نیازی به نشست اضطراری اوپک نیست

عربستان:

عربستان عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان میگوید اگر نشست سران کشورهای تولیدکننده نفت نتیجه ملموسی در بالا بردن قیمت نفت نداشته باشد، نیازی به برگزاری این نشست وجود ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، منابع آگاه در عربستان سعودی این سخنان را پس از نشست وزرای نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس با امیر قطر در دوحه مطرح کردند. در این نشست پیشنهاد ونزوئلا مبنی بر برگزاری نشست سران کشورهای عضو اوپک و غیرعضو اوپک مورد بررسی قرار گرفت.

قیمتهای نفت از تابستان سال گذشته تاکنون به دلیل اشباع بازار و تصمیم اوپک مبنی بر دفاع از سهم بازار و مایوس کردن کشورهای تولیدکننده رقیب به جای کاهش تولید، بیش از 50 درصد کاهش یافته است.
منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفتند: ریاض معتقد است بهترین کار عدم دخالت در بازار در شرایط کنونی است.
یک منبع در اوپک گفت: اگر این نشست به نتایج ملموسی نرسد، تاثیر منفی روی قیمتها خواهد داشت.
وی افزود: اگر ما مذاکره را برای مذاکره انجام دهیم، نتایج معکوس خواهد داشت.
محمد صالح الساده – وزیر انرژی قطر می‌گوید اعضای سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) و تولیدکنندگان خارج از این سازمان در حال بررسی پیشنهاد ونزوئلا هستند. ولی ما در مرحله بررسی هستیم.

ونزوئلا به دلیل مضیقه مالی چند ماه است که در تلاش برای برگزاری یک نشست اضطراری اوپک با روسیه برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمتها است.

نیکلاس مادورو – رئیس جمهور ونزوئلا که معمولا آمریکا را با لفظ امپراتوری خطاب می‌کند گفت: من پیشنهادی را مطرح کرده ام و می‌دانم که امپراتوری در تلاش برای تخریب این پیشنهاد در سطح جهان است.
وی افزود: من پیشنهاد برگزاری یک نشست در سطح روسای جمهور اوپک و تولیدکنندگان خارج از این سازمان را مطرح کرده ام تا اقداماتی را برای دفاع از بازار و قیمتها انجام دهند. اقداماتی که با آرامش اتخاذ شوند و سلطه ما را در پی داشته باشند. رایزنی‌ها در جریان است. خبرهای خوبی نیز به گوش میرسد ولی از سوی دیگر خیلی‌ها در حال توطئه چینی هستند.
قیمت نفت ونزوئلا به 39 دلار در هر بشکه سقوط کرده است.
آندسته از اعضای اوپک که در حاشیه خلیج فارس نیستند خواهان اقدام اوپک در زمینه بالا بردن قیمتها هستند. الجزایر در نامه ای خطاب به اوپک درباره بازار ابراز نگرانی کرده و ایران از ایده برگزاری نشست اضطراری حمایت کرده است.

اما اعضای اوپک در حاشیه خلیج فارس با نشست اضطراری مخالفت کرده و هیچ نشانه ای از تغییر استراتژی در آنها دیده نمی‌شود.
آخرین نشست سران اوپک در سال 2007 در عربستان برگزار شد زمانیکه قیمت نفت به رقم بی سابقه 147 دلار در هر بشکه رسید.
با توجه به اینکه عراق در حال افزایش تولید و ایران در تدارک افزایش صادرات نفت خود در ماههای آتی است، تولیدکنندگان نفت در خلیج فاری نشانه ای مبنی بر تزلزل عربستان در سیاست حفظ تولید نمی بینند.
منابع آگاه گفتند: استراتژی اوپک برای اثرگذاری نیاز به زمان دارد و آنها قصد دارند که صبر کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  1