هیات‌های نفتی کویت، امارات و عراق به ایران می‌آیند

یونان بدهی‌ 900 میلیون یورویی نفتی را تسویه می‌کند؟

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل می‌گوید پس از کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی، حالا نوبت هیات‌های نفتی از کشورهای همسایه است که برای مذاکره به ایران بیایند.

به گزارش ایسنا، درحالی که بلافاصله پس از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ ، شماری از مقامات بلندپایه اروپایی به ایران سفر کردند و حتی برخی از آن ها به همراه خود یک هیات اقتصادی و تجاری نیز آورده بودند، امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور بین الملل می گوید هیات‌های نفتی کشورهای همسایه نیز در صدد حضور در ایران هستند.
به گفته معاون وزیر نفت، علاوه بر حضور هیاتهای تجاری از کشورهای اسپانیا و اتریش، کشورهای کویت، امارات متحده عربی، عراق و … برای سفر به ایران ابراز تمایل کزده اند.
وی افزود: البته باید تاکید کنم که بهترین شرکای تجاری برای ایران از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی همسایگان ما هستند، کشورهای همسایه هم اکنون به شدت نیازمند گاز هستند و پیش بینی می شود با راه اندازی فازهای باقی مانده پارس جنوبی تا سه سال آینده این موضوع محقق شود.
زمانی‌نیا همچنین با اشاره به سفری که چندی پیش به یونان داشته است، تصریح کرد: در این سفر یک کارگروه مشترک میان دو کشور تشکیل شد و چندی پیش طی نامه ای از این کارگروه برای مذاکره در مورد بدهکاری ۹۰۰ میلیون یورویی نفتی این کشور به ایران و نیز زمینه های همکاری مشترک دعوت شد تا به ایران سفر کنند.
معاون وزیر نفت درباره احتمال بازگشت غول‌های نفتی و حضور دوباره شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی به ایران پترولیوم گفت: ما به شدت از این موضوع استقبال می کنیم ، علاوه بر شرکت هایی مثل توتال ، شل و اِنی، برخی شرکت های امریکایی نیز برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده‌اند، امادر توافق هسته ای وین بندی وجود دارد که شرکت های آمریکایی نمی توانند در ایران فعالیت کنند، اما نمایندگی های آنها می توانند در ایران بر اساس شرایط و ضوابطی فعالیت کنند. به نظر من این موضوع می‌تواند سبب ایجاد تحول میان روابط دو کشور شود، تاکنون تماس هایی از طرف این شرکت ها با ما برقرار شده است.
معاون وزیر نفت با اشاره به این موضوع که هم اکنون صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران قدرت جذب سالانه حداقل ۱۹۰ میلیارد دلار تا پایان برنامه ششم توسعه را دارد، افزود: مدتهاست که صنعت نفت ایران با استفاده از منابع داخلی و با مشارکت چینی ها به فعالیت خود ادامه داده است، این موضوع همچون یک شمشیر دولبه است. به عبارت دیگر در سالهای گذشته از نظر ساخت و بومی سازی تجهیزات رشد زیادی داشته است به همین دلیل است که وزیر نفت ایران در ملاقات های خود با طرف های خارجی این واقعیت را بازگو می کند و شرط کار در ایران را همکاری با یک شریک قدرتمند ایرانی عنوان و هدف از این کار را انتقال فناوری و افزایش توانمندی شرکتهای داخلی نقل می کنند.
به گفته زمانی‌نیا، یکی از سیاستهای راهبردی ایران تحقق اقتصاد مقاومتی است و یکی از روش های تحقق این شعار توجه به شرکتهای داخلی و همکاری آنها با شرکت های خارجی باتجربه و فناوری است. به عقیده من شرکت های ایرانی اگر به صورت منسجم عمل کنند می توانند در ارائه خدمات فنی مهندسی و دانش مدیریت با شرکت های خارجی رقابت کنند، وزارت نفت ایران آمادگی لازم برای ایجاد مشارکت میان شرکت های ایرانی و خارجی را دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  3