مذاکره برای صادرات گاز به اروپا از پایانه‌های ال.ان.جی اسپانیا

وزیر نفت خبر داد

وزیر نفت از اعلام آمادگی اسپانیا برای استفاده از پایانه‌های واردات گاز (ال.ان.جی) این کشور برای ورود ایران به بازار گاز اروپا خبر داد و گفت: مذاکرات ایران و اسپانیا در این زمینه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه پس از دیدار با خوزه مانوئل سوریا لوپز، وزیر صنعت انرژی و گردشگری اسپانیا با اشاره به این‌که دو کشور برای تجدید روابط که به دلیل تحریمها دچار مشکل شده بود، ابزار علاقه کردند، افزود: در این دیدار امکانات و برنامه‌های ایران برای توسعه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و ساخت تجهیزات و همچنین بهینه‌سازی انرژی برای شرکتهای اسپانیایی تشریح شد و آنها ابراز علاقه کردند در این زمینه بایکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: در این دیدار تاکید شد که شرکتهای دو کشور باید همکاری با هم را ادامه دهند و دولت اسپانیا هم زمینه را برای کار شرکتها برای حضور در ایران فراهم کند.

زنگنه اظهار کرد: تغییرات ساختاری حاصل شده در صنایع ایران و همچنین تغییر سیاست در بخش پتروشیمی که توسعه آن در سالهای گذشته به بخش خصوصی واگذار شده در این دیدار تشریح و تصریح شد که دولت ایران از سرمایه گذاری شرکتهای اسپانیایی در بخش پتروشیمی ایران حمایت و استقبال می کند.

وزیر نفت همچنین از پیشنهاد ایران به شرکتهای اسپانیایی برای ساخت تجهیزات صنعت نفت در ایران خبر داد و گفت: همان گونه که در دیدارهای گذشته با طرفهای خارجی اعلام شده به شرکتهای اسپانیایی نیز عنوان کردیم که آنها برای حضور در ایران نباید تنها به بازار ایران نگاه کنند بلکه هدف باید بازار کل منطقه برای صادرات کالا و تجهیزات باشد.

براساسا اعلام وزارت نفت، بیشترین حجم مبادلات تجاری میان ایران و اسپانیا مربوط به سال ٢٠١١ است که طی آن ارزش تجارت دو کشور به رقم ٤,٧ میلیارد یورو رسید. شایان توجه است که در این سال، عمده تجارت دو کشور مربوط به صدور اقلام انرژی ایران به اسپانیا بوده است.

آمارهای منتشره توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران مربوط به مبادلات دو کشور طی سال ١٣٩٣، ارزش مبادلات را در این سال، بالغ بر ٣٢١ میلیون دلار اعلام کرد که از این میزان ، حدود ١٤٦ میلیون دلار را صادرات اسپانیا به ایران و رقمی حدود ١٧٥ میلیون دلار را صادرات ایران به اسپانیا تشکیل داده است.

حجم مبادلات ایران و اسپانیا در چهار ماهه نخست ٩٤ شامل صادرات حدود ٨٩ میلیون دلار آهن، زعفران، انگور، روده، فرش و کفپوش ایران به اسپانیا و ٥٣ میلیون دلار واردات الکترودهای زغالی، جرثقیل، مرکب چاپ، کاغذ گراف و نخ نساجی ایران از اسپانیا بوده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  ⁄  11  =