بهزیستی و رفاه در هفت روز/کارت ملی جایگزین دفترچه بیمه

رصد آسیبهای اجتماعی در 31 استان ، کارت ملی جایگزین دفترچه بیمه، افزایش سقف بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی، یشنهاد افزایش 2 برابری بودجه کمیته امدادا،زندگی در فقر مطلق 10 درصد مردم دنیا ،و… از مهمترین اخبار حوزه بهزیستی و رفاه در این هفته بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر در این هفته شاهد اخبار مختلفی در حوزه بهزیستی و رفاه بودیم که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

رصد آسیبهای اجتماعی در 31 استان 

رئیس سازمان بهزیستی در ابتدای هفته جاری از رصد آسیبهای اجتماعی در 31 استان کشور خبر داد و گفت: اعتیاد، طلاق و بیکاری سه آسیب مهم کشور هستند که به طور نسبی این آسیبها در استانها یکسان است.

دکتر همایون هاشمی افزود: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده رصد متوازن به صورت خوشه ای در 31 استان کشور برای بررسی آسیبهای اجتماعی انجام شده و براین اساس توزیع و فراوانی آسیبها در استانهای مختلف متفاوت است اما در مجموع با یک نسبیتی می توان آسیب اول کشور را اعتیاد ، آسیب دوم را طلاق و آسیب سوم را بیکاری و فقر عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه آسیبهای نوپدید نیز در حال افزایش است ، گفت: یکسری آسیبهای 7 گانه در کشور وجود دارد که آسیبهای نوپدید نیز جزئی از آن به حساب می آید.

دو سوم سالمندان تهرانی درآمدی نداشته اند

یک استاد دانشگاه علوم بهزیستی نیز در این هفته گفت: در سال 85 استان تهران 973 هزار نفر سالمند داشت که فقط 385 هزار نفر از آنها از منبع درآمد برخوردار بود.

رضا فدایی وطن افزود: این در حالی است که دو سوم سالمندان به لحاظ مالی نیازمند دیگران بودند. 

به گفته وی، 90 هزار نفر از سالمندان یادشده در استان تهران تنها زندگی می کردند و 34هزار نفر بیش از 75 سال داشتند.

کارت ملی جایگزین دفترچه بیمه

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت نیز از جایگزینی کارت ملی با دفترچه بیمه خبر داد و گفت: این طرح از 15 آذر در بیمارستانهای دولتی اجرایی می شود.

انوشیروان محسین بندپی  افزود: بیمه شدگان از روز شنبه 15 آذر ماه می توانند با شماره کارت ملی در مراکز درمانی دولتی استانهای تهران ، مازندران و فارس پذیرش و خدمات دریافت کنند و دیگر نیازی به ارائه دفترچه بیمه نیست.

وی درمورد علت انتخا استانها نیز گفت: بیمارستانهای استان تهران چون سیستم ‌HIS (اطلاعات سلامت) در آنها فعال است و همچنین استانهای مازندران و فارس نیز بدلیل اجرای آزمایشی طرح پزشک خانواده و ارجاع در اولویت اجرای طرح جایگزینی دفترچه بیمه قرار گرفتند.

افزایش سقف بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در روزهای میانی هفته جاری از افزایش سقف تعهدات بیمه تکمیلی خبر داد و گفت: سقف تعهدات درمانی در بخش جراحی فوق تخصصی از 8 میلیون به 10 میلیون تومان رسید.

علی اصغر بیات افزود: شرکت بیمه آتیه سازان حافظ متعهد شده برای بیماران خاص (تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی) و بیماران سرطانی تمهیدات ویژه ای در نظر بگیرد.

وی، تعداد بازنشستگان و مستمری بگیرانی که هم اکنون تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند دو میلیون و 400 هزار نفر برشمرد و گفت: در صورتی که بازنشستگان جدیدی هنوز تحت پوشش قرار نگرفته اند می توانند با مراجعه به کانونهای بازنشستگی در سراسر کشور درخواست خود را با تکمیل فرم مخصوص آن اعلام کنند.

یشنهاد افزایش 2 برابری بودجه کمیته امداد

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) دراین هفته از پیشنهاد 2 برابر شدن اعتبارات این نهاد در بودجه سال 94 خبر داد و گفت: برای ارائه خدمات فعلی به مددجویان، نیازمند این هستیم که بودجه کمیته امداد 2 برابر شود تا بتوانیم مستمری مددجویان را افزایش دهیم.

حسین انواری گفت: این همایش کار مشترکی است میان مرکز ملی مطالعات جهانی شدن نهاد ریاست جمهوری و کمیته امداد که به منظور تحقق اهداف مورد نظر در جهت ارائه مدل های رفتاری حمایت‌گرایانه کمیته امداد در طول 35 سال گذشته داشته به کشورهای دیگر تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه سعی داریم تا مدل های مورد تجربه کمیته امداد را در جهان اسلام عملیاتی کرده تا اندیشمندان بتوانند در این زمینه اقدامات لازم را در جهت حمایت در ابعاد بین المللی انجام دهند.

10 درصد مردم دنیا در فقر مطلق هستند

رئیس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن گفت: زندگی حدود 800 میلیون نفر، یعنی حدود 10 درصد از ساکنان زمین، در فقر مطلق موجب شده که زمینه های تهدیدات بین المللی و جهانی به ویژه تروریسم و جرائم سازمان یافته افزایش یابد.

دکتر علیرضا معیری در اولین همایش علمی رفتارهای حمایتگرانه در عصر جهانی شدن که روز سه شنبه برگزار شد ، افزود: در فضای جهانی شده نظام های معنایی این امکان را پیدا می کنند که با افزایش شناخت از دیگر نظام های معنایی، راهکارهای جامع تری را برای مشکلات و مسائل اجتماعی ارائه دهند و با مبادلات معنایی و هم افزایی فرهنگی دید گسترده تری پیدا کنند.

وی تا کید کرد: مسئله فقر از عمده ترین مسائلی است که نظام معنایی اسلام راهبردها و راهکارهای اصیلی را برای رفع آن عرضه کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  +    =  47