وام مسکن و دست بی‌موی بانک‌ها !

با این‌که طبق مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، کلیه بانک‌ها مجاز به پرداخت وام مسکن شده‌اند بسیاری از بانک‌ها به دلیل کمبود نقدینگی، این تسهیلات را پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، در سال‌های گذشته بانک‌ها به جز بانک مسکن از پرداخت وام مسکن منع شده بودند اما مصوبه جدید شورای پول و اعتبار این منع را از بانک‌ها برداشت و اکنون بانک‌های دیگر هم می‌توانند این وام را پرداخت کنند اما ملزم به پرداخت آن نیستند.

در این خصوص حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی به چرایی عدم پرداخت وام 60 میلیونی مسکن توسط برخی بانک‌ها اشاره کرده و گفته است: این‌که در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها این وام را پرداخت نمی‌کنند به نقدینگی آن‌ها مربوط است. بانک‌ها اغلب اعلام می‌کنند که تمایل به پرداخت این تسهیلات دارند اما نقدینگی لازم را ندارند و این مشکلی است که ما نیز تصور می‌کردیم بانک‌ها با آن دست به گریبان باشند. به هر حال در گام نخست توانسته‌ایم این منع را برداریم و باید منتظر باشیم بانک‌ها به تدریج بعد از رفع مشکل نقدینگی وام ۶۰ میلیونی را نیز به متقاضیان بپردازند.

اما یک عضو اسبق هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران معتقد است کهاگر وام‌های 60 میلیونی وارد بازار شوند قطعا قیمت مسکن بالا می رود و در نتیجه به نفع خریداران نیست که صبر کنند وامها بیایند؛ چون وامها وارد بنگاهها می شوند و به فعالیتهای دلالی اختصاص می یابند و قیمت مسکن افزایش می‌یابد.

وی مدعی شد که تجربه نشان داده وامهای مسکن جز رونق دلالی، کمک تعیین کننده ای در خانه دار شدن افراد نداشته است.

به گفته احمدرضا سرحدی، وقتی صندوق بانک ها خالی است و وام هایی که قبلا داده بودند هنوز برنگشته، پولی در بانک‌ها وجود ندارد که به وام 60 میلیون تومانی مسکن اختصاص یابد. ضمنا دولت قرار است مقداری روی وام‌ها یارانه دهد که در شرایط فعلی برایش مقدور نیست. الان بهره پول در بازار 35 درصد است و اگر بانکها بخواهند وام 60 میلیونی مسکن با بهره 14 درصد بدهند ضرر می‌کنند.

در این باره معاون وزیر راه و شهرسازی به مزایای وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن نسبت به وام ۴۵ میلیون تومانی اشاره کرده و گفته است: سود وام مسکن در گذشته ۲۴ و ۲۶ درصد بود اما بازپرداخت وام ۸۰ میلیونی مسکن با سود ۱۴ درصد است و دولت مابه‌التفاوت این سود را می‌پردازد. بازپرداخت ماهیانه وام ۸۰ میلیونی حدود یک میلیون تومان خواهد بود و اجاره ماهیانه خانه‌ای که فرد می‌تواند در تهران تهیه کند قطعا بیش از این مقدار است.

مظاهریان با بیان این‌که تسهیلات خانه‌اولی‌ها به نوعی نظام مبتنی بر پس‌انداز محسوب می‌شود گفت: در حال حاضر چون اکثر افراد جامعه از خرید خانه ناامید هستند سرمایه خود را در راه‌های دیگر خرج می‌کنند ولی باید در نظر گرفت که خرید خانه مستلزم تکیه بر نظام پس‌انداز است. هماهنگونه که نظام پس‌انداز مسکن در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و افراد می‌دانند که برای خرید خانه پول‌های خود را خرد خرد جمع کرده و به تدریج نسبت به خرید خانه اقدام کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ⁄    =  2