نفت ارزان ممکن است غول‌های نفتی را از ایران دور کند

سی‌ان‌ان مدعی شد

نفت ارزان ممکن است موجب شود که شرکت های بزرگ نفتی به سرمایه گذاری در میادین ریسک پذیری چون میادین ایران تن ندهند.

به گزارش ایسنا به نقل از سی. ان. ان مانی توافق تاریخی هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی نشانه هایی از امید را برای ایران به همراه آورده و مسیر را برای لغو تحریم های هسته ای هموار کرده است؛ تصویب توافق در کنگره آمریکا، به ایران این امکان را می دهد که بتواند نفت خود را به کشورهای غربی صادر کرده و به درآمد ارزی که به شدت به آن نیاز دارد دست پیدا کند.

اما یک مانع در این میان وجود دارد: قیمت نفت به شدت رو به کاهش بوده و ممکن است تا مدتی در پایین ترین سطح خود باقی بماند.

نفت خام آمریکا در روز پنج شنبه با قیمت 41 دلار و 21 سنت در هر بشکه معامله شد که این پایین ترین نرخ طلای سیاه از ابتدای سال 2009 و 60 درصد پایین تر از قیمت این محصول در ماه ژوئن سال گذشته است.

سقوط قیمت ها کشورهای صادرکننده نفت را از هر لحاظ متضرر کرده است.

این گزارش در ادامه آورده است: صادرات نفت در شرایط فعلی آن طور که ایران می خواهد برایش سودآور نخواهد بود؛ با این وجود همین میزان سودآوری هم ایران از شرایط پیچیده اقتصادی که دارد خارج خواهد کرد.

بر همین اساس انتظار می رود که ایران با سرعت استخراج نفت خود را در راستای جبران درآمدهای ارزی از دست رفته آغاز کند.

هلیما کرافت- تحلیلگر سابق سازمان سیای آمریکا- معتقد است: ایران رویای بزرگی را در سر دارد. آنها سعی می کنند نشان دهند که با تمام قدرت به بازار جهانی نفت باز می گردند.

ایران به نفت گرانتر نیاز دارد

سی. ان. ان مانی در ادامه این گزارش یکی از مشکلات ایران را تامین بودجه دانسته و مدعی شده است: بر اساس تحلیل بانک دویچه آلمان در سال 2014 ایران برای اینکه بتواند بودجه خود را تامین کند به نفت 130 دلاری یا حتی بیشتر نیاز دارد، این رقم بسیار بالاتر از آن قیمتی است که روسیه، عربستان سعودی و کشورهای دیگری چون کویت و امارات در بودجه خود برای نفت در نظر گرفته اند.

دلیل اینکه ایران به چنین قیمتی برای نفت نیاز دارد این است که دومین کشور پرجمعیت در خاورمیانه بوده و هزینه های اجتماعی بالایی دارد.

مازاد عرضه بیشتر در اثر توافق هسته ای

این گزارش مدعی است که افزایش یک میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران در زمانی که قیمت ها به پایین ترین سطح شش سال اخیر رسیده اند، تنها شرایط را بدتر می کند. یک تحلیلگر می گوید که هفته های بدی در انتظار بازار نفت قرار دارند.

سی.ان. ان مانی در ادامه البته آینده روشنی را برای اقتصاد ایران پیش بینی می کند: پر واضح است که ایران بدون تحریم شرایط بهتری خواهد داشت، حالا اینکه نفتش را به کجا صادر می کند اهمیت چندانی ندارد. لغو تحریم ها بدون شک به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد.

آنچه مهم است این است که اقتصاد ایران تنها در نفت و گاز خلاصه نمی شود؛ این کشور زمینه های اقتصادی به مراتب متنوع تری نسبت به رقبای خود دارد، زمینه هایی همچون سلامت و تولید که منتظر برداشته شدن تحریم ها هستند.

نفت ارزان دردسرهای جدی دیگری را برای ایران به همراه خواهد داشت. فیلیپ کلادک، تحلیلگر نفتی در بخش تحقیقاتی بلومبرگ، می گوید که بیش از نیمی از میادین نفتی ایران بالای 70 سال عمر دارند: این میادین نیاز به بازیابی جدی دارند.

این تحلیگر مدعی است: به همین خاطر است که کارشناسان نسبت به اظهارنظرهای مقامات ایران مبنی بر اینکه می توانند تولید نفت خود را ظرف 6 ماه پس از لغو تحریم ها یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

گزارش سی. ان. ان مانی در بخش پایانی خود به نقل از مت بی- تحلیلگر موسسه تحیقیقات ژئوپولیتیک استراتفور- می نویسد: ایران به سرمایه گذاری در زمینه های جدیدی نیاز دارد. این کشور در حال حاضر مثل هر کشور دیگری به پول نیاز دارد.

ایران ممکن است نتواند روی سرمایه گذاری شرکت های بزرگ غربی در میادین نفتی خود حساب باز کند، چرا که این شرکت ها در پی سقوط قیمت نفت در حال کاهش هزینه های خود هستند و ممکن است به سرمایه گذاری های ریسک پذیر تن ندهند.

هرچند بخشی دیگر از کارشناسان بر این باورند شرکت های نفتی نمی توانند جذابیت ایران را انکار کنند، کشوری که 9 درصد از ذخایر نفت خاورمیانه و 18 درصد از ذخایر گاز آن را به خود اختصاص داده است.

مدیران غول های نفت و گاز اروپا همچون شل و انی ملاقات هایی را با مقامات ایرانی داشته اند تا درباره همکاری های نفتی با یکدیگر مذاکره کنند.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که عربستان، رقیب دیرینه ایران در منطقه، نیز ممکن است بخواهد با پایین نگه داشتن قیمت نفت مانع از بازگشت نفت ایران به بازار جهانی شود.

دیوید کوتوک- مدیر ارشد سرمایه گذاری در گروه مشاوران کامبرلند- نیز مدعی است که عربستان تا سال های سال منابع مالی کافی را برای ماندن در قدرت در اختیار دارد: بهترین سلاح برای سعودی ها تولید بالا برای پایین نگه داشتن قیمت ها است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =