برقراری کامل سوئیفت، زمینه ساز رونق صادرات غیرنفتی

کاهش پنج درصدی رشد اقتصادی کشورمان در سال 2012 در کنار تحریم های مالی و بانکی علیه ایران نشان داد بدون پیوستن به زنجیره های جهانی ارتباطات بین بانکی(سوئیفت)، توسعه صادرات غیرنفتی پیش بینی شده در چشم انداز که عامل مهمی در رونق اقتصادی کشور است، امکانپذیر نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در جهان امروز معاملات بین المللی چنان درهم تنیده شده است که نبض مبادلات تجاری و توسعه کسب و کارها در کنار افزایش درآمد ملی، به داشتن مراودات بانکی میان کشورها بستگی دارد.
این واقعیت را ملت ایران در عمل با آثار زیانبار تحریم، تجربه کرد؛ از این رو، امضای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) توسط ایران و گروه 1+5 در چهاردهم ژوئیه 2015 (23 تیر 1394) و لغو تحریم های بین المللی اقتصادی علیه ایران در تاریخ 17 ژانویه 2016 (27 دی 1394) یک رویداد مهم و نقطه عطف تاریخی در اقتصاد ایران محسوب می شود.
اهمیت داشتن روابط بانکی بین المللی همسو با مناسبات تجاری، سبب شد تا اواخر سال گذشته، دومین همایش بانکی و تجاری ایران و اروپا در تهران برگزار شود.
مسئول ارشد شرکت خدمات مالی افیس (EFiS EDI Finance Services AG)، واقع در آلمان که به 31 کشور اروپایی و بسیاری از کشورهای آسیایی در انتقال وجوه در چارچوب سوئیفت خدمات ارائه می کند، در این رابطه به ایرنا گفت: سوئیفت از زیرساخت های اصلی کسب و کار و تجارت است که در سال 1972 برای تراکنش های منفرد با حجم بالا طراحی شده است.
آرمین گرهارت» افزود: شرکت های آلمانی از جمله فولکس واگن و زیمنس بسیار علاقه مندند که ارتباط سیستم بانکی ایران با سایر بانک های جهان در چارچوب سوئیفت (society for worldwide interbank financial telecommunication) هر چه زودتر برقرار شود تا مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور تسهیل شده و توسعه یابد.
وی که از قانونگذاران این شرکت مالی اروپایی است، اظهار داشت: «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان از ما خواسته است هر چه سریعتر با همکاری کارشناسان ایرانی، بانک های ایران را به سوئیفت متصل کنیم.
گرهارت اضافه کرد: ایران سال ها از جامعه جهانی ارتباط مالی بین بانکی دور بوده و باید تغییراتی که دیگر کشورها به تدریج خود را با آن منطبق کرده اند را یکجا انجام دهد.
وی گفت: همچنین کارشناسان آلمانی نیز باید به کمک کارشناسان ایرانی با نظام پرداخت داخلی جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند تا انطباق با معیارهای سوئیفت به سرعت فراهم شود.
این مسئول شرکت افیس اضافه کرد: این روند دارای چند گام است که نخستین آن، درک و شناخت نظام پرداخت محلی، گام دوم مربوط به متغیرهای فنی و چگونگی اتصال به سوئیف و گام سوم نیز مشتمل بر یک سری تعهدات است.
این شرکت مالی غیرانتفاعی در آلمان، به 31 کشور اروپایی و بسیاری از کشورهای آسیایی در انتقال وجوه در چارچوب سوئیفت خدمات ارائه می کند.
مدیر بخش تحقیقات دانشگاه ریجنسبرگ آلمان نیز با تاکید بر اینکه اساس سوئیفت بر شفافیت است، افزود: این ارتباط بانکی برای بانک ها و شرکت های بزرگ که حجم جابه جایی پول آنها زیاد و به صورت موردی است ایجاد شده و شهروندان عادی نمی توانند از آن استفاده کنند.
مسئول ارشد استراتژی شرکت بین المللی ترکسپی(Traxpay) آلمان گفت: سیستم بانکی ایران با وجود سال ها تحریم، نه تنها دچار عقب ماندگی از سیستم های جهانی نشد بلکه فناوری های بروز را طراحی کرد و خود اتکا شد.
«مارکوس راپرکت» به حضور در دومین همایش بانکداری و تجاری ایران و اروپا در تهران اشاره کرد وافزود: آنچه درمدت حضور خود در تهران متوجه شدیم این است که با وجود تحریم، بسیاری از برنامه ها و نرم افزارهای بانکی و فناوری اطلاعات بروز در جهان، در ایران طراحی و مشابه سازی شده و در حال استفاده است.
راپراکت افزود: ایران سیستم هایی را طراحی کرده و پیشرفت های قابل ملاحظه ای دربخش بانکی داشته است؛ سیستم هایی مانند شاپرک، چکاوک و ساتنا که تقریبا مشابه نمونه هایی است که ما استفاده می کنیم.
مسئول ارشد استراتژی شرکت بین المللی ترکسپی آلمان ادامه داد: درکارگاه هایی که درطول این همایش برگزارشد، یکی از اهداف، آشنایی با این سیستم های محلی و تطبیق آنها با برنامه های استاندارد مورد قبول سوئیفت است.
وی یکی ازشرایط بانک ها برای اتصال به شبکه بانکی بین المللی (سوئیفت) را رعایت استانداردها و قوانین بین المللی در زمینه شفاف سازی و مسائلی از قبیل مبارزه با پولشویی بیان کرد.
«رحیم فرامرزی» مدیرامور بین الملل بانک مشترک ایران و ونزوئلا نیز در این رابطه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: مشابه مقررات و استانداردهای بانکی و تجاری مورد قبول سوئیفت در ایران نیز اجرا می شود و بانک ها مرتب گزارش می دهند، اما این شرایط در بانک ها متفاوت است و در قالب فرمت مورد قبول سوئیفت نیست و باید با آن تطبیق شود.
وی افزود: به عنوان نمونه، ایران در مساله مبارزه با پولشویی، مقررات صندوق بین المللی پول (IMF) را اجرا می کند.
وی ادامه داد: هم اکنون بانک های ایرانی از طریق بانک مرکزی به سوئیفت وصل هستند اما اگر استاندارهای مورد نظر سوئیفت را برقرار نکنند نمی توانند به طور مستقل به این شبکه بین المللی ارتباط بین بانکی وصل شوند.
مدیر امور بین الملل بانک مشترک ایران و ونزوئلا، موانع متصل شدن به سوئیفت را دو دسته «اصلی و روانی» اعلام کرد و افزود: بانک های ایران می توانند به سرعت موانع اصلی را برطرف کنند اما از میان برداشتن موانع روانی که به دلیل اتهام های ناروا نسبت به ایران شکل گرفته است، مدتی طول خواهد کشید.
به گزارش ایرنا، شرکت بین المللی ترکسپی آلمان در سال 2009 تاسیس شده و در جهان از پیشتازان عرصه تامین امنیت نقل و انتقال اطلاعات مربوط به مبادلات مالی و جابه جایی پول با استفاده از نرم افزارهای شرکتی و برنامه های پرداختی بی.تو.بی (business to business) است.
تاکید تجار و بازرگانان و شرکت های اقتصادی بر داشتن روابط بانکی بین المللی برای برقراری مناسبات تجاری با کشورمان، به خوبی نشان می دهد که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی، برای رونق کسب و کارشان، به ابزار مالی «سوئیفت» نیازمندند تا بتوانند چرخه اقتصادی کشور در توسعه تجارت خارجی را با سرعت بیشتری به گردش درآورند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  33  =  36