تدابیر مجلس برای تسویه بدهی معوق بنگاه‌های تولیدی به بانک‌ها

طبق مصوبه مجلس بانک‌ها مکلف شدند با درخواست بنگاه‌های تولیدی که به‌دلیل شرایط کشور طی سال‌های 89 تا 92 دچار مشکل و دارای بدهی سررسید گذشته شده‌اند، با دوره تنفس شش‌ماهه و بازپرداخت سه‌ساله اقدام به تسویه حساب کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان و در جریان بررسی لایحه یک فوریتی رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور با ماده الحاقی 2 و 3 به این لایحه موافقت کردند.

بهارستان‌نشینان با تصویب ماده الحاقی 2،‌ بانک‌ها را موظف کردند درخواست‌های استفاده از تسهیلات ارزی و ریالی مورد نیاز طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی را همزمان بررسی و براساس زمانبندی اجرای طرح و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه پرداخت کنند.

طبق این مصوبه مقرر شد بانکها درخصوص قراردادها و تعهدات تولیدی غیرتکلیفی که متقاضی، سهم آورده خود را طبق زمانبندی واریز کرده و اجرای طرح یا پروژه موضوع قرارداد نیز شروع شده باشد، در صورت تعلیق تسهیلات تعهد شده، ملزم به تمدید مدت قرارداد و عدم دریافت هرگونه سود در بازه زمانی تعلیق و عدم ایفای تعهدات قراردادی خود در قبال متقاضی یا طرف قرارداد خود، است.

نمایندگان مجلس همچنین در ماده الحاقی 3،‌تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی را مکلف کردند با درخواست بنگاه‌های تولیدی که به‌دلیل شرایط کشور طی سال‌های 1389 تا 1392 دچار مشکل و دارای بدهی سررسید گذشته شده‌اند و تاکنون برای تسهیلات أخذشده معوق از تمهیدات استمهال و یا امهال استفاده نکرده‌اند با تأیید هیئت مدیره برای یکبار و با دوره تنفس شش‌ماهه و بازپرداخت سه‌ساله اقدام به تسویه حساب تسهیلات معوق کنند.

جریمه‌های تسهیلات فوق به‌صورت جداگانه محاسبه و در انتهای دوره بازپرداخت و درصورت انجام تعهدات به موقع بنگاه تولیدی، مشمول بخشودگی می‌شود. بنگاه‌هایی که حداکثر یکسال پس از تصویب این قانون تعیین تکلیف کنند، مشمول این ماده هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  21