انواع تنفس در یوگا

انواع تنفس در یوگا بدین شرح است:

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک انواع تنفس در یوگا بدین شرح است:

تنفس شکمی:
بعد از انجام حرکات فیزیکی (اثرگذار روی ریتم تنفس ها و ضربان قلب)
در راحتترین وضعیت بطرز صحیح بنشین (ترجیحا چشمها بسته) و لحظاتی توجه کن به مکانیزم دم و بازدمی که بدن بصورت غیر ارادی انجام می دهد تا زمانی که حس کنی قلبت آرام می گیرد. (ناظر بودن بر تنفسها کمک می کند به یکسو سازی ذهن ، کاهش تنشها و از بین رفتن اسپاسمهای درون عضلانی و موجب جریان بهتر خون ، مایع لنف و انرژی حیاتی “پرانا” در بدن می گردد) . بتدریج تنفسها را بصورت ارادی و آگاهانه انجام بده (جهت کاهش حرارت کبد1 که باعث تخریب این عضو بسیار مهم می گردد، می توانی بازدمها را از دهان با بیان لفظ “ها” بگونه ایکه صدایش را خودت هم نشنوی ، انجام دهی) اراده کن که بازدمهایت از نظر بُعد زمانی کمی بیشتر از زمان دم باشد ( این امر به حفظ شادابی و طراوت کمک می کند ) حالا وقت آن است که تنفس شکمی (تنفس دیافراگمی) را شروع کنی ، با حضور ، کف دستهایت را در پهلوهایت بگذار ، بگونه ایکه چهار انگشت روی دنده های شناور ، کف دستها در پهلو ها در زیر دنده ها و انگشتان شست روی گودی کلیه ها قرار گیرند ( چون اغصاب کف دستها حرکت را بهتر حس می کنند) پس از کسب مهارت کافی ، این تکنیک را می توان بدون استفاده از دستها انجام داد . همیشه تمرینات تنفسی را با بازدم شروع کن و هرگز در دم ها بخودت فشاد وارد نکن (دم ها را خیلی عمیق انجام نده چون این امر می تواند موجب خونریزی در آلوئوها یا همان کیسه های هوایی ، درون ریه ها گردد)
در حین انجام تنفس های شکمی توجهت را معطوف کن به لُب پاببن ریه ها و انبساط و انقباض آنها را با هر دم و بازدم آگاهانه حس کن (ضروراست که بعد از هر دم و بازدم 2 ثانیه مکث کنی ، این امر کمک می کند که انبساط و انقباض سطح پایین ریه ها را بهتر حس کنی و همچنین کمک می کند به حضور بهتر ) .
سعی کن به جهت تخلیه بهتر لب پایین ریه ها در بازدمها ، عضلات نرم شکم را منقبض کنی ، این عمل کمک می کند به حرکت بهتر پرده دیافراگم که عضله اصلی در دستگاه تنفسی است .
در نظر بگیرید که با هر بازدم خستگیها ، سموم ، آلودگیها و بی تعادلی ها زا از وجودت خارج و با هر دم ، اکسیژن ، طراوت ، انرژی و پاکی را وارد وجودت می کنی . این تمرین را با تمرکز و بصورت موزون بمدت حدود هفت دقیقه انجام بده ، اوایل افراد مبتدی که باز کردن انقیاض های شکم برایشان دشوار است می توانند این تمرین را بصورت خوابیده به پشت با زانوهای خم انجام بدهند .
فواید تنفس شکمی :
1)پرده دیافراگم انعطاف پذیرتر و موجب ماساژ کبد ، پانکراس ، معده و روده ها می گردد.
2)لب پایین ریه ها در راستای جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن فعالتر می گردند.
3)حرکات دودی روده ها تنظیم و مانع یبوست می گردد.
4)حرکات حلقوی معده تقویت وبه کاهش کاستریت (نفخ معده) کمک می کند.
5)موجب افزایش سطح انرژی حیاتی می گردد (خصوصاً اگر تنفس ها با توجه به ناحیه ناف صورت بگیرد).
6)فشار عاطفی را کاهش و باعث آرامش نسبی ذهن می گردد.
7)بدن پرانیکی را تقویت و متعادل می کند.
موارد منع:
ورم و زخم حاد معده و روده ، فتق شکمی


تنفس شانه ائی (ترقوه ائی)Clavicular Breathing

همچنانکه در تمرین های تنفسی شکمی و تنفس سینه ائی گفتم تمرین را بعد از حرکات فیزیکی و پس از آرام شدن بدن و ضربان قلبت ، با یک بازدم شروع کن (البته پس از کسب مهارت کافی در کیفیت اجرای تمرین های تنفس شکمی و سینه ائی)
روش اجرا: در راحت ترین وضعیت نشست بطرز صحیح بنشین ، ترجیحا چشمها بسته ، کف دستها را روی پاها (نزدیک زانوها) قرار بده . بعد از یک بازدم نسبتا عمیق ، با توجه به قله ریه ها و ثابت نگه داشتن شکم و قفسه سینه ، دم بگیر ، ضمن انجام دم همراه با حرکت دادن کف دستها در روی رانها بسوی بدن ، سرشانه ها را به طرف بالا ببر (بطرف گوشها ) .
لحظه ائی مکث و سپس ضمن حرکت دادن کف دستها بطرف زانوها و پایین آوردن آگاهانه سرشانه ها ، بازدم کن و در مکث بازدم آگاه باش که سرشانه هایت جهت تخلیه بهتر هوای قله ریه ها ، کاملا بطرف پایین فشرده هستند و بدین سان تمرین را حدود 5 دقیقه اجرا کن.
نکته 1: پرده دو جداره جنب که از ارکان کلیدی دستگاه تنفسی هست در قسمت داخلی به ریه ها چسبیده است و در قسمت بیرونی ، در اطراف به دنده های قفسه سینه و در قسمت فوقانی به استخوان های ترقوه وصل است ، زمانیکه سرشانه هایت را ضمن دم بالا می بری ، استخوانهای ترقوه که به پرده دو جداره جنب وصل هستند به سمت بالا حرکت کرده و موجب افزایش حجم قله ریه ها گردیده و هوایی که با دم وارد ریه ها شده ( با ثابت نگه داشتن ناحیه شکم و قفسه سینه ) در قله ریه ها جای می گیرد و بالعکس در بازدم قله ریه ها با پایین آوردن سرشانه ها ، فشرده شده و هوایش تخلیه می گردد.
نکته 2 : این تنفس را در مرحله پیشرفته می توانی با استفاده از عضله استرنوکلیدوماستوئید(1) (SCM) که عضله تنفسی است ، بدون حرکت دادن دستها و شانه ها انجام دهی .

(1)عضله استرنوکلیدوماستوئید (SternocleidoMastoideus) در طرفین گردن قرار دارند ، در بالا به زایده ی ماستوئید استخوان گیجگاهی متصل هستند و در پایین دو اتصال دارند . یکی به ثلث داخلی استخوان ترقوه و دیگری به سطح قدامی جناغ سینه (استرنوم).
کار این عضله : اگر عضله ی یک طرف منقبض شود سر را پایین می آورد و به طرف مقابل می چرخاند. اگر در هر دو طرف منقبض شوند سر را به جلو می آورند . در این حالت اگر سر ثابت باشد این عضلات جناغ سینه را بالا می آورند

[تصویر:  nZj.jpg]

نکته 3 : با توجه به اینکه لب فوقانی ریه ها بسیار کم حجم هستند (حداکثر سیصد سی سی ) لذا این تمرین را نمی توان بطور مستمر به عنوان یک تمرین تنفسی انجام داد .
فواید :
1-این تنفس قسمت فوقانی ریه ها را تقویت و بر گنجایش آنها می افزاید
2-کسانیکه شانه های افتاده دارند این بخش از ریه هایشان تنبل شده و گاهاً چسبندگی نیز پیدا میکنند . از این جهت برای این قبیل افراد بسیار مفید است .
3-موجب تقویت عضلات استرنوکلیدوماستوئید می گردد.
4-از ابتلا به بیماری سل پیشگیری می کند (باسیل کخ که عامل بیماری سل است در قله ریه ها که گرم ، مرطوب و دارای دی اکسید کربن هستند رشد می کند . انتقال اکسیژن به این قسمت مانع رشد و موجب از بین رفتن باسیل کخ می گردد).


تنفس سینه ای: “میانی”
تنفس سینه ای: “میانی”Thoracic breathing

پس از کسب مهارت کافی در راستای انجام تنفس شکمی می توانی تنفس سینه ای را تمرین کنی ، بهتراست که تمرین های تنفسی را بعد از حرکات فیزیکی (آساناها) انجام دهی (این عمل به تسریع جریان گردش خون ، سیال شدن مایع لنف و حرکت بهتر انرژی حیاتی “پرانا” در بدن پرانیکی ، کمک می کند).
روش اجرا : در راحت ترین وضعیت بطرز صحیح بنشین ، ترجیحا چشمها بسته ، لحظاتی توجهت را به مکانیزم تنفس های غیر ارادی معطوف کن تا نفس هایت آرام گیرند ، سپس تمرین را با بازدم شروع کن . برای حس بهتر انبساط و انقباض قفسه سینه در راستای هر دم و بازدم ، دستهایت را روی قفسه سینه بگذار. (دستها بدون تماس با یکدیگر و انگشتان دستها تقریبا باز) و به لَب میانی ریه هاتوجه کن (در حین انجام این تمرین ناحیه شکم و شانه هایت را ثابت نگهدار) .
آگاه باش از انقباض حجم قفسه سینه بتوسط عضلات میان دنده ایی درونی با هر بازدم و انبساط آن بتوسط عضلات میان دنده ایی بیرونی با هر دم.در پایان هر دم 2 ثانیه مکث و به قلبت توجه کن ، این امر به انتقال انرژی بیشتر به عضله قلب کمک میکند.در این تنفس حرکت قفسه سینه در دو جهت بالا / پایینو انبساط محیطی صورت میگیرد .
این تمرین را به مدت 5 دقیقه بدون فشار آوردن به خود انجام بده . می دانیم که هیچکدام از تنفسهای شکمی ، سینه ایی و شانه ایی به تنهایی تنفس کاملی نیستند بلکه انجام این تمرین ها کمک میکند به آماده شدن حرکات ظریف درون ریه ها برای تنفس کامل و توانمندی در راستای انجام تمرین های پرانایامای پیشرفته .
پس از وقوف کامل می توانی این تمرین را بدون قرار دادن کف دستها روی قفسه سینه انجام دهی .
فواید تنفس سینه ایی :
1)می تواند موجب افزایش حجم لب میانی ریه ها در راستای جذب اکسیژن بیشتر و دفع دی اکسید کربن بیشتر گردد.
2)باعث تقویت عضلات میان دنده ایی درونی و بیرونی می گردد.
3)انجام این تنفس اثر مطلوبی روی جریان گردش خون ، ضربان قلب و سطح انرژی بدن دارد.
4)ذهن را آرام می کند.
5)کسانیکه فشار خونشان پایین است می توانند از این تمرین بیشتر بهره مند شوند.

تنفس شکمی سینه ایی :
پس از کسب تجربه در تنفس شکمی و سینه ای برای نزدیکتر شدن به تنفس کامل می توانی تنفس شکمی سینه ایی را انجام دهی.
روش اجرا : پس از انجام تمرین های فیزیکی ، در یک وضعیت صحیح بنشین ، لحظاتی به تنفسهای طبیعی بدنتتوجه کن .
پس از آرام شدن ضربان قلب ، تمرین را با یک بازدم نسبتا عمیق شکمی شروع کن و سپس بعد از دم شکمی در امتداد همان دم ، تنفس سینه ای را هم تجربه کن (بصورت ترکیبی) ، لحظه ایی مکث سپس بازدم شکمی و در ادامه یآن بازدم سینه ایی را انجام بده و بدینسان تمرین را حدود 5 دقیقه تکرار کن .


تنفس کاپالابهاتی (تنفس جمجمه درخشان )
تنفس کاپالابهاتی
(تنفس جمجمه درخشان )
Kapalabhati
کاپالا در زبان سانسکریت یعنی جمجمه و بهاتی به معنای درخشش میباشد .
شرح تکنیک :در حالت صحیح ، ترجیحا به صورت لوتوس بنشین ، ستون فقرات صاف ، سینه فراخ و دست ها شل و آزاد و بدون فشار در روی پاها ، در غیر اینصورت عضله شکم منقبض شده و تنفس به درستی صورت نمی گیرد . پس از بازدم و فشار به عضلات شکم به جهت تخلیه هوای پایین ریه ها ، یک دم شکمی انجام و سپس دفعتا به همراه انقباض عضلات شکم باز دم کن . چون بازدم ها ناگهانی و سریع انجام می شود به تبعیت از آن عمل دم به طور اتو ماتیک و غیر ارادی صورت میگیرد. در طول مدت انجام تمرین تمام اعضا و عضلات بدن بی حرکت بوده وتنها عضلات شکم و پره های بینی متاثر از انجام این عمل می باشند . در اجرای این تنفس ، عمل بازدم با فشار و در مدت زمان بسیار کوتاه و با سرعت از بینی خارج می گردد و صدای آن شبیه به فین کردن می باشد . این تنفس را در مراحل اولیه ، 3 الی 4 دوره و در هر دوره فقط به تعداد 10 بار انجام بده . پس از کسب مهارت می توانی تا ده دوره هم در یک نوبت انجام دهی . در بین هر دوره به جهت استراحت ، لحظاتی توقف کرده و دوباره تمرین را ادامه بده . در تنفس کاپالابهاتی ضربه به شکم و سرعت بازدم ، حائز اهمیت میباشد و توضیح این که ضربه ها به صورت شلاقی زده می شود و شدت ضربه ها از اول تا آخر یکسان است .
نکته (1) : قبل از اجرای این تمرین از باز بودن مجاری تنفسی خود مطمئن باش .
نکته (2) : قبل از اجرای این تمرین ،حفرات بینی خود را با سرم شستشو (آب نمک 9 در هزار ) شستشو بده ، در این صورت اثر تنفس چند برابر می شود . (آب نمک ورم پرده میانی بینی را کاهش می دهد.)
نکته (3) : زمان مناسب جهت انجام این تنفس ، صبحها با شکم خالی البته بعد از آساناها می باشد .
نکته (4) : در این تمرین تنفسی ، دقت و توجه به نقاط مختلف بدن (شکم ، فضای بین دو ابرو و یا قاعده جمجمه ) با بیان مجری رعایت می شود .
نکته (5) : کاپالابهاتی هم یک تمرین نظافتی (کریا) است و هم جزو تمرینات پرانایامای فعال کننده می باشد .
نکته(6) : پس از هر بازدم ، دم خود به خود و بطور غیر ارادی انجام می شود و کوچک ترین صدایی در طول آن (دم ) ایجاد نمی شود .
نکته (7) : ابتدا می توانی با سرفه های مصنوعی شروع کنی و احساس کنی که شئی در بینی گیر کرده و میخواهی با فین کردن آنرا خارج کنی .
فواید و خواص : این تنفس ریه ها و کلیه حفرات و مجاری تنفسی را که در سر و صورت قرار دارند از مواد خارجی تصفیه ، سینوس ها را پاکسازی و در تقویت قدرت بینایی و شنوایی بسیار موثر بوده و ذهن را به آرامش می رساند و برای رفع بیماری هایی مثل سل ، آسم و سوء هاضمه مفید است و به جهت ضربه های ماساژ مانندی که به قاعده جمجمه وارد می کند باعث بهبود اعمال عصبی در مغز می گردد و همچنین باعث فعال شدن کبد ، طحال و لوازالمعده میگردد و شخص را برای مراقبه آماده می کند .
موارد منبع : زخم و ورم حاد معده و اثنی عشر ، فشار خون بالا ، ناراحتیهای قلبی


RE: انواع تنفس در یوگا
UjjayiPranayama تنفس یوجایی ، (تنفس شنیدنی ، تنفس صدا دار)
شرح تکنیک :

نشست صحیح ، ترجیها چشمها بسته ، چا نه قدری به پایین ، توجه به جلو گلو، جهت ا جرای ا ین تنفس ا بتد ا دهان را بسته و بین دندا نهای آرواره با لا و پایین فا صله ایجاد کنید در مرا حل پیشرفته میتو ا نید نوک زبان را به کام دهان بچسبا نید .
در ا ین تنفس صدای یکنوا خت و سنگینی ا ز نا حیه حلق و حنجره ایجاد شده و با ید سعی شود که آهنگ و شدت ا ین صدا در تمام مدت تمرین یکسان با شد در ا بتد ا ا ین صدا فقط در حین با زدم ا یجاد شده و پس ا ز مدتی تمرین در هنگا م دم نیز ایجاد می شود . در طول تمرین با ید توجه به صدای ایجاد شده یکنوا خت معطوف گردد و طنین صدا در فضای جلو گلو آورده شود. ا ین تنفس نیز می توا ند با شمارش ا نجام گردد.
در ورود و خروج هوا خودمان میبا یستی دخیل با شیم لذا ا ین ا مر توجه را نیا ز دارد و برای بوجود آمدن توجه باید در تمام طول تمرین ا ین عمل را با آ گا هی ا نجام دهید با آ گا هی بیشتر می توا نید با توجه بیشتری نا ظر ا ین تمرین با شید و با حضور بیشتری صدای یکنوا خت تولید و به آن گوش دهید صدا یی مثل گذر آب ا ز لوله.
، صدا ، توجه گوش ، آگاهی
هر کدام ا ز ا ین چهار مورد ا گر تقویت شوند بقیه هم تقویت می شوند.
توجه: برای ا یجاد صدا در جلو گلو می بایستی دریچه حنجره را کمی منقبض کنید
فواید:اعصاب دستگاه تنفس،گرد ش خون و گوارش را آرام کرده و اختلالات دستگاههای فوق را که ناشی از هیجان و عصبیت هست کاهش میدهد،همچنین ذهن را آرام کرده و کنترل بر ا فکا ر و احساسا ت را آسان می کند و موثر در متعادل کردن مرکز .انرژی جلو گلو
موارد منع: ا فرا د گوشه گیر و ا فسرده


RE: انواع تنفس در یوگا
تنفس سه مرحله ای به همراه نمایش :
موضوع اصلی سیستم یوگا مهار و آرام کردن ذهن است .
اگر خواهان آرامش ذهن هستی ابتدا تنفس خود را به نظم آور ، چرا که با مهار کردن آن ، ذهن آرام می شود ، اما اگر تنفس نا منظم باشد ذهن بر می آشوبد .
همانطور که آموزش دوره های تخصصی بعد از اخذ مهندسی در هر رشته ای به توانایی و تربیت حاصل از تسلط بر موضوعاتی بستگی دارد که فرد آنها را پیشاپیش آموخته است ، لازمه انجام صحیح تنفس سه مرحله ای ، کسب مهارت کافی در تمرین تنفس های شکمی ، سینه ای و شانه ای است .
شرح تکنیک :
تمرین را در وضعیت نشسته صحیح با چشمهای بسته ، پس از انجام حرکات فیزیکی (آساناهای ) مناسب و پس از لحظاتی توجه به ماهیت مکانیسم دم و بازدم های غیر ارادی (جهت آرام شدن قلب و ریه ها ) با یک بازدم نسبتا عمیق شکمی شروع کن و سپس با انقباض عضله اصلی دستگاه تنفس (پرده دیافراگم) لُب پایین ریه ها را با یک دم شکمی محیطی پیوسته پر کن و آگاهانه بدون مکث با ادامه ی همان دم پیوسته و با انقباض عضلات بیرونی میان دنده ای لُب میانی ریه ها را پر و در نهایت با انقباض عضله استرنوکلیدوماستوئید ، بخش قله ریه ها را در نهایت همان دم پیوسته پر کن (اگر هنوز انقباض عضله استرنوکلیدوماستوئید برایت آسان نیست بخش پر کردن قله ریه هایت را مثل تنفس شانه ای با حرکت دادن کف دستها روی رانها بطرف بدن و با بردن سرشانه ها تکمیل کن) حدود دو ثانیه مکث کن سپس با یک بازدم پیوسته ریه ها را از پایین به بالا تخلیه کن.
این تمرین را به مدت حدود 7 دقیقه با حضور و با تنفس های بی صدا تکرار کن . لازم به توضیح است که در این تمرین ، تنفس شکمی ، سینه ای و شانه ای بصورت پیوسته و با تظاهرات فیزیکی ارادی صورت می گیرد ( با انبساط محیطی عضلات شکم و انبساط محیطی دنده های قفسه سینه و با بالا بردن استخوانهای ترقوه ). این امر به آمادگی و تقویت مطلوبتر هر سه بخش ریه ها و عضلات تنفسی در راستای انجام تنفس کامل و جدی بودن در تکنیک علم کنترل تنفس ها (پرانایاما) کمک می کند .
البته در حضور و یا مشاوره با یک مربی مجرب چون همچنانکه سخت ترین صخره ها را با کمک افزار های بادی می توان فرو شکافت ، یوگی هم ششهای خود را در پرانایاما مثل افزار بادی بکار می گیرد . اگر آنها به طور مناسب بکار گرفته نشوند هم افزار و هم فردی که آنها را بکار می گیرد آسیب جدی می بیند .


RE: انواع تنفس در یوگا
تنفس کامل :
در تمرین های تنفس قبلی یاد میگیری که چگونه کلمات را بیان کنی اما با آموزش تنفس کامل یاد میگیری که چگونه جمله بندی کنی لذا جهت وقوف کامل در کیفیت ارائه صحیح پاراگراف در تمرین بعدی (تنفس پایه) ضرور است که ادای کلمات و جملات را در تنفس های ساده خوب یاد بگیری.
شرح تکنیک تنفس کامل یوکی :
همان تنفس سه مرحله ای بهمراه نمایش است بدون تظاهرات فیزیکی عضلات درگیر که حرکات آنها را آگاهانه کنترل می کنی ولی کاملا آگاهی از حرکات لطیف و ظریف کیسه های هوایی در مکانیسم تنفس ها در درون ریه ها.
این تنفس در مرحله پرانایا مای سیستم یوگا یک تنفس زیر بنایی محسوب می شود لذا فراگیری صحیح آن کاملا ضروری است.
در اجرای این تمرین به ظرفیت تنفسی و حجم ریه ها دقت کن ، به هیچ وجه به خودت فشار اضافی وارد نیاور به خصوص در هنگام دم.
یادت باشد که در تمرین های تنفسی (پرانایاما) به غیر از تنفس های سیتالی و سیتکاری (که شرح آن خواهد آمد) تنفس ها تنها از طریق حفرات بینی انجام می شود.
نکته (1) : تمرین نادرست دستگاه تنفسی را بطور نامناسب تحت فشار قرار داده و اثر نا مطلوب بر دستگاه عصبی می گذارد (دم یا بازدم شدید و با فشار نادرست است).
نکته (2) : بعد از تمام کردن هر کدام از تمرین های پرانایاما سعی کن مرحله شاوآسانا را در جای آرام و مناسب به مدت 5 الی 10 دقیقه انجام بده . شاوآسانا بعد از پرانایاما جسم و ذهن را شاداب می کند .
نکته (3) : تاکید می کنم در زمان تمرین این تنفس باید چشمها بسته ، بدن بی حرکت و تنفس ها بی صدا باشد .
محدودیت ها : زمان سرماخوردگی ، آسم و آلرژی شدید ، آلودگی هوا
موارد منع : فتق نافی ، شکستگی دنده ایی ، تومور بدخیم مغزی ، دم یا بازدم های شدید و با فشار
فواید : 1) کاهش غم و نا امیدی ، اضطراب و استرس و گفتگوهای ذهنی
2)افزایش سطح اکسیژن در خون و مایع لنف بدن
3)افزایش حجم ریه ها
4)تقویت عملکرد عضلات دستگاه تنفس
و فواید مندرج در تنفس های شکمی ، سینه ایی و شانه ایی


RE: انواع تنفس در یوگا
تنفس زنبوری (براهماری )
شرح تکنیک :
نشست صحیح (دو زانو، چهار زانو ، لوتوس و یا … پشت صاف و ستون فقرات عمود بر زمین ) ، ترجیحاً چشمها بسته ، لبها روی هم ، آرواره ها کمی باز ، تنفس از حفرات بینی ، انگشتان شست دست ها روی گوشها و چهار انگشت دیگر روی چشمها و پیشانی ، ضمن دم آرام و نسبتاً عمیق گوشها باز ولی در بازدم گوشها بسته و صدائی مانند وزوز زنبور ، در مرکز جمجمه ایجاد می گردد . به طوری که این صدا نه تنها فضای سر، بلکه تمام بدن را از درون به لرزش در آورد .بهتر است که طول زمان بازدم بیشتر از دم باشد ، در مراحل پیشرفته میتوان این تنفس را با حبس دم همراه کرد . البته حبس باید در حد متعارف بدن باشد . ( درآغاز چند ثانیه کافیست و به تدریج با ادامه تمرین زمان آنرا میتوان افزایش داد )
در هنگام بازدم به جهت موثر تر بودن ارتعاش ناشی از صدا در داخل جمجمه ، سوراخ گوشها را میبندیم . باید سعی شود فشار واردهبه گوشها یکنواخت باشد تا ارتعاش صدا در مرکز سر عارض گردد و ضمن دم ، فشار انگشتان از روی گوشها برداشته میشود، در غیر اینصورت به گوشها آسیب میرسد .
این تمرین را 6 الی 12 بار میتوان انجام داد و بعد از اتمام آن ، حتماً لحظاتی به تاثیر آن متمرکز شوید .
فواید :
فرکانس ناشی از ارتعاش صدا بر فضای داخل جمجمه اثر گذاشته و سلولهای عصبی را تحت نفوذ و حرکت ظریفی قرار میدهد ( حرکتهای درون سلولی ، نه خود سلول ) و موجب مرتعش شدن درون یاخته های عصبی میشود . شنیدن اصوات دلنشین هم تقریباً همین کار را انجام میدهد .
این حالت همانند آساناهای یوگا که بر ماهیچه ها و استخوان بندی اثر میگذارد ، بر قسمتهای ظریف عصبی درون ، چنین اثری میگذارد ( مثل ویبراتور که در فیزیوتراپی برای آرامش عضلات به کار گرفته میشود ) و همچنین به تخلیه افکار و حضور بیشتر ذهن کمک کرده و تاثیر مثبتی روی تن صدا میگذارد .
موارد منبع :
این تمرین را نباید در حالت درازکش انجام داد . همچنین افرادی که ناراحتی گوش دارند و بیماران قلبی حتماً میبایست تمرین فوق را بدون حبس دم انجام دهند .

علی اصغر شاهرضایی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  81