کاهش ۵تا ۱۰ دلاری قیمت نفت با ورود نفت ایران به بازارجهانی/تجارت خارجی ایران تا ۲۰۲۰

موسسه تحقیقاتی بوفا مریل لینچ گلوبال با اشاره به افزایش واردات ایران به 200 میلیارد دلار تا سال 2020 نوشت، شرکت های خارجی بیشتری برای تجارت با ایران به دبی جذب می‌شوند و امارات بهترین موقعیت برای سود بردن از چرخش واردات در ایران را در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از فارس به نقل از خلیج تامیز، تحلیلگران می گویند، شرکت های خارجی بیشتری می تواند برای تجارت با ایران به دبی جذب شوند همچنانکه امارات بهترین موقعیت برای سود بردن از چرخش احتمالی تقاضا برای واردات در ایران را در اختیار دارد. برآورد شده است که تقاضای واردات ایران تا سال 2020 به 200 میلیارد دلار برسد.

تورکر حمزه اغلو و جین میشائیل سالیبا تحلیلگران موسسه تحقیقاتی بوفا مریل لینچ گلوبال در این باره معتقدند، «حذف تدریجی تحریم ها به دنبال توافق هسته ای می تواند تقاضای واردات ایران را که در حال حاضر 80 میلیارد دلار است در سال 2020 به سالانه 200 میلیارد دلار برساند… ما معتقدیم که امارات و ترکیه بهترین وضعیت را در بهره بردن از افزایش احتمالی حجم مبادلات تجاری ایران دارند.»

همچنین این دو تحلیلگر با اشاره به اینکه توافق هسته ای ایران از طریق مبادلات تجاری آزادانه تر می تواند از ناحیه جنوب قفقاز حمایت شود، گفتند، اما این توافق می تواند برخی تاثیرات منفی بر روسیه از طریق کاهش قیمت نفت یا رقابت بر سر تامین گاز اروپا داشته باشد.

آنها افزودند، «ما فکر می کنیم تداوم هرگونه تقویت در فعالیت ها هنوز به اصلاحات کلان ایران نیازمند خواهد بود.»

گاربیس ایرادیان تحلیلگر ارشد موسسه اینترنشنال فاینانس معتقد است، در ناحیه غرب آسیا، لبنان و امارات از بهبود اقتصادی ایران سود خواهند برد.

وی توضیح داد، «با توجه به مهارت های مالی لبنان و همکاری های منطقه ای، این کشور می تواند نقش مهمی در تامین مالی و ارتباط برقرار کردن آتی سرمایه گذاری مورد نیاز توسط اقتصاد ایران داشته باشد. شرکت های خارجی بیشتری می تواند در دبی برای تجارت با ایران جذب شوند.»

وی معتقد است، بهبود تولید و صادرات نفت ایران بر قیمت نفت تاثیر خواهد داشت… قیمت آتی نفت به دنبال توافق حدود 5 دلار ارزان تر از چند هفته گذشته است.

دیدگاه موسسه اینترنشنال فاینانس در مورد قیمت نفت توسط تحلیلگران بوفا مریل لینچ تایید شده است و آنها نیز معتقدند که ازسرگیری صادرات نفت ایران، می تواند قیمت نفت 5 تا 10 دلار کاهش دهد.

به گفته تحلیلگران بوفا مریل لینچ، «بازگشت بیش از 0.7 میلیون بشکه نفت ایران طی 12 ماه می تواند اثر کاهشی بر قیمت نفت داشته باشد و آن را 5 تا 10 دلار کاهش دهد.»

با تولید ناخالص داخلی 485 میلیارد دلاری، ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا است و دومین کشور بزرگ به لحاظ جمعیت پس از عربستان است. لغو تدریجی تحریم های ایران، می تواند به بهبود سریع تقاضا برای واردات در این کشور کمک کند به ویژه اگر سطح صادرات نفت به سطح پیش سال 2012 بازگردد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1