. به نظر با این روند زمانی فرا می‌رسد که پول فیزیکی دیگر کاربرد چندانی نخواهد داشت؛ بنابراین به نظر خودپرداز باید خود را با این وضعیت منطبق کند. آینده را چطور ارزیابی می‌کنید؟
همان‌طور که گفتم از یک طرف شاهد افزایش استفاده از پول نقد یا فیزیکی هستیم اما همان‌طور که شما هم اشاره کردید پرداخت الکترونیک در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که فناوری در دو جهت حرکت خواهد کرد. اول این‌که دستگاه‌های خودپرداز (ATM) را قادر کنیم تا قابلیت کار با دیگر دستگاه‌های پرداخت الکترونیک مانند گوشی‌های هوشمند تلفن همراه را پیدا کنند. از دیگر سو، ما در شرکت خود نیز به دنبال روش‌های پرداخت غیرنقدی هستیم و در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. اگر به بازار ایران نگاه کنیم، با رفع تحریم‌ها و ورود کارت‌های اعتباری و امکان پرداخت با کارت‌های اعتباری، پرداخت الکترونیک رشد چشمگیری خواهد داشت اما استفاده از پول نقد و اسکناس نیز همچنان بخش زیادی از بازار را در اختیار خواهد داشت. ما به دنبال ایجاد فناوری هستیم که بتواند هر دو دنیا را با هم پیوند دهد و هر دو نیاز و تقاضا را برآورده کند.

* به نظر شما نسل بعدی خودپردازها در 10 سال آینده چگونه خواهند بود؟
به نظر من خودپردازها هم در همین مسیر حرکت خواهند کرد. شما خواهید دید که نسل بعدی خودپردازها به میزان بیشتری با دیگر مجاری و کانال‌های بانکداری ازجمله گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و صندوق‌دارهای ویدیویی هماهنگ و سازگار خواهند شد. خودپردازهایی که در آینده وارد بازار خواهند شد، چندکاربردی و چندمنظوره‌اند. هدف این است که تراکنش‌هایی که مشتریان انجام می‌دهند، بیشتر و بیشتر به‌صورت خودکار صورت گیرند. پس در آینده شاهد ارائه دستگاه‌هایی چندمنظوره خواهیم بود و این روندی رو به رشد است. برای مثال، جدیدترین دستگاه ما خودپردازی است که کاملا با گوشی‌های هوشمند تلفن همراه قابل کنترل است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  −    =  16