دور زدن کاهش نرخ سود بانکی توسط برخی بانک‌ها

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: بانک‌ها آنقدر زرنگ و زیرک هستند که راهکاری برای گرفتن بهره‌های آنچنانی پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: علیرغم اعلام خبر آزاد شدن سوئیفت، هنوز خبری از برقراری سوئیفت نیست.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی افزود: تغییر اساسی برای خروج از رکود و بهبود وضعیت واحدهای تولیدی برای 6 ماه اول سال آینده احساس نمی‌کنیم و نمی‌توان اتفاق خارق‌العاده‌ای را پیش‌بینی کرد و در نهایت شاهد رشد یکی دو درصدی اقتصاد خواهیم بود.

هنوز خبری از برقرای سوئیفت نیست
وی در پاسخ به اینکه طی یکی دو ماه اخیر با لغو بسیاری از تحریم‌ها به ویژه اتصال بانک‌ها به سوئیفت چه تاثیری در واحدهای اقتصادی ایجاد شده، تصریح کرد: اگر چه تحریم‌ها لغو شده، اما برای راهکارهای عملیاتی زمان لازم است و باید پرسید در دو ماه اخیر آیا سوئیفت برقرار شده، چرا که در عمل ارتباط بانک‌های ما با بانک‌های دنیا وصل نشده است و به ویژه آلمانی‌ها و شرکت‌های بزرگ دنیا از اینکه بخواهند با ایران کار کنند، هنوز می‌ترسند و در عمل برجام روی کاغذ امضا شده و اتفاق مثبتی نیفتاده است، اما امیدواریم مسائل حل شود.

فشار مالیاتی روی دوش تولیدکنندگان
به گفته این فعال اقتصادی فشارهای مختلف از جمله فشارهای مالیاتی نکته دیگری است که بخش صنعت و تولیدکنندگان با آن دست به گریبان‌اند تا جایی که دولت برای سال آینده 101 هزار میلیارد تومان درامد مالیات در بودجه پیش‌بینی کرده که فشار مضاعفی را برای کارآفرینان کشور با توجه به رکود موجود در بازار در پی دارد.

دو پیشنهاد بخش تولید برای کاهش فشار مالیاتی
وی تصریح کرد: وضع درآمدی آن قدر خراب است و درآمدی وجود ندارد که بخواهیم مالیاتش را بدهیم، در همین راستا تولید کنندگان در اتاق بازرگانی دو پیشنهاد برای کاهش فشارهای مالیاتی داده‌اند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران به جزییات این پیشنهاد اشاره کرد و افزود: یکی اینکه درخواست شده تا سقف مالیات کاهش یابد، چرا که 9 درصد مالیات ارزش بر افزوده و 22 تا 23 درصد مالیات بر درآمد باید بپردازیم که این جدای از حق بیمه، دستمزد نیروی انسانی و هزینه‌های انرژی است و دیگر آنکه مالیات پرداختی خود به دولت را تقسیط کنند، چرا که این واحدها در حقوق پرداختی کارکنان خود نیز مانده‌اند.

تولیدکنندگان مامور وصول مطالبات دولت شده‌اند
وی به این نکته هم اشاره کرد که تولیدکنندگان مامور وصول مطالبات دولت شده‌اند، چرا که به محض فروش کالا باید مالیات بر ارزش افزوده آن را به حساب دولت واریز کنند و از طرف دیگر باید از خریدار به دنبال وصول طلب خود باشند.

روغنی گلپایگانی با بیان اینکه حتی امروز برخی شرکت‌های بزرگ تولیدی نیز با مشکلات زیادی مواجه‌اند خاطر نشان کرد: مدیرعامل یکی از شرکت های بزرگ تولیدکننده فولاد در جلسه‌ای به من گفت« ما نمی توانیم حقوق کارکنان خود را بپردازیم» این در حالی است که این شرکت سالانه 5 تا 6 هزار میلیارد تومان فروش دارد، اگر این شرکت این حرف را بزند وای به حال شرکت‌های کوچک و کم‌توان‌تر.

بانک‌ها با وجود کاهش نرخ سود تسهیلات با زیرکی آن را دور می زنند
وی همچنین به نرخ بالای سود تسهیلات بانکی هم اشاره کرد و گفت: تا پیش از این می‌گفتند نرخ سود تسهیلات 21 درصد است، اما شما سوال کنید چند واحد صنعتی موفق به دریافت وام با این نرخ سود شده‌اند. حالا هم که اعلام کرده‌اند نرخ سود به 18 درصد برسد، فقط 4-3 ماه طول می‌کشد تا آیین‌نامه‌هایش نوشته شود و بعد هم بانک‌ها آنقدر زرنگ و زیرک هستند که راهکاری برای گرفتن بهره‌های آنچنانی پیدا کنند.فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  −    =  20