کاهش قیمت نفت یک عامل افت ارزش ریال ایران بوده است

بیزینس ویک:

بیزینس ویک با اشاره به کاهش 8 درصدی ارزش ریال ایران از زمان تمدید مذاکرات در 24 نوامبر نوشت: علاوه بر نامشخص بودن سرنوشت مذاکرات کاهش قیمت نفت نیز عامل افت ارزش ریال بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم به نقل از پایگاه خبری بیزینس ویک، ارزش پول ملی ایران پس از ماه ها ثبات، به دلیل کاهش قیمت نفت و نامشخص بودن سرنوشت مذاکرات هسته ای این کشور با گروه 1+5، کاهش یافته است.
ارزش ریال ایران در بازار غیررسمی که از ماه آوریل، در ازای هر دلار آمریکا در حدود 32 هزار ریال قرار داشت، از 24 نوامبر، یعنی زمان تمدید مذاکرات هسته ای تاکنون  8 درصد کاهش یافته است.
بر اساس آمارهای روزانه، دیروز در بازار ارز غیررسمی هر دلار آمریکا به قیمت 35 هزار ریال داد و ستد شد، در حالی که این رقم در روز 24 نوامبر 32 هزار و 560 ریال بود.
تابی ایلز، تحلیلگر موسسه اکونومیست اینتلیجنس یونیت در این باره گفت: «ادامه تحریم های مالی و انرژی و همچنین کاهش شدید قیمت نفت سناریویی نگران کننده را برای ایران رقم زده اند.»
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز 7 دسامبر هنگام تقدیم لایحه بودجه سال جدید به مجلس گفت، انتظار دارد که رسیدن قیمت نفت به پایین ترین رقم در 5 سال اخیر «فشاری کوتاه مدت» بر درآمدهای دولت وارد کند. دولت ایران که قیمت هر بشکه نفت را در سال مالی جاری 100 دلار در نظر گرفته بود، بودجه سال آینده خود را بر اساس نفت بشکه ای 72 دلار تنظیم کرده است. این در حالی است که قیمت نفت برنت امروز در بازار لندن به 62 دلار و 77 سنت رسید.
خبرگزاری تسنیم روز 16 دسامبر گزارش داد که ایران از ماه ژوئن تا پایان سال شمسی جاری، حدود 8 میلیارد دلار از دارایی های نفتی خود را از دست خواهد داد.
دولت ایران نرخ رسمی دلار را در بودجه امسال افزایش داده و از 26 هزار و 500 ریال به 28 هزار و 500 ریال رسانده است که به گفته کمال سید علی، معاون سابق امور ارزی بانک مرکزی ایران «سیگنالی را به بازار ارسال می کند.» وی افزود، دولت می تواند بخشی از کاهش درآمدهای خود را از این طریق جبران کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. علی می گوید

    قیمت نفت بشکه ای 150 دلار شد باز ارزشریال سقوط شدیدی داشت .

ارسال یک پاسخ

69  ⁄  69  =