ایران از مراکز غنی زردآلو در جهان است

رییس بخش تحقیقات باغی مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: نیاز بازار و صنایع تبدیلی از جمله معیارهایی است که در تحقیقات زردآلو مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک
 حمید رهنمون با اشاره به میزان تولید محصول تَر زردآلو در کشور تشریح کرد: تولید سالانه مجصول تَر زردآلو در ایران بالغ بر 280 هزار تن بوده که از این نظر در جایگاه دوم قرار داشته و میزان صادرات خشکبار آن حدود 880 تن در سال است که از این نظر نیز در جایگاه نوزدهم جهانی قرار دارد.

رهنمون ادامه داد: وقتی یک رقم میوه معرفی می‌شود، باید به طور قوی و آشکار همان صفاتی را که برایش تعریف شده در طی سال‌های متمادی بروز کند.

وی با اشاره به شاخص پیشرفت باغبانی افزود: معرفی ارقام جدید، شاخص پیشرفت باغبانی در کشور قلمداد می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات باغی مرکز کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: بر اساس تصمیمات موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج، بهزراعی و بهنژادی زردآلو از گروه هسته‌دارها برای محققان مرکز تحقیقات آذربایجان شرقی تعریف شده است.

وی ایران را از مراکز غنی زردآلو در جهان دانست و ادامه داد: ایران از مراکز غنی ژرم پلاسم زردآلو در جهان به شمار می‌رود و ژنوتیپ‌ها و کلون‌های ناشناخته بیشماری از این گیاه را در خزانه ژنتیکی خود جای داده است.

رییس بخش تحقیقات باغی مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: رونق اقتصاد باغداری و صنایع جانبی، بهبود جایگاه کنونی ایران در عرصه صادرات خشکبار زردآلو و ارتقای امنیت غذایی در حوزه این فرآورده از طریق کنترل آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی موضوعاتی هستند که دستاوردهای تحقیقاتی با همسویی آنها سهم چشمگیری در بهبود شاخص‌های کنونی خواهد داشت.

رهنمون از عوارض منفی معرفی عجولانه یک رقم میوه گفت و تاکید کرد: معرفی عجولانه یک رقم میوه امکان‌پذیر نیست و بزرگترین نتیجه منفی آن تغییر خصوصیات ارقام معرفی شده در طول زمان است که به هیچ وجه مطلوب نخواهد بود.
منبع ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  −    =  85