نفت سقوط کرد

کاهش حدود چهار درصدی قیمتهای بنزین نیز قیمت نفت خام را تحت تاثیر قرار داد، در حالی که تقاضا برای بنزین با توجه به فصل رانندگی در آمریکا به اوج می رسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک پس از این که آمریکا همچنان امیدها به حصول یک توافق هسته ای میان تهران و کشورهای گروه ١+٥ را زنده نگه داشت، قیمتهای جهانی نفت خام در پایان معاملات دیروز (دوشنبه، ٢٢ تیرماه) کاهش یافت.به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، به دنبال ابراز امیدواری واشینگتن به حصول یک توافق هسته ای میان تهران و کشورهای گروه ١+٥، قیمتهای جهانی نفت خام در واکنش به افزایش تولید نفت خام ایران در صورت لغو تحریمها که می تواند سبب مازاد عرضه در بازار نفت شود، قیمتهای جهانی نفت خام بیش از یک درصد کاهش یافت.

کاهش حدود چهار درصدی قیمتهای بنزین نیز قیمت نفت خام را تحت تاثیر قرار داد، در حالی که تقاضا برای بنزین با توجه به فصل رانندگی در آمریکا به اوج می رسد.

تاثیر کمک مالی ٨٦ میلیارد دلاری وام دهندگان بین المللی به یونان بر قیمت نفت در بازارهای جهانی اندک بود، اگرچه بحران بدهی یونان در ٢ هفته گذشته یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمتهای جهانی نفت خام بوده است.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با ٨٨ سنت کاهش (١,٥ سنت)، ٥٧ دلار و ٨٥ سنت برای هر بشکه معامله شد.

قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی آمریکا با ٥٤ سنت کاهش (یک درصد)، ٥٢ دلار و ٢٠ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

قیمتهای جهانی نفت خام در ساعت های اولیه معاملات روز دوشنبه به دنبال پیش بینی ها درباره آمادگی تهران و کشورهای گروه ١+٥ برای اعلام توافق جامع هسته ای که می تواند سبب لغو تحریم ها علیه صادرات نفت خام ایران شود، حدود ٢ دلار کاهش یافته بود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش تر اعلام کرده بود که دو طرف موفق به تمام کردن مذاکرات در روز دوشنبه نبوده اند و این موضوع تا حدودی قیمتهای جهانی نفت خام را بالا کشید.

قیمت جهانی نفت خام در معاملات بازار بورس نیویورک پس از اعلام کاخ سفید مبنی بر ادامه مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع هسته ای با تهران، روند کاهشی به خود گرفت.

دیوید تامپسون، معاون مدیرعامل موسسه کارگزاری پاورهاوس مستقر در واشینگتن که تمرکزش بر حوزه انرژی است، در این باره گفت: نشانه ها حاکی از آن است که دو طرف خواهان یک توافق جامع هسته ای هستند و این سبب ارزان فروشی نفت در معاملات دیروز شد.

وی افزود: با این حال ما یابد به خاطر داشته باشیم که کنگره ایالات متحده آمریکا باید هر گونه توافق احتمالی را بررسی و تصویب کند.

تحریمهای ایران از نیمه دوم سال ٢٠١١ و اوایل سال ٢٠١٢، صادرات نفت خام این کشور از اوج روزانه سه میلیون بشکه به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسانده است.

برآوردها حاکی از آن است که بازارهای جهانی نفت خام هم اکنون با ٢ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه مازاد عرضه روبروست.

تحلیلگران بر این باورند که صادرات نفت خام ایران تا پیش از سال ٢٠١٦ به طور کامل به سطوح قبل از تحریمها باز نمی گردد و پیش بینی ها حاکی از ورود ٢٠٠ هزار بشکه نفت خام ایران بلافاصله پس از لغو تحریمهاست.

جان کیلداف، یک تحلیلگر در موسسه هجینگ اگین کپیتال در این باره گفت: ورود نفت خام ایران به بازارهای جهانی به هر صورتی که باشد سبب مازاد عرضه در بازار نفت می شود.

مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت خام و ریسک های پیش روی روند رشد اقتصادی جهان برخی بانک ها را بر این داشته است که کاهش قیمت های جهانی نفت خام را در آینده نزدیک پیش بینی کنند.

بانک آمریکا (Bank of America) و مریل لینچ (Merrill Lynch) پیش بینی کردند که قمیت نفت خام شاخص دابلیو تی آی آمریکا بزودی در سه ماه سوم امسال به کمتر از ٥٠ دلار برای هر بشکه می رسد.

کومرز بانک آلمان نیز اعلام کرد که افت قیمت نفت خام برنت به سطوح ٥٥ دلار و قیمت نفت خام آمریکا به ٥٠ دلار امکانپذیر است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2