دور از انتظارهایی که محقق شدند

بازگشت نفت به کانال 30 دلاری پس از 12 سال

پس از آنکه کارشناسان پیش بینی کردند که بهای نفت در آینده ای نزدیک به 30 دلار در هر بشکه برسد، در روزهای گذشته طلای سیاه بالاخره وارد کانال 30 دلاری شد تا به زعم برخی، دیگر بهای 30 دلار برای معملات نفتی، رقمی دور از انتظار به نظر نیاید.

به گزارش ایسنا، آمارهای ناامیدکننده از رشد اقتصادی چین و افزایش شمار دکل های حفاری در آمریکا که در بحبوحه مازاد عرضه، نگرانی ها را برای ورود نفت بیشتر به بازار افزایش می دهد در روزهای گذشته نفت را وارد کانال 30 دلاری کرد تا طلای سیاه به پایین ترین قیمت خود در 6.5 سال گذشته برسد.

اما نگاهی به آمارهای سال های گذشته نشان می‌دهد که آخرین باری که نفت در کانال 30 دلاری معامله شده، به اکتبر سال 2003 بر می‌گردد که نفت شاخص آمریکا (WTI) با نرخ 39 دلار و 13 سنت به فروش رسید.

در ماه ژوئن سال 2008 نفت آمریکا به بالاترین قیمت خود (146 دلار و 12 سنت) از سال 1946 به بعد رسید، اما پس از آن و در دومین ماه سال 2009 به یکباره تا نرخ 44.06 دلار سقوط کرد؛ با این حال قیمتی که روcهای گذشته رقم خورد پایین ترین قیمت در 6.5 سال گذشته بود.

از سوی دیگر از ژوئن 2008، هفت سال می گذرد و هیچ گاه پیش از این در یک بازه هفت ساله سقوط قیمت نفت به این میزان نبوده به گونه ای که این محصول با 105 دلار 87 سنت کاهش امروز به قیمت 38 دلار و 48 سنت رسیده است.

این در حالی است که تا پیش از این بیشترین کاهش در یک بازه زمانی هفت ساله بین سال های 1980 تا 1987 اتفاق افتاده بود، به گونه ای که بهای نفت آمریکا (شاخص WTI) با حدود 75 دلار کاهش از 114 دلار در هر بشکه به 38 دلار و 98 سنت رسید.

بهای طلای سیاه در حالی با روند کاهش جدی رو به روست که کارشناسان بر این باورند هیچ تغییری در سیاست کشورهای حوزه خلیج فارس- سیاست حفظ تولید برای دفاع از سهم بازار- دیده نمی شود و بنابراین نمی توان انتظار افزایش قیمت نفت را برای آینده ای نزدیک متصور شد.

پیش از این نیز برخی تحلیلگران همچون جان کلیداف پیش بینی کرده بودند که بهای نفت وارد کانال 30 دلاری شود و تاکید کرده بودند که انتظار می‌رود نفت خام تا ماه سپتامبر یا اکتبر زمانیکه تقاضای پالایشگاهها کاهش پیدا کند وارد کانال 30 دلاری شود چرا که صنعت نفت برای تولید سوخت‌های زمستانی آماده می‌شود.

آماندیو، تحلیلگر نفتی در شیکاگو، نیز پیش بینی کرده بود که اگر بهای نفت به 42 دلار برسد، می توان انتظار ورود آن به کانال 30 دلاری را داشت.

البته این قیمت ها زمانی رقم خورده که نفت ایران هنوز وارد بازار نشده است و بنابراین باید منتظر بمانیم تا ببینیم که بازار چه واکنشی را به افزایش صادرات نفت ایران نشان خواهد داد.

هرچند کارشناسانی نیز بر این باورند که ترس بازار از نفت ایران بی جاست و افزایش یک میلیون بشکه ای نفت در مقابل بیش از 93 میلیون بشکه نفتی که روزانه در دنیا تولید می شود رقمی نیست.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته محرک های جدیدی همچون کاهش ارزش یوان (پول رایج چین) در برابر دلار و نیز افزایش تولید نفت عمان روند کاهش بهای طلای سیاه را تسریع کردند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

69  ⁄    =  23