صادرات برق به مشتریان گازی خلاف منافع ملی است

وزیر نفت در پاسخ به ایسنا:

وزیر نفت معتقد است رقابت برق در بازارهای صادراتی گاز ایران موضوعی مخرب است که منافع ملی ایران را به خطر می‌اندازد.

بیژن زنگنه در پاسخ به سوال ایسنا درباره این‌که دولت چه زمانی قرار است در اختلاف نظر به وجود آمده میان دو وزارت نیرو و نفت بر سر این‌که صادرات برق به‌صرفه تر است یا گاز به جمع‌بندی برسد؟ خاطر نشان کرد: بین صادرات برق و گاز یک تفاوت بسیار بزرگ وجود دارد؛ در حال حاضر تقریبا اگر اشتباه نکنم 30 درصد گاز تولیدی دنیا صادر می‌شود در حالی که میزان تجارت برق خیلی پایین‌تر از این است.

وی با تاکید بر این‌که دلیل این موضوع مسائل امنیتی کشورهاست، افزود: شما اگر به کشوری گاز صادر نکنید آن کشور می‌تواند با مصرف گازوئیل، زغال سنگ و غیره جایگزین آن را پیدا کند، اما برای برق هیچ‌گونه جایگزینی وجود ندارد. بنابراین اگر به کشوری که نیاز به برق دارد برق صادر نکنیم آن کشور را نابود کرده‌ایم به همین دلیل است که هیچ کشوری در مساله‌ی برق خود را به کشور دیگر وابسته نمی‌داند. حداکثر کاری که در این زمینه انجام می‌شود این است که پیک شبکه‌های خود را با یکدیگر تنظیم می‌کند.

نامدار زنگنه ادامه داد: بنابراین کشورها نیروگاه در خاک خود احداث کرده و با دریافت گاز خوراک برق تولید می‌کنند و اگر روزی نتوانستند گاز وارد کنند، از سوخت‌های جایگزین استفاده می‌کنند. اما هیچ کشوری حیات خود را به کشور دیگر وابسته نمی‌کند.

وزیر نفت همچنین گفت: فرض این‌که ما هر مترمکعب گاز را به نرخ 40 سنت به ترکیه صادر می‌کنیم آنها عمده گازی که از ما می‌خرند را به برق تبدیل می‌کنند در واقع از هر مترمکعب گازی که دریافت می‌کنند پنج کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند. با احتساب این‌که هر کیلووات ساعت برق 10.5 سنت پای آن کشور آب بخورد، اگر ما برق را به قیمت هفت سنت به آنجا صادر کنیم آیا دیگر ترکیه از ما گاز خواهد خرید.

وی بر این‌که گاز و برق هرگز نباید با یکدیگر رقابت کنند، تاکید کرد:در غیر این صورت آنچه که در این میان متضرر می‌شود منافع ملی است اما پتروشیمی بحث‌اش متفاوت است، چرا که یک شرکت پتروشیمی که از ما گاز دریافت می‌کند عمدتا آن را به برق تبدیل می‌کند. بنابراین ما اگر با هر قیمتی به پتروشیمی‌ها گاز بدهیم برای آنها سودمند خواهیم بود، چرا که این شرکت محصول خود را به قیمت بین‌المللی در بازار‌های خارجی می‌فروشد.

نامدار زنگنه در ادامه افزود: اگر قرار باشد که این گاز با گاز صادراتی ما رقابت بکند که درست نیست یا این‌که ما گاز را به نیروگاه‌های داخلی ارزان بدهیم تا آنها بتوانند برق را به قیمت پایین صادر کنند به خودمان ضرر خواهیم زد. در واقع ما بازار گاز خود را به برق داده‌ایم و در مجموع ضرر کرده‌ایم.

وزیر نفت تاکید کرد که ما همچنان ظرفیت صادرات برق داریم:ما چند هزار مگاوات ظرفیت صادرات برق به منطقه را داریم اما هیچ وقت نباید قیمت صادراتی‌مان به گونه‌ای باشد که به صادراتمان ضربه بزند.

وی همچنین با تاکید بر این‌که اگر برق‌مان را به قیمت پایین صادر کنیم، بهانه‌ای را برای ارائه دعوا علیه خودمان در دادگاه‌های خارجی به دست شرکت‌های خارجی داده‌ایم، اظهار کرد: آن وقت آنها می‌گویند که باید قیمت گاز صادراتی را نیز کاهش دهیم. ما به شرکت‌های خصوصی که آمادگی صادرات برق را دارند اعلام کرده‌ایم گفته‌ایم که حاضریم گاز مورد نیاز آنها را تامین کرده و در سود برق صادراتی با آنها شریک شویم. البته با این مبنا که با صادرات گازمان رقابت نکرده و بازار گاز وزارت نفت را تصاحب نکنیم، چرا که به عنوان مثال گازی که ما به عراق صادر می‌کنیم برای وزارت برق آنهاست نه وزارت نفت‌شان.

زنگنه ادامه داد: وزارت برق عراق به فرض روزانه 50 میلیون مترمکعب از ما خریداری می‌کند بنابراین اگر کسی دیگر همین گاز را با 20 درصد پایین‌تر به آنها بدهد چرا باید از ما گاز بخرند و بعد علیه من ادعا می‌کند تا قیمت گازی که برایشان صادر می‌کنیم را کاهش می‌دهیم و حتی اگر قیمت گاز صادراتی ما به آنها بالا باشد به دادگاه‌های خارجی شکایت کرده تا قیمت گاز ما را کاهش دهند.

وزیر نفت در پایان پاسخش به سوال ایسنا خاطر نشان کرد: نیاییم به خاطر بخش کوچکی صادرات برق – من همیشه گفته‌ام که میزان برق صادراتی ما از سوی ما جزیی خواهد بود – منافع کشور را زیر سوال ببریم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  63