اهداف ابلاغیه اقتصاد مقاومتی در حوزه صیانت از میادین پیگیری می‌شود

با برگزاری همایش فرصت‌های فناورانه درحوزه نفت وگاز

سرپرست پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت گفت: با توجه به بندهای ابلاغیه اقتصاد مقاومتی درخصوص برداشت صیانتی و حفظ و افزایش ذخایر راهبردی یعنی تولید صیانتی از ذخایر هیدروکربنی، پژوهشگاه صنعت نفت بر آن شد تا دومین همایش بین‌المللی فرصت‌های فناورانه در حوزه نفت و گاز را با محوریت ازدیاد برداشت برگزار کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمد کرامتی با بیان این که ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز در جهان دارای رتبه اول است، اظهار کرد: کشور ما با داشتن 3/9 درصد نفت قابل استحصال و 2/18 درصد گاز قابل استحصال در مجموع رتبه اول جهانی را دارا است. با توجه به ویژگی‌های میادین و مخازن در حال تولید کشور تاکنون عمدتا در فاز تولید اولیه بوده‌ایم و به عبارتی تولید طبیعی مخزن در حال انجام بوده است.

وی در ادامه افزود: هم‌اکنون وارد فاز دوم تولید از این مخازن شده‌ایم که اصطلاحا به آن تولید ثانویه گفته می‌شود که در این مرحله نقش و جایگاه فناوری‌های ازدیاد برداشت و تولید بهینه بسیار با اهمیت است.

این مقام مسئول با بیان این که دیگر نمی‌توان به سادگی گذشته از مخازن تولید داشت، افزود: در گذشته چاهی که حدود 30 هزار بشکه در روز با توجه به شرایط مخزن تولید داشته، هم اکنون تولید آن به دو تا سه هزار بشکه رسیده است؛ از این رو چالش اصلی در حوزه بالادستی موضوع استفاده بهینه از فناوری‌ها در جهت بهینه‌سازی فرایندهای تولید و افزایش ضریب بازیافت از مخازن کشور است.

کرامتی در ادامه افزود: امروزه باید تلاش شود تا فناوری‌های مهم و ثابت شده روز جهانی شناسایی و با توجه به شرایط و ویژگی‌های مخازن کشور از آن‌ها استفاده شود.

وی با تاکید بر فعالیت‌های متفاوت شرکت‌های نفتی دنیا اظهار کرد: برخی از این شرکت‌ها بین المللی هستند که فعالیت آن‌ها تولید محور و فناوری محور است. دسته دوم شرکت‌های ملی هستند که متاسفانه تمرکزشان بر بخش تولید بوده و توجه کمتری به بحث توسعه و بکارگیری فناوری داشته‌اند.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که با توجه به شرایط مخازن کشور، توجه کمتری به بحث فناوی‌های ازدیاد برداشت در گذشته شده است، گفت: هم اکنون چنانچه از فناوری‌های روز دنیا استفاده نشود و ضریب برداشت کنونی که در حال حاضر حدود 24 تا 25 درصد است ادامه یابد، برداشت بیش از 400 میلیارد بشکه نفت از مخازن با مشکل جدی روبرو خواهد بود.

وی با اشاره به این که طیف گسترده‌ای از فناوری‌های ازدیاد برداشت در دنیا مرحله نهایی آزمایشات میدانی خود را پشت سر گذاشته‌اند و کاملا در مرحله کاربردی قرار دارند، گفت: رویکرد دومین همایش بین‌المللی فرصت‌های فناورانه، شناخت صرف این فناوری‌ها نیست؛ بلکه باید آن‌ها را شناسایی، غربالگری و با توجه به شرایط مخازن کشور از آن‌ها استفاده کرد.

کرامتی با تاکید بر این که مخازن کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، هدف اصلی از برگزاری این همایش را استفاده و شناسایی درست از فناوری‌های شناخته شده روز دنیا دانست و گفت: اولین همایش فرصت‌های فناورانه را سال گذشته برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوبی هم روبه رو شد و امسال هم شرکت‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های صاحب نام فناوری دنیا از آن استقبال گسترده‌ای به عمل آورده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به این که این همایش در یک روز با محوریت ازدیاد برداشت در مهر ماه برگزار می‌شود، گفت: این همایش دارای سه پنل تحصصی با 16 محور فناورانه است که امروزه اصولا شرکت‌های مطرح دنیا از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند.

وی همچنین یکی از اهداف مهم این همایش را تهیه نقشه راه فناوری برای توسعه فناوری‌های جدید در حوزه ازدیاد برداشت و تولید بهینه عنوان کرد. کشورهای صاحب نام فناوری ابتدا حوزه‌های هدف فناوری خود را مشخص کرده و سپس برای رسیدن به اهداف تدوین شده نقشه راه توسعه فناوری را ترسیم می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در همین راستا پژوهشگاه صنعت نفت نقشه راه توسعه و بکارگیری فناوری‌های ازدیاد برداشت را برای میدان فوق عظیم اهواز برای مدت 10 سال تهیه کرده که این نقشه راه دارای لایه‌ها و مراحل متعددی در سه سطح مخزن، چاه و تأسیسات است تا بتوان از آن طریق ضریب بازیافت این میدان را با استفاده از این فناوری‌ها افزایش داد.

سرپرست پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به واگذاری مطالعات مخازن و میادین بزرگ کشور به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پژوهشگاه صنعت نفت سابقه بسیار بالایی در مطالعات و مدل سازی مخازن و زیر ساخت‌های ازدیاد برداشت دارد و این مرکز یک مجموعه پیش رو در خاورمیانه است و درصدد هستیم از طریق این همایش و تعامل با شرکت‌های صاحب نام، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر بین‌المللی بتوانیم این فناوری‌های را استفاده کنیم و توسعه دهیم.

بر اساس این گزارش، دومین همایش بین‌‏المللی فرصت‌های فناورانه در صنعت نفت و گاز چهارشنبه، 8 مهر ماه امسال با محوریت فناوری‌های ازدیاد برداشت با همکاری وزارت نفت، وزارت امور خارجه، پژوهشگاه صنعت نفت و مشارکت شرکت‌های مطرح بین‌المللی، موسسات و دانشگاه‌های معتبر خارجی، نمایندگان اقتصادی و بازرگانی سفارتخانه‌های خارجی، موسسات بین‌المللی مقیم تهران و شرکت‌های سرمایه گذاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  −  31  =