بازار نفت ۲۰۱۶ و سناریوهای پیش رو

بازار نفت در سال 2016 با توجه به اتفاقاتی نظر مسئله فی مابین ایران و عربستان و همچنین مازاد عرضه طلای سیاه در بازار به نظر می رسد با چالش های خاص قیمتی مواج باشد. بر همین اساس سه سناریو به چشم می خورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک هفته گذشته قیمت نفت حدود ۸ درصد افزایش یافت با این حال قیمت ها اکنون در پایین ترین میزان از سال ۲۰۰۴ قرار دارد. امروز قیمت ها کاهش یافته و تحلیلگران معتقدند .نوسان قیمت ها در این سطوح پایین بدین معنا نیست که قیمت ها از این پایین تر نخواهد رفت. در واقع رشد روزهای اخیر قیمت نفت زودگذر خواهد بود و برای سال آینده میلادی سه سناریو در باره قیمت نفت آمریکا تعریف شده است.

در خوشبینانه ترین حالت، میزان عرضه نفت یک میلیون بشکه کاهش خواهد یافت و قیمت ها به محدوده 60 دلار در هر بشکه افزایش می یابد. در بدترین سناریو، قیمت ها به دلیل افزاش عرضه از سوی اوپک به زیر 30 دلار کاهش خواهد یافت و در نهایت محتمل ترین سناریو، بازگشت قیمت ها به محدوده 50 دلار در هر بشکه است.

در نیمه دوم سال آینده میلادی، ثبات در اقتصاد چین و تعادل نسبی در عرضه و تقاضا سبب افزایش قیمت ها خواهد شد و می توان انتظار داشت هر بشکه نفت آمریکا به 52 دلار برسد.

تحقق هر یک از این سه سناریو به شرایط اقتصاد جهان وابسته است. رشد اقتصاد چین در سال جاری میلادی احتمالا در محدوده 7 درصد است و انتظار می رود این رقم تا سال 2020 حفظ شود. در صورت تحقق این پیش بینی، شاهد رشد کند تقاضای چین برای نفت خواهیم بود. برای دیگر اقتصادهای نوظهور نیز همین وضعیت پیش بینی می شود.

در بخش عرضه، اگر تنش ژئوپولیتیک بزرگی رخ ندهد که به کاهش عرضه نفت منجر شود، بازار در سال آینده میلادی با مازاد یک میلیون بشکه ای عرضه نسبت به تقاضا مواجه خواهد بود. اوپک که 40 درصد نفت مورد نیاز جهان را تامین می کند در نشست اخیر خود سقفی برای تولید نفت تعیین نکرد و در ماه های اخیر میزان واقعی عرضه نفت این سازمان همواره بالاتر از سقف تولید خود بوده است این شرایط در ماه های آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

در آمریکا تولیدکنندگان نفت شیل از عرضه نفت خود کاسته اند اما آماده اند با افزایش قیمت ها بر تولید بیفزایند. بدین ترتیب احتمال آنکه قیمت نفت به دلیل کاهش تولید در آمریکا حمایت شود بسیار کم است.

در نهایت باید به تغییرات ارزش دلار به عنوان عاملی برای اثرگذاری بر قیمت نفت اشاره کرد. پیش بینی می شود در سال آینده میلادی بانک مرکزی آمریکا سه تا چهار بار نرخ های بهره را بالا ببرد طوری که در مجموع نرخ ها از 0.5 درصد کنونی به 1.25 درصد تا 1.5 درصد افزایش خواهد یافت. در این حالت ارزش دلار رشد خواهد کرد و فشار بیشتری بر قیمت نفت وارد خواهد شد.

البته میزان افزایش ارزش دلار زیاد نخواهد بود زیرا از یک سو ارزش این ارز در ماه های اخیر به میزانی قابل ملاحظه افزایش یافته و از سوی دیگر ارزش ارزهای معتبر دیگر از جمله یورو و ین خیلی تحت فشار نیست در نتیجه نسبت این ارزها به دلار در محدوده های کنونی نوسان خواهد کرد.
منبع:جهان سهم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =