نفت گران نشود، عربستان تا ۲۰۱۷ پولی در بساط نخواهد داشت

تغییر 180 درجه‌ای مواضع درباره عربستان!

شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا در گزارشی درباره کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد عربستان نوشت که اگر قیمت نفت در محدوده 40 دلار باقی بماند عربستان تا سال 2017 تمام پول خود را از دست خواهد داد و دیگر پولی در بساط نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، 28 اوت 2018 روزی است که اگر قیمت نفت در سطوح کنونی باقی بماند، عربستان ورشکست خواهد شد. اگر قیمت نفت در محدوده 40 دلار باقی بماند، متحد آمریکا در خاورمیانه تمام حسابهای ذخیره ارزی خود را در این تاریخ از دست خواهد داد.
واضح است که این پیش‌بینی با فرض عدم تغییر در سیاستهای پولی یا مالی عربستان صورت گرفته است. اما صرف نظر از این موضوع این فرضیه کمک می‌کند که نشان می‌دهد دقیقا قیمت نفت تا چه اندازه اهمیت دارد و چرا آمریکایی‌ها که به ثبات خاورمیانه اهمیت می‌دهند و می‌خواهند که شاهد افزایش قیمت نفت باشند.
بدون احیای بازار نفت کشورها با کمبود بودجه عظیم و افزایش بی‌ثباتی سیاسی در سال‌های آینده روبرو خواهند شد. کشورهای کوچک ثروتمند نظیر قطر و کویت احتمالا ذخایر پولی کافی برای خروج از این بحران برای یک مدت طولانی را در اختیار دارند اما اعضای فقیر‌تر اوپک همچون لیبی، عراق و نیجریه با وضعیت‌های بحرانی احتمالی مواجه خواهند شد.
در حد وسط این کشورها عربستان قرار دارد. نفت خام حدود 90 درصد کل صادرات این کشور و حدود 80 درصد مجموع درآمد‌های دولت عربستان را تشکیل می‌دهد.
براساس اطلاعات موسسه بیگ کرانچ، عربستان به افزایش فوری قیمت نفت نیاز دارد. محققان بازار سرمایه آر بی سی می‌گویند: با توجه به اینکه بازار همچنان اشباع است و تولید‌کنندگان کلیدی به دنبال صادرات در سطوح بی‌سابقه هستند، این افزایش قیمت به شکل روز افزونی خطرناک به نظر می‌رسد. درصورتیکه قیمت نفت در سطوح کنونی باقی بماند، عربستان احتمالا در اواخر سال 2018 ذخایر ارزی خود را تمام خواهد کرد.
نفت برنت در هفته گذشته به کمتر از 43 دلار نیز سقوط کرد که نسبت به قیمت‌های 12 ماه پیش 57 درصد کاهش یافته است. انقلاب حفاری نفت شیل در آمریکای شمالی و کاهش تقاضای نفت چین باعث کاهش اخیر قیمت نفت شده است. همچنین در بخش عرضه تداوم تولید بالا از سوی اوپک وجود دارد. اصول اساسی عرضه و تقاضا باعث می‌شود که تولید‌کنندگان برای بالا‌بردن قیمت‌ها تولید خود را کاهش دهند.
اما مقامات سعودی زمستان گذشته به اعضای اوپک اطمینان دادند که با حفظ سطوح بالای تولید به رغم کاهش قیمت نفت و با فشار روی دیگر اعضای اوپک برای تبعیت از این سیاست، آنها می‌توانند از کاهش قیمت نفت برای بیرون راندن رقبای نوپا روس و آمریکایی خود از بازار استفاده کنند. اما به نظر می‌رسد که این فرضیه اشتباه بوده است اگرچه حفاری چاههای جدید در آمریکای شمالی در ماه‌های اخیر کاهش یافته اما چاه‌های موجود به فعالیت ادامه داده و حتی تولید آنها افزایش یافته است.
آژانس پولی عربستان در گزارش اخیر خود اعلام کرد: مشخص است که تولید‌کنندگان خارج از اوپک به قیمت پایین نفت آنطور که تصور می‌شد واکنش نشان نداده اند. این امر مستلزم صبر بیشتر از سوی تولید‌کنندگان نفت اوپک و تمایل به حفظ تولید کنونی تا زمان افزایش تقاضا و رسیدن به سطوح عرضه کنونی است.
به عبارت دیگر این کار به معنی حفظ تولید و فروش نفت در قیمت‌های پایین‌تر از نرخ دارای توجیه اقتصادی است. براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا این کشور ذخایر نفتی در حدود 270 میلیارد بشکه در اختیار دارد. این به معنای این است که با سطح تولید کنونی کمتر از 10 میلیون بشکه در روز، عربستان تقریبا برای 75 سال می‌تواند نفت تولید کند.
اما با فروش نفت خام در محدوده 40 دلار در هر بشکه، عربستان بسیار زودتر از این تاریخ ذخایر پولی خود را از دست خواهد داد. براساس الگوی بیگ کرانچ در صورتیکه قیمت نفت افزایش پیدا نکند، عربستان تمام ذخایر ارزی 655 میلیارد دلاری خود را تا پایان سال 2018 تمام خواهد کرد.
محققان موسسه بارکلی نیز براساس قیمت 50 دلاری نفت برنت به همین نتیجه رسیده‌اند. این بانک سرمایه‌گذاری گزارش داد: بدون تمهیدات مالی و با فرض عدم صدور اوراق قرضه ذخایر ارزی دولت عربستان تا سال 2019 تمام خواهد شد.
حتی اگر قیمت نفت به 60 دلار در هر بشکه برسد، مانع از اتمام ذخایر ارزی این کشور نمی‌شود مگر اینکه عربستان اقداماتی را برای کاهش هزینه‌های خود اتخاذ کند.
براساس اعلام موسسه بیگ کرانچ عربستان به وعده خود مبنی بر حفظ سطح تولید و هزینه‌های جانبی حفاری ادامه خواهد داد.
مشخصا وضعیت برای عربستان آنقدر وخیم شده که باید چهار میلیارد اوراق قرضه را در سال گذشته به فروش می‌رساند. طی هشت سال گذشته این اولین بار است این کشور این مقدار اوراق را به فروش رسانده است.
روزنامه فایننشال تایمز به نقل از فهد المبارک رییس آژانس پولی عربستان(سما) می‌نویسد: ما انتظار یک افزایش در صدور اوراق قرضه را داریم. به گزارش بلومبرگ مقامات سعودی ظاهرا به دنبال کاهش بودجه سرمایه گذاری 102 میلیارد دلاری خود در واکنش به قیمت نفت هستند.
به گفته صندوق بین المللی پول انتظار میرود عربستان سال جاری را با کسری بودجه 20 درصدی به پایان برساند.
فهد الترکی اقتصاد دان ارشد شرکت سرمایه گذاری جده به بلومبرگ گفت: این یک واکنش به کاهش قیمت نفت است و همچنین برای مقابله با افزایش شدید هزینه های این کشور در چند سال گذشته است.
صندوق بین المللی پول گزارش داد که انتظار می‌رود رشد اقتصادی عربستان در چند سال آینده کند شود چرا که دولت مجبور به کاهش بودجه خواهد شد.
در راستای این بازبینی دولت در حال بررسی تاخیر یا کاهش برخی پروژه های زیرساختی برای صرفه جویی است. ریاض همچنین در حال تجدید نظر درباره تعهدات بودجه ای به ویژه به دلیل پرداخت 52 میلیارد دلار یارانه انرژی است.
فهد المبارک رئیس بانک مرکزی عربستان خواستار بازبینی در پرداخت یارانه های انرژی در این کشور شده اند. این درخواست یک ماه پس از آن مطرح شده که امارات پرداخت یارانه حاملهای انرژی را قطع کرده و در تلاش برای افزایش داراییهای خود قیمتها را 24 درصد افزایش داد.
به گفته صندوق بین المللی پول عربستان به اصلاحات گسترده در بخش قیمتگذاری انرژی، کنترل قاطع فهرست دستمزدهای بخش دولتی و بهره وری بیشتر در سرمایه گذاری نیاز دارد.
اما هزینه‌های عمومی این کشور همچنان بالا هستند. دولت عربستان همانند بسیاری از دولت‌های خاورمیانه در چند سال گذشته در تلاش برای فرونشاندن نارضایتی‌ها در دوران بهارعربی بودجه عمومی خود را افزایش داد. هزینه‌های عمومی در سال 2015 پیش‌بینی می‌شود که از 1.2 تریلیون ریال سعودی(321 میلیارد دلار) فراتر برود که تقریبا دو برابر سال 2010 است.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  4  =