کاهش نرخ سود بانکی تمایل سرمایه گذاران را تغییر می‌دهد

مدیر عامل یک شرکت کارگزاری گفت: کاهش نرخ سود بانکی تمایل سرمایه‌گذاران را تغییر می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس به نقل از سنا یک مدیر عامل کارگزاری گفت: با توجه به تمایل مردم برای ورود به بانک‌ها اگرچه این کار به طور طبیعی منطقی است، اما به هر حال سرمایه گذاری در بورس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در تمام بازارهای مالی دنیا نرخ بهره بانکی و بازار سرمایه نسبتی معکوس دارند به این معنا که هر وقت نرخ بهره افزایش یا کاهش یافته، نسبت عکس آن در بازار سرمایه مشهود بوده است.

سید ابراهیم عنایت، مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان، در مورد تأثیر نرخ سود سپرده های بانکی بر بازار سرمایه اظهار داشت: در چند وقت اخیر که در کشور ما نرخ بهره بانکی و سود سپرده ها افزایش یافته، خواه ناخواه تبدیل به رقیبی برای بازار سرمایه شده است چرا که مردم مایل هستند که اندوخته های خود را با توجه به بدون ریسک بودن در بانک نگه دارند .

وی در ادامه اشاره داشت: با توجه به تمایل مردم برای ورود به بانک ها اگرچه این کار به طور طبیعی منطقی است اما به هر حال سرمایه گذاری در بورس را تحت تأثیر قرار می دهد .

عنایت خاطرنشان ساخت: از طرف دیگر، اگر نرخ سپرده های بانکی کاهش یابد مردم متوجه می شوند که شاید سرمایه گذاری در بورس برای آنها پرمنفعت تر باشد و با توجه به اعلام اخیر بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سپرده ها انتظار می رود که سرمایه گذاران نسبت به ورود به بورس تفکر بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان در ادامه متذکر شد: به نظر می رسد اگر کاهش نرخ بهره در حد قابل قبول و چشمگیر باشد روند نقدینگی بیشتر به سمت بازار سرمایه سوق داده خواهد شد.

وی در مورد پیش بینی آینده بازار سرمایه اشاره داشت: برگشت بازار بستگی به عوامل مختلف دارد و ریسک های مختلفی هستند که بازار را تحت تأثیر قرار می دهند که یکی از مهم ترین مسائل، بحث بودجه است که به مجلس تقدیم شده است و امیدواریم تا قبل از پایان سال به تصویب مجلس برسد.

عنایت در خصوص بودجه 94 بیان داشت: دولت اعلام کرده است که قصد تقویت بازار سرمایه را دارد که از این طریق از ورود پول به کارهای سوداگری که نه تنها ارزش افروده ندارد بلکه باعث تورم می شود، جلوگیری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری در ادامه بیان داشت: از طرف دیگر قیمت نفت است که بخش عمده ای از درآمد دولت از محل فروش نفت و فرآورده های نفتی است و به این ترتیب، اگر قیمت نفت روند کاهشی خود را ادامه دهد می تواند در پیش رفتن پروژه های عمرانی دولت اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر کاهش درآمدهای نفتی باعث کاهش درآمدهای ارزی می شود بنابراین دولت واردات انواع کالای واسطه ای و مواد خام که اثر منفی بر روی بازار خواهد داشت را آغاز خواهد کرد، ولی در چند روز اخیر قیمت نفت با افزایش کوچکی همراه شده که اگر این روند ادامه یابد و قیمت نفت تثبیت شود در بازار سرمایه تأثیر خوبی خواهد داشت.

عنایت به سهامداران پیشنهاد داد: فعالان بازار به مقوله سرمایه گذاری با دید میان مدت توجه کنند و از هر گونه تصمیم گیری سوداگرانه خودداری کنند و سرمایه گذاری را با دید میان مدت تا یک ساله ببینند به این دلیل که با توجه به برنامه ریزی دولت و با تثبیت قیمت نفت در اجرای بودجه سال آینده، می توان گفت اقتصاد پر رونقی خواهیم داشت و تأثیرات مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ⁄    =  7