رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در تهران

معاون وزیر نفت به ایسنا خبر داد:

معاون وزیرنفت از رونمایی قراردادهای جدید نفتی ایران(IPC) اواسط آبان ماه در تهران خبرداد و گفت: کنفرانس تکمیلی حدود دو ماه بعد در لندن برگزار می شود.

رکن الدین جوادی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه سرانجام قراردادهای جدید نفتی در لندن رو نمایی می شوند یا تهران؟ اظهار کرد: رونمایی اولیه از قراردادهای نفتی و معرفی پروژه‌ها در تهران انجام خواهد شد.
وی از احتمال برگزاری این کنفرانس در اواسط آبان ماه خبر داد و تصریح کرد: کنفرانس مکمل حدود دو ماه بعد از برگزاری کنفرانس در تهران، در لندن برگزار خواهد شد.
به گفته او این تصمیم به تازگی گرفته شده و هنوز وضعیت ثبت نام شرکت ها برای حضور در این کنفرانس مشخص نیست.
به گزارش ایسنا، نزدیک به دو سال از آغاز به کار کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران می گذرد و پس از آنکه رونمایی از این قراردادها چندین بار به تعویق افتاد، دسامبر ۲۰۱۵ جدیدترین تاریخ برای معرفی این قراردادها اعلام شده بود؛ اما در حالی که از ابتدا لندن محل معرفی این قراردادها عنوان شده بود، وزیر نفت به تازگی گفت که تمایل دارد این کار در تهران صورت بگیرد.
مهرماه ۹۲ بود که بیژن زنگنه اندکی پس از ورود دوباره به وزارت نفت با توجه به امیدی که نسبت به بهبود شرایط سیاسی ایجاد شده بود و همچنین به دلیل عقب ماندگی صنعت نفت به دلیل تحریم های اعمال شده و خروج غول های نفتی از کشور، کمیته ای را تشکیل داد که قراردادهای نفتی را بازنگری کنند.
زنگنه، سید مهدی حسینی که از او به عنوان بنیانگذار قراردادهای بیع متقابل یاد می‌شود را به عنوان رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی منصوب کرد تا با تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی، شرایط برای بازگشت غول‌های نفتی به ایران فراهم شود.
اگرچه نسل اول قراردادهای بیع متقابل در صنعت نفت سرمایه‌گذاری چشمگیر در این حوزه را در پی داشت اما اصلاح این قرارداد و افزودن بندهایی به آن در قالب قراردادهای نسل دوم و سوم آن طور که باید و انتظار می‌رفت از سوی سرمایه‌گذاران و به ویژه شرکت‌های خارجی مورد استقبال قرار نگرفت و شاید بتوان گفت تجربه این شرکت‌ها از نسل اول این قراردادها که دربرخی موارد زیان آنها را در پی داشت،‌ باعث شد که نسبت به توسعه میادین نفت و گاز ایران با قراردادهای وقت، تمایلی نداشته باشند.
اکنون نزدیک به دو سال است که مدافع قراردادهای بیع متقابل برای تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی با کار گروهی ۲۰ نفره کارها را پیش‌ می‌برد تا در دسامبر این قراردادها را به شرکت های نفتی بین المللی معرفی کند.
اما در حالی که از ابتدا کنفرانس لندن محل معرفی این قراردادها عنوان شده بود، زنگنه به تازگی گفته که “به دنبال این هستیم که اصل سمینار را در ایران برگزار کنیم. در واقع علاقه شخصی من این است که این کار انجام شود.” اتفاقی که باعث شد رونمایی اولیه از قردادهای نفتی ایران در تهران انجام شود.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  5  =