تصفیه پساب‌ نفتی پالایشگاه تهران با نانوجاذب‌های زیست‌سازگار

با تلاش پژوهشگران دانشگاهی محقق شد

پژوهشگران کشورمان طی یک طرح پژوهشی به مطالعه و بررسی تصفیه پساب نفتی پالایشگاه تهران با استفاده از جاذب‌های نانوساختار زیست سازگار پرداختند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران به مطالعه سنتز نانوجاذب‌های کربنی و سیلیسی زیست سازگار به منظور تصفیه پساب‌ نفتی پالایشگاه تهران و بهینه‌سازی فرایند جذب در راکتور ناپیوسته پرداختند.

دکتر افسانه شهبازی، مجری طرح درباره این طرح گفت: در راستای توسعه فناوری‌های‌ نوین جذبی در تصفیه پساب‌های سمی و خطرناک مانند ترکیبات آروماتیک چند حلقه‌ای (PAH)، هدف اصلی این تحقیق حذف نفتالین، آسنفتالین، فنانترین از پساب پالایشگاه تهران با استفاده از جاذب‌های نانوساختار زیست‌سازگار سیلیسی و کربنی بود.

این محقق در ادامه گفت: بیشترین ظرفیت جذب جاذب NH2-SBA-15 معادل 0.81، 1.34 و 1.99 میلی‌گرم بر گرم به ترتیب برای نفتالین، آسنفتالین، فنانترین بدست آمد. در حالیکه گرافن به دلیل ساختار شیمیایی و فیزیکی، ظرفیت جذبی بین 10 تا 30 برابر بیشتر از ظرفیت جذبی جاذب نانوساختار سیلیسی نشان داد، به طوری‌که بیشترین ظرفیت جذب گرافن برای نفتالین، آسنفتالین، فنانترین به ترتیب 28.1، 28.4 و 20.9 میلی‌گرم برگرم بدست آمد.

وی تصریح کرد: نانوجاذب‌های سنتز شده در این تحقیق از ظرفیت جذبی قابل توجهی برای جذب ترکیبات آروماتیک چند حلقه‌ای برخوردار بوده و قابلیت بازیابی و استفاده مجدد از آن‌ها، بکارگیری آن‌ها را در سیستم تصفیه پساب از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر می‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  6  =