رشد هفت صدم درصدی تولید علم ایران در سال ۲۰۱۵

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که در حال حاضر 13 دانشگاه ایرانی جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته‌اند، گفت: در سال 2015 در حالی که متوسط رشد علمی دنیا 9- دهم درصد بوده، رشد علمی ایران نزدیک به هفت صدم درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر وحید احمدی که در نشستی در خصوص جنبه های اقتصادی فناوری زیستی سخن می‌گفت به بحران انرژی در دنیا اشاره کرد و گفت: بحران انرژی بسیاری از کشورها را به سمت استفاده از فناوری‌های زیستی برای رفع چالش‌های این بخش سوق داده است.

وی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی که یکی از محورهای اصلی برنامه ششم توسعه است، اقتصادی دانش بنیان است که نگاه جدیدی به استفاده از منابع نامشهود در توسعه اقتصادی دارد.

احمدی با تاکید بر این که ایران از لحاظ نیروی انسانی متخصص، دانش فنی، شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در عرصه تولیدات گیاهان نوترکیب و فرآورده‌های کشاورزی در وضعیت مناسبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان، می‌توانیم از ظرفیت‌های حوزه زیست فناوری در این زمینه استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که اقتصاد زیستی با سیاست‌های کلان مقاومتی همراستایی دارد، اضافه کرد: اقتصاد زیستی همان اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند در حوزه‌ی تامین ذخایر انرژی، ایجاد امنیت غذایی، افزایش رفاه نسبی جامعه ارتقاء سلامت و تولید داروها نقش موثری ایفا کند.

احمدی با اشاره به تجربیات سایر کشورها در حوزه زیست فناوری اظهار داشت: در بریتانیا سهم گردش مالی ناشی از فعالیت‌های اقتصاد زیستی از کل اقتصاد 4.5 درصد و از میزان اشتغال 2.1 درصد تا سال 2012 بوده است.

به گفته وی سهم زیست فناوری از GDP کشور کانادا در سال 2015 ، 2.1 درصد بوده که قرار است تا سال 2020 به 4 درصد افزایش یابد.

احمدی همچنین به وضعیت مطلوب کشور در زمینه تولیدات علمی اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات پایگاه ISI در سال 2012 سهم ایران در تولید علم جهانی، 1.38 درصد بوده که این عدد در حال حاضر به 1.5 درصد و بر اساس آمار پایگاه اسکوپوس به 1.65 درصد افزایش نشان می‌دهد.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به کیفیت تحقیقات در کشور خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش لایدن در سال 2012 هیچ کدام از دانشگاه‌های کشور جزو دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار نداشتند ولی در حال حاضر 13 دانشگاه ایران در پایگاه لایدن جزو یک درصد برتر دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته است.

احمدی اضافه کرد: سهم مقالات ایران در مقالات یک درصد برتر دنیا در سال 2012، 82 صدم درصد بوده که این عدد در حال حاضر به 1.56 صدم افزایش دارد.

وی به رشد شتاب علمی ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده متوسط رشد شتاب علمی دنیا در سال 2015 ، منهای 9 دهم درصد بوده است و این در حالی است که رشد شتاب علمی ایران حدود 7 صدم درصد است و ایران پس از کشورهای چین، هند و کره جنوبی قرار دارد.

احمدی به رتبه ایران در حوزه‌های های‌تک اشاره کرد و اظهار داشت: ایران در سال 2012 در حوزه سلول‌های بنیادی در رتبه 17 قرار داشته که در سال 2014 به رتبه 13 ارتقاء یافته است.

وی رتبه ایران در تولیدات علمی فیزیک اتمی در سال 2012 را 16 ذکر کرد که در حال حاضر این رتبه به 14 ارتقاء یافته و ادامه داد: در حوزه مهندسی شیمی نیز ایران در سال 2012 رتبه 6 و در حال حاضر رتبه 3 جهانی را از آن خود کرده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم دلیل کاهش شتاب علمی ایران را تغییر آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی عنوان و تصریح کرد: بر اساس تغییرات صورت گرفته در این آیین‌نامه اساتید علاوه بر چاپ مقالات ISI می‌توانند طرح‌های تحقیقاتی را اجرایی و امتیازات آن را کسب کنند.

احمدی همچنین به وضعیت مطلوب ایران در حوزه فناوری در منطقه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر توانستیم تعداد پارک‌های علمی کشور را از 33 پارک به 37 پارک و تعداد مراکز رشد را از 146 مرکز به 156 مرکز افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در سال 91 ایران صادرات محصولات دانش بنیان نداشت ولی از آن سال تاکنون توانسته ایم 85 میلیارد دلار صادرات محصولات دانش بنیان داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت قراردادهای محصولات دانش بنیان خاطرنشان کرد: در سال 92 حدود سه میلیارد تومان قرارداد محصولات دانش بنیان به امضاء رسید که این میزان در سال 93 به 24 تا 25 میلیارد تومان و در سال 94 به 42 میلیارد تومان رسید.

احمدی تعداد افراد شاغل در پارک‌های علم و فناوری را 13 هزار نفر و در مراکز رشد را 29 هزار نفر ذکر کرد و گفت: برای اولین بار توسعه فناوری 20 میدان نفتی به دانشگاه‌ها واگذار شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

83  +    =  86