مایل به پرداخت هرچه زودتر طلب ایران هستیم/ حضور در ایران به شرایط بستگی دارد

معاون بازرگانی شل:

معاون بازرگانی شرکت نفتی شل گفت این شرکت پس از لغو تحریمها بدهی دو میلیارد دلاری خود به شرکت ملی نفت ایران را پرداخت خواهد کرد و سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران را بررسی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ادوارد دانیل معاون بازرگانی و توسعه تجارتهای جدید شل گفت: بخش عمده این امر به شرایط پیشنهادی ایران پس از لو تحریمها بستگی دارد.
وی که در قالب هیئت بلندپایه انگلیسی برای بازگشایی سفارت این کشور در ایران به تهران سفر کرده بود به رویترز گفت: ما بسیار خوشحالیم که در این هیئت تاریخی حضور داریم. مشخصا هنوز تحریمهای ایران لغو نشده و تا آن زمان ما به تحریمها پایبند خواهیم بود.
ادواردز افزود: پس از لغو تحریمها ما گزینه های ممکن برای کار در ایران را بررسی خواهیم کرد.
معاون بازرگانی شرکت شل در قالب هیئت انگلیسی با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی دیدار و گفتگو کرد.
دانیل گفت: ایران یکی از مناطق تجاری مهم دارای پتانسیل است و خواهد بود اما مسلم است که باید براساس دیگر پروژه های ما در سراسر جهان رتبه بندی شود. ایران یک بازیگر بسیار بزرگ در زمینه ذخایر نفت و گاز است ولی پروژه های ما نیز باید برای شرکت توجیه اقتصادی داشته باشد.
براساس آمار شرکت بریتیش پترولیوم، ایران 9.3 درصد ذخایر اثبات شده نفت جهان را در اختیار دارد و پس از ونزوئلا، عربستان و کانادا در رتبه چهارم قرار می‌گیرد و همچنین 18.2 درصد ذخایر گاز طبیعی جهان را در خود جای داده که بیشتر از ذخایر 17.4 درصدی روسیه است.
دانیل به این موضوع که چه زمان نفت بیشتری از سوی ایران به بازارهای جهانی باز خواهد گشت اشاره نکرد.
وی افزود: من نمیتوانم در این زمینه اظهارنظر کنم. این امر تا حد زیادی به زمان و نحوه لغو تحریمها و تا حدی نیز به دیگر مسائل بستگی دارد.
شل حدود دو میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران دارد که در پی خرید نفت از ایران و ناتوانی در پرداخت پول آن به دلیل تحریمها ایجاد شده است.
دانیل گفت: ما مایلیم هرچه زودتر این پول را پرداخت کنیم. تاکنون نتوانسته ایم این کار را انجام دهیم.
تحریمهای غرب صادرات نفت ایران را نصف کرده و از روزانه 2.5 میلیون بشکه قبل از سال 2012 به روزانه یک میلیون و 100 هزار بشکه رسانده است و کاهش درآمد نفتی سرمایه گذاری در توسعه میادین جدید و تامین تجهیزات و خدمات مورد نیاز برای نگه داشتن تولید در سطح مطلوب را دشوار کرده است.
معاون بازرگانی و تجارتهای جدید شل گفت: ما باید اولویتها، شرایط و مفاد قراردادهای ایران را بدانیم و سپس این شرایط را در برنامه های جهانی خود بسنجیم.
وی گفت: گفتگوهای سطح بالایی با وزیر انرژی ایران داشتیم و درباره سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی ایران صحبت شد ولی درباره جزئیات صحبت نشد.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  4  =