آمریکایی‌ها چوب افزایش تولید ایران را می‌خورند

با بازگشت ایران به بازار جهانی

بر اساس گزارش جدید شرکت مشاوره ای تی کرنی، تولیدکنندگان نفت آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی از افزایش تولید ایران پس از برداشته شدن تحریمهای بین المللی تحت فشار قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، در این گزارش که هفته جاری منتشر می‌شود، عنوان شده است تولید نفت آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی به دلیل افزایش تولید ایران که با افزایش روزانه 800 هزار بشکه در سال آینده آغاز می‌شود، ممکن است تا سال 2020 روزانه 1.1 میلیون بشکه کاهش پیدا کند.

طبق پیش بینی این گزارش، هر بشکه نفت برنت سال آینده در بازه 45 تا 65 دلار معامله می‌شود. قیمت جهانی هر بشکه نفت برنت روز سه شنبه حدود 47 دلار بود.

ریچارد فارست، یکی از شرکای اصلی ای تی کرنی در بخش انرژی در مصاحبه ای در دوبی اظهار کرد: با بازگشت ایران به بازار جهانی، این دورنما وجود دارد که قیمتها برای مدتی طولانی‌تر از آنچه پیش از این شاهد بودیم، پایین خواهند ماند.

ایران آماده می‌شود پس از پایان تحریمهای بین المللی، میزان تولیدش را دو برابر کند و حداکثر روزانه یک میلیون بشکه تولید جدید به بازار عرضه کند. در آمریکا تولید نفت خام به دلیل افت بیش از 50 درصدی بهای معاملات نفت نیویورک در سال گذشته که ناشی از مازاد عرضه بر تقاضا بود، کاهش یافته است. دولت آمریکا دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که تولید ژوئن به 9.3 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که کمترین میزان از ژانویه بود.

به گفته ادوارد گارسیا، یکی از نویسندگان گزارش ای تی کرنی، ایران می‌تواند تولید نفت در سال 2016 را حداکثر 800 هزار بشکه در روز افزایش دهد. بر اساس برآورد ای تی کرنی، ایران می‌تواند با جذب سرمایه گذاری خارجی برای توسعه میدانهای نفتی خود، تا سال 2020 تولید سالانه اش را به طور متوسط شش درصد افزایش دهد. این روند تولید نفت خام و میعانات ایران را در سال 2020 به 4.955 میلیون بشکه در روز خواهد رساند که حدود 1.5 میلیون بشکه افزایش در مقایسه با حال حاضر خواهد بود.

بر اساس آمار بلومبرگ، تحریمهای بخشهای انرژی و بانکی ایران که بر سر برنامه هسته ای این کشور وضع شدند، تولید نفت ایران را از 3.1 میلیون بشکه در روز در ژوییه سال 2012 به 2.5 میلیون بشکه در ماه مه سال 2013 کاهش داد.

طبق گزارش ای تی کرنی، کاهش پیش بینی شده تولید نفت منطقه آمریکا برابر با کاهش چهار درصدی 27.5 میلیون بشکه در روز تولید کنونی خواهد بود. قیمتها تا پایان دهه جاری اجازه می‌دهد میادینی با هزینه تولید 60 تا 80 دلار در هر بشکه، در سطح سودآوری تولید داشته باشند.

فارست با اشاره به دوره ای که در آن نفت برنت از بیش از 100 دلار در هر بشکه در ژوییه 2014، شش ماه بعد به کمتر از نصف این قیمت رسید خاطرنشان کرد: اگرچه مازاد عرضه بر تقاضا تا حدودی بر قیمت نفت تاثیر دارد اما این تاثیر به اندازه ای که در تغییرات گذشته شاهد بودیم چشمگیر نخواهد بود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  4