۵۰۰ میلیون دلار خسارت خرابکاری در خطه لوله کرکوک-جیحان است

کردستان عراق:

خرابکاری گروه‌های سازمان‌ یافته در خط لوله شمال عراق به ترکیه برای دولت منطقه خودمختار کردستان عراق از اول ژوئیه تاکنون501 میلیون دلار خسارت برجای گذاشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وزارت منابع طبیعی منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام کرد: خرابکاریها در خط لوله کرکوک – جیحان 501 میلیون دلار خسارت بر جای گذاشته است.
جریان نفت در حال حاضر به دلیل تلاش برای سرقت نفت از خط لوله متوقف است. این خط لوله از میادین کرکوک و کردستان عراق به بندر جیحان ترکیه کشیده شده است.
این خط لوله پیشتر به دلیل انفجار از سوی اعضای پ ک ک در اواخر ژوئیه یک هفته مسدود شد. پ ک ک حمله به خط لوله را رد کرده و افزود: این خط لوله را هدف قرار نمی‌دهد.
اما به نظر می‌رسد وزارت منابع طبیعی کردستان عراق پ ک ک را عامل این خرابکاری‌ها می‌داند و می‌گوید: گروه‌های سازمان یافته در پس این ماجرا گمان می‌رود که ارتباطات نزدیکی با عاملان حمله ماه ژوییه دارند.
پ ک ک رابطه خوبی با منطقه خودمختار کردستان که مناسبات نزدیکی را با ترکیه به ویژه در بخش انرژی برقرار کرده ندارد.
وزارت منابع طبیعی کردستان افزود: صادرات نفت منبع اصلی درآمد این منطقه است و تخریب خط لوله توان نیروهای پیشمرگ برای مبارزه با داعش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
این وزارتخانه افزود: درآمد از دست رفته از اول ژوئیه تا 17 اوت 251 میلیون دلار بوده است به علاوه 250 میلیون دلار هزینه خسارت انفجار در خط لوله بوده است.
این به معنای این است که دولت منطقه کردستان که از بحران اقتصادی رنج می‌برد در پرداخت حقوق کارکنان خود دچار مشکل خواهد شد.
وزارت منابع طبیعی کردستان از عاملان این حملات خواست که از هدف قرار دادن خط لوله دست بردارند و از ترکیه و شرکت اپراتور خط لوله(بوتاش) خواست که تلاش‌ها برای ایمن‌سازی آن را افزایش دهد.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

57  −    =  49