موافقتنامه جدید برای حمایت از توسعه تکنولوژی صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ

موافقتنامه همکاری میان ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ با انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات پژوهشی نفت گاز پتروشیمی ایران منعقد شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر جعفر توفیقی، دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ در نشست امضای این توافقنامه با اشاره به مسئولیت اصلی این ستاد گفت: مسئولیت اصلی این ستاد حمایت و تسهیل گری و تنظیم گری در توسعه تکنولوژی صنعت نفت و گاز است، به همین منظور از تمامی ظرفیت‌ها و امکاناتی که طی سالیان گذشته در صنعت نفت گاز و ذغال سنگ شکل گرفته است، استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های موجود در غالب شرکت‌های فنی مهندسی و شرکت‌های سازنده تجهیزات و به خصوص انجمن‌هایی است که این شرکت‌ها را تحت پوشش دارند و در جهت انجام وظایف خود سعی بر ایجاد هم افزایی دارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ به مفاد این موافقت‌نامه اشاره کرد و افزود: موافقت‌نامه‌ای که ستاد با انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات پژوهشی نفت، گاز پتروشیمی ایران امضا کرد، محورهای همکاری از جمله مشارکت در سیاستگذاری‌ها، تدوین قوانین و آیین نامه‌های پژوهش و فناوری، ظرفیت سازی و توسعه توان شرکتها و موسسات خصوصی فعال در عرصه پژوهش و فناوری، ساماندهی و بهبود فضای کسب و کار پژوهش و فناوری، شناسایی و تعیین اولویتها، چالشها و راهکارهای پژوهش و فناوری، ارزیابی طرح‌های دانش بنیان و فناورانه و توانمندی شرکتهای مجری داخلی و خارجی و نظارت بر اجرای بهینه طرح‌ها، انتقال و بومی سازی فناوری‌های مورد نیاز، حمایت از مالکیت معنوی فناوری‌های توسعه یافته، تجاری سازی فناوری و ورود آن به بازارهای ملی و بین‌المللی، بسترسازی و ساماندهی اخذ گواهینامه‌های بین المللی و همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را در خود جای داده است.

توفیقی با تاکید بر این که زمینه گسترده ای برای استفاده از ظرفیت‌های انجمن صنفی شرکت ها و موسسات پژوهشی نفت گاز پتروشیمی ایران وجود دارد، اظهار کرد: نیازی که ستاد به انجمن دارد در ارزیابی طرح‌های دانش بنیان و فناورانه است که به ستاد ارجاع داده می‌شود که ما برای ارزیابی و داوری این شرکت‌ها می توانیم از توان شرکت های انجمن استفاده کنیم. از سوی دیگر در زمینه تجاری سازی فناوری های توسعه یافته و ورود آنها به بازارهای ملی و فناوری و همچنین اخذ گواهی نامه‌های بین‌المللی برای تکنولوژی‌هایی که در داخل توسعه یافته‌اند، همگی موضوعاتی است که می‌توان برای پرداختن به آن از ظرفیت‌های انجمن استفاده کرد.

وی با تاکید بر وجود رابطه متقابل بین ستاد و انجمن صنفی شرکت ها و موسسات پژوهشی نفت، گاز پتروشیمی ایران عنوان کرد: متقابلاً ستاد هم وظیفه خود می‌داند که از تشکل‌ها و انجمن‌ها و شرکت هایی که عضو این انجمن‌ها هستند، حمایت کند چرا که به هر حال ظرفیت های فکری فنی مهندسی و مدیریتی بسیار خوبی در این انجمن‌ها انباشته شده‌اند که می‌تواند به ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ در انجام وظایف کمک کنند.

توفیقی با اشاره به تجربه ضرورت توسعه مقاله و دانشجو در کشور اظهار کرد: زمانی در کشور ضرورت انتشار مقاله و قبل از آن ضرورت تربیت فارغ‌التحصیلان در کشور درک شده بود که نتیجه آن ایجاد جمعیت دانشجویی پنج میلیون نفری در کشور بود.

وی در این خصوص افزود: ضمن اینکه از پرداختن به مقوله رسیدگی به شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنیم؛ ولی باید توجه داشته باشیم که پدیده توسعه تکنولوژی و صنعت نفت از پدیده‌های پیچیده ای است که نیاز به نگاهی عمیق‌تر و ارائه راه حل‌های بلند مدت و همچنین کارآمدتر دارد، از این رو ستاد توسعه فناوری صنعت نفت گاز و ذغال سنگ در این خصوص سعی بر عملکرد محتاطانه دارد تا از ایجاد انبوه شرکت‌های دانش بنیان که قادر به ورود بازار نیستند، جلوگیری کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ به فرهنگ جا افتاده صنعت نفت در کشور اشاره کرد و گفت: فرهنگ جا افتاده در صنعت نفت فرهنگ 100 تا 110 ساله است که نقطه مرکزی آن نگاه به خارج است که یک صنعت عملیات محور منهای توانمندی‌های تکنولوژی و همچنین برنامه در راستای توسعه تکنولوژی است و ما نگرانیم در حال حاضر در فازی قرار نداشته باشیم که به کلیدواژه تکنولوژی نگاه سطحی شود و کارها مؤثر واقع نشود؛ بنابراین در راستای شکافت دقیق این مسئله باید به شناخت دقیق توسعه تکنولوژی و ابزارهای آن بپردازیم.

براساس این گزارش، این موافقتنامه بین ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ و انجمن صنفی شرکت پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به مدت سه سال منعقد شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ⁄    =  1