کره‌ای ها در تهران به دنبال چیستند؟

به بهانه مذاکرات کره‌ای ها با مقام‌های ایرانی

دیدار و گفت‌وگوی بیژن زنگنه، وزیر نفت با وزیر زیرساخت و حمل ‌ونقل کره‌جنوبی و هیات همراه صبح امروز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دیدار و گفت‌وگوی رسمی بیژن زنگنه، با هیات سی نفره نمایندگان شرکتهای انجمن پیمانکاران بین المللی کره جنوبی به سرپرستی ایل هو یو، وزیر زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی در نخستین ساعات کاری امروز (یکشنبه، یکم شهریورماه) آغاز شد.

در این هیئت نمایندگانی از شرکت مهندسی و ساختمان هیوندایی، شرکت توسعه هیوندایی، شرکت دوو و چند شرکت فعال در حوزه های صنعتی و ساختمانی حضور دارند.

کره جنوبی که پس از ژاپن، به عنوان دومین کشور از شرق آسیا پس از توافق ایران و ١+٥ خود را به تهران رسانده است، پیش از سفر به ایران برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری اعلام آمادگی کرده است.

ایران سومین بازار بزرگ صادراتی کره جنوبی در خاورمیانه محسوب می شود. صادرات کالای این کشور به ایران در سال ٢٠١١ به ٦ میلیارد دلار رسید اما با شدت گرفتن تحریمها رابطه تجاری دو کشور به سردی گرایید.

ارزش مبادلات غیرنفتی دو کشور در سال ٢٠١٣ معادل ٤,١ میلیارد دلار بوده است. از این میزان ٣٦٠ میلیون دلار صادرات ایران به جمهوری کره و ٣.٨ میلیارد دلار واردات از کره صورت گرفته است. با احتساب صادرات نفت خام، حجم تجارت دو کشور به ٩.٢ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

کره جنوبی در ماه مه سال ٢٠١٥ میلادی – اردیبهشت و خردادماه سال ٩٤ – روزانه ١٢٨ هزار و ٤١ بشکه نفت خام از جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است.

بر اساس این گزارش، هیئت کره جنوبی پس از هیئتهای سیاسی – اقتصادی کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن به عنوان پنجمین هیئت اقتصادی است که پس از توافق ایران و ٥+١ به تهران آمده و برای توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری با ایران اعلام آمادگی می کند.

کره جنوبی اکنون دارای اقتصاد توسعه‌یافته چندین هزار میلیارد دلاری است و یکی از اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است و توسط بانک جهانی جزو اقتصادهای دارای درآمد زیاد، و از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول به‌عنوان یکی از اقتصادهای پیشرفته طبقه‌بندی شده است. همچنین سئول، پایتخت این کشور، یکی از ١٠ شهر برجستهٔ اقتصادی و مالی جهان است. کره جنوبی باوجود کمبود منابع طبیعی و دارا بودن کمترین مساحت در میان کشورهای گروه ۲۰، یکی از اقتصادهای نیرومند دنیا تلقی می‌شود. اقتصاد کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین در دنیاست.

مقامات دولت و شرکت کره جنوبی درحالی امروز برای امضاء قرار‌داد‌های احتمالی در بخش نفت، گاز و صنایع ساختمان ‌سازی وارد تهران شده اند که ایران پس از توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی در ماه گذشته که براساس آن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا و سازمان ملل لغو خواهند شد، پروژه‌های نفت و گاز به ارزش 185 میلیارد دلار را تا سال 2020 هدف‌گذاری کرده است.

وزارت بازرگانی، صنعت و انرژی امروز یکشنبه اعلام کرد: وتای هی معاون وزیر کره جنوبی امروز و فردا به همراه مقامات شرکت‌های نفت و گاز این کشور در تهران خواهد بود تا در زمینه‌ی همکاری‌هایی در بخش نفت و گاز با مقامات ایران مذاکره کند.

این وزارتخانه افزود: ما قصد داریم ظرفیت شرکت‌های خود برای اجرای پروژه‌های مهم که دولت ایران برای بازسازی زیرساخت‌ها، تنوع‌بخشیدن به صنایع و توسعه میادین نفتی در دوران پس از تحریم‌ها به دنبال آن است مذاکره کنیم.

یک منبع در وزارت انرژی کره جنوبی به رویترز گفت: هیات کره‌ای درباره قرار‌داد‌های احتمالی و ادامه گفت‌وگو‌ها در نیمه دوم امسال مذاکره خواهد کرد، چرا که ما باید برای قرار‌داد‌های تجاری که سال آینده امضاء خواهند شد آماده شویم.

ایران به عنوان یکی از اعضای اوپک بزرگ‌ترین ذخائر گاز طبیعی جهان و چهارمین ذخائر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  3  =