آمریکا مدعی است ما مانع برقراری ارتباط بانک‌های اروپایی با ایران نیستیم

مبادله تجاری با ارزهای غیردلاری برای بانک های اروپایی مجاز است

اصلی ترین تحریم های ایران در ژانویه 2016 در جریان مذاکرات و توافقات هسته ای ایران با قدرت های دنیا لغو شد تا در ازای آن، ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود یا متوقف سازد/ بانک های آمریکایی همچنان به دلیل وجود برخی تحریم های باقیمانده که معاملات دلاری با ایران را منع کرده اند مجاز به همکاری با ایران نیستند اما بانک های اروپایی چنانچه با ارز دیگری غیر از دلار با ایران معامله کنند مشمول جریمه آمریکا نخواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی گفت: مقامات بانکی ایرانی معتقدند آمریکا عامل اصلی حضور نیافتن بانک‌های خارجی در این کشور پس از رفع تحریم هاست اما ما به صراحت اعلام می کنیم که آمریکا هیچ مانعی بر مسیر بانک های خارجی برای ورود به ایران و همکاری با این کشور ایجاد نکرده است.

این مقام آمریکایی ادعای ایران را ناشی از نا امیدی تجار و شبکه بانکی ایران دانست و تاکید کرد: ایرانی ها انتظار داشتند در دوران پساتحریم بانک‌های خارجی را در تهران ببینند اما با گذشت چند ماه از لغو تحریم ها هنوز اتفاقی در این حوزه رخ نداده و عدم تمایل بانک‌های خارجی برای حضور در ایران به زعم مقامات این کشور ناشی از ترس این بانک ها از آمریکا عنوان می شود.

ایرانی ها می گویند هراس بانک‌های اروپایی از آن است که برخی بندهای قانونی مربوط به لغو تحریم های ایران در ابهام مانده و این بانک‌ها میان رفتن و نرفتن به ایران سرگردان شده‌اند.

دولت ایران از وضعیت موجود به خشم آمده و منافع اقتصادی خود را که انتظار داشت پس از لغو تحریم ها باز یابد در خطر می بیند و نگران است بسیاری از شرکت‌ها، بانک‌ها و تجار غربی که پیش از لغو تحریم ها وعده ورود به ایران را دادند هم اکنون از همکاری با ایران منصرف گردند.

معاون هماهنگ کننده سیاست تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا در نشستی در دوبی گفت: به رهبران کسب و کار دنیا اطمینان می دهم که واشنگتن با مقررات و ساز و کار توافق هسته ای ایران و 5+1 هماهنگ و همگام است.

وی ادامه داد: بانک های آمریکایی همچنان به دلیل وجود برخی تحریم های باقیمانده که معاملات دلاری با ایران را منع کرده اند مجاز به همکاری با ایران نیستند اما بانک های اروپایی چنانچه با ارز دیگری غیر از دلار با ایران معامله کنند مشمول جریمه آمریکا نخواهند شد.

باکمایر با اشاره به لزوم پایبندی بانک های خارجی به مفاد توافقنامه هسته‌ای افزود: بانک های اروپایی باید عدم همکاری با نهادها و اشخاص ایرانی تحت تحریم را بسیار جدی گرفته و این امر را تضمین کنند.

با این وجود معاون هماهنگ کننده سیاست تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا در خصوص نگرانی بانک های خارجی از پیچیده بودن بندهای توافق هسته ای و رفع تحریم ها به طور مشخص شفاف سازی نکرده و هیچ اطمینان نمی دهد که مبادلات تجاری با ایران در چارچوب قوانین رفع تحریم ها برای بانکداران خارجی خطرساز نیست.

از سوی دیگر، یک بانکدار اروپایی در حاشیه این نشست در خصوص سخنان باکمایر به خبرنگار رویترز گفت: حرف‌های خوبی از سوی دولت آمریکا در خصوص این موضوع بیان شد با این حال، هنوز هم زمینه ها برای انجام مراودات تجاری با ایران آماده نبوده و خطرات زیادی در این مسیر وجود دارد.

وی افزود: بانک های بزرگ اروپایی در حال حاضر نسبت به حضور در ایران ریسک‌پذیری پایینی دارند چراکه اغلب این بانک‌ها میراث‌دار جریمه های سنگین از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به سبب مراواده با ایران هستند.

باکمایر انتقاد مقامات ایرانی مبنی بر اعمال نفوذ آمریکا و سنگ اندازی این کشور در مسیر ایجاد مراودات بانکی ایران و اروپا را رد کرد و گفت: ما یک شریک تجاری با حسن نیت بوده و نه تنها به دنبال تحریم های بدون دلیل نیستیم بلکه هدف ما از ابتدا تا کنون فریب دادن ایران یا هر کشور دیگری نبوده است.

کریس باکمایر در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشت تحریم های هسته ای ایران وجود دارد یا خیر گفت: ما مکانیسمی در نظر گرفته ایم که بطور ضربتی اقدام به بازگشت تحریم های هسته ای ایران خواهد کرد اما این منوط به زمانی است که ایران تعهدات خود را زیر پا بگذارد و تا زمانی که ایران به تعهدات خود در توافقنامه پایبند است چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

 ترجمه:مصطفی خدایگان- گروه ترجمه پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  −    =  19