آغاز مذاکره با توتال و انی برای توسعه میادین نفتی خلیج فارس

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره خبر داد

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از آغاز مذاکره با برخی اعراب برای برداشت صیانتی از میادین مشترک خبر داد و با اشاره به اینکه تولید نفت از میادین فلات قاره در یک دوره بلند مدت 400 هزار بشکه افزایش می یابد، گفت:با شرکت های توتال،انی و سایپم برای توسعه برخی میادین مذاکرات اولیه صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سعید حافظی در حاشیه مراسم سی و پنجمین سالگرد تاسیس شرکت نفت فلات قاره در پاسخ به این سوال که برای دوران پساتحریم برنامه‌ای برای رقابت با کشورهای همسایه در میادین مشترک به منظور افزایش برداشت دارید و آیا در این زمینه مذاکراتی با کشورهای عربی صورت گرفته است؟ اظهار کرد: در مورد میدان هنگام سه جلسه در ایران و یک جلسه در عمان برگزار خواهد شد تا بحث مشارکت در تولید به منظور تولید صیانتی مورد بررسی قرار بگیرد تا هر کسی سهم خود را برداشت کند.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره درباره برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه منابع میدان هنگام به پایان رسیده و یا چندان قابل توجه نیست، افزود:میدان هنگام پیچیدگی دارد و در واقع نفت درجای این میدان سریع و با فشار بالا تولید می شود، اما به دلیل ویژگی این میدان کاهش تولید امری طبیعی است، البته ظرفیت‌ها برای تولید 30 هزار بشکه پیش‌بینی شده و چاه‌ها و خطوط انتقال وجود دارند اما طبیعت میدان روند کاهشی دارد که البته در عمان نیز وضعیت به همین صورت است.

به گفته او زمانی طرف عمانی روزی 10 هزار بشکه برداشت می کرد، اما در جلسات اخیر از برداشت پنج هزار بشکه صحبت می‌کنند.

حافظی میزان تولید فعلی از میدان نفتی هنگام را حدود 15 هزار بشکه عنوان و اضافه کرد:برداشت از این میدان در اولویت قرار دارد و تولید از آن انجام می‌شود.

مذاکره با امارات برای برداشت صیانتی از سلمان

وی در ادامه افزود: درمورد سایر میادین هم شعار ما مشارکت به جای رقابت بوده اما باید ببینم که آیا طرف مقابل نیز به این شعار اعتقاد دارد زیرا یک قرارداد دوطرفه است.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه در مورد میدان گازی سلمان نیز ممکن است موضوع برداشت صیانتی اجرا شود، تصریح کرد:مذاکره با امارات در دستور کار است.

حافظی درباره تصمیم‌گیری برای برداشت از میدان گازی سلمان، گفت:سیاست گذاری و تصمیم‌گیری در این باره به عهده وزارت نفت است و چه بنا بر وارد کردن گاز به داخل کشور باشد و چه صادرات تصمیم گیرنده وزارت نفت است.

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش تولید 500 میلیون متر مکعبی گاز از میدان گازی سلمان محقق شده است؟ اظهار کرد: در مرحله رفع عیب و پانچ لیست هستیم.

توسعه اسفندیار توسط یک شرکت نروژی –اتریشی

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره در ادامه به آخرین وضعیت توسعه میدان اسفندیار اشاره و خاطرنشان کرد:توسعه میدان اسفندیار در اولویت است و در این راستا با یک شرکت نروژی- اتریشی مذاکره کرده ایم و اطلاعات مورد نیاز و طرح توسعه میدان مبادله شده و فقط منتظر رونمایی از قراردادهای جدید نفتی هستیم.

برنامه ریزی برای افزایش تولید 400 هزار بشکه نفت در بلند مدت

حافظی با بیان اینکه در میادین نفتی فلات قاره ضریب تخلیه از 0.3 درصد در میدان رسالت تا 20 درصد در میدان هنگام متفاوت است، ادامه داد: تمام مطالعات و هدفگذاری‌ها صورت گرفته تا بتوانیم در مجموع افزایش تولید 400 هزار بشکه‌ای داشته باشیم البته باید توجه کرد که این 400 هزار بشکه به میزان فعلی تولید اضافه نمی شود چرا که سالانه 10 الی 12 درصد کاهش طبیعی تولید داریم.

وی میزان تولید فعلی نفت در میادین فلات قاره را کمتر از 500 هزار بشکه عنوان و تصریح کرد:درسه دوره برای افزایش تولید برنامه ریزی شده به طوری که در کوتاه مدت 32 هزار بشکه، میان مدت 130 هزار بشکه و در بلند مدت در مجموع افزایش تولید 400 هزار بشکه برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره هدف را رسیدن به تولید 800 هزار بشکه طی مدت پنج سال عنوان و تصریح کرد:زمانی در فلات قاره رکورد تولید 810 هزار بشکه نفت و میانگین سالانه 724 هزار بشکه را داشتیم اما در میادین دریایی با مشکل کاهش تولید روبه رو هستیم.

قرارداد با اوکراین برای تولید نفت از چاه‌های متوقف شده

وی افزود:با شرکت اوکراینی قرارداد بستیم که با تزریق سیال به چاهی در میدان درود که تولید آن متوقف شده مجددا وارد سرویس شوند که نوآوری جدیدی است و اگر این امر محقق شود نوید تولید 30 الی 35 هزار بشکه‌ای از محل رفع مشکلات خواهد بود که احتمالا طی دو ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

حداقل ذخیره نفت را داریم

حافظی در ادامه درباره سهم فلات قاره از میزان نفت فروخته نشده گفت: حداقل ذخیره را داریم و چیزی که ذخیره داریم استاندارد است.

مذاکره با توتال و انی

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از مذاکره اولیه با شرکت‌های نفتی توتال، انی و سایپم خبر داد و گفت :در کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی از فلات قاره تقریبا شش میدان کاندید شده اما همه میادین نفتی فلات قاره فرصت معرفی در کنفرانس را ندارند و احتمالا بخشی برای بعد از کنفرانس باقی می ماند.

وی همچنین گفت:مذاکراتی با آمریکایی‌ها نداشته‌ایم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

49  −  45  =