تاج: کی گفته پول حق پخش به وزارت ورزش می رسد؟

مهدی تاج می گوید آنچه در تواف جدید سازمان لیگ و تلویزیون مهم است ، به رسمیت شناخته شدن حق قانونی پخش فوتبال است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ در گفت و گو با خبرآنلاین از توافقی می گوید که پس از 3 هفته کشمکش میان فدراسیون و تلویزیون بدست آمد. او که در این دعوا رابط دو طرف بود و به دلیل مسئولیت هایش در دو سوی این دعوا توانست در نهایت نقش میانجی را ایفاء کند ، آنچه رخ داده را بردی بزرگ برای فوتبال می داند و می گوید نیازی به انداختن چرتکه برای محاسبه 2 تومان یا 4 تومان این توافق نامه نیست.

تاج درحالی این نظر را دارد که منتقدان فدراسیون فوتبال آنچه را رخ داده یک شکست برای فوتبال می دانند و اسم این توافق را توافق برای هیچ گذاشته اند. اینکه در نهایت 2 میلیارد یا اصلا 7 میلیارد از این فعل و انفعال حاصل شده آیا بردی برای فوتبال بوده؟ ار نظر منتقدان فدراسیون از درون هیات رئیسه تا رسانه ها و البته مدیران باشگاه ها ، بسیاری این توافق را هیچ می دانند ولی تاج می گوید:« این بحث ها اشتباه است. دوستان یک حق را نادیده می گیرند. همه تلاش ما در این بحث ها به رسمیت شناخته شدن حق قانونی فوتبال بود. اینکه بتوانیم تلویزیون و دولت و مجلس را به این باور برسانیم که این حق متعل به فوتبال است که خدا را شکر با نگاه باز دوستان در هر 3 نهاد مهم کشور این توافق حاصل شد. اصلا رقم این پول نباید خیلی برجسته شود. باید نگاهی عمیق تر به مسئله داشته باشیم و درباره حقی صحبت کنیم که از این پس به رسمیت شناخته شده است.»

او درباره مذاکرات شب تاسوعا و توافق 3 جانبه می گوید:« مهم نیست که ما چقدر این رقم را بالا بردیم. من رقم دقیق را اعلام کردم. یعنی 30 درصد توانستیم رقم اولیه قرارداد را بالا ببریم که برای امسال رقم بدی نمی شود . به هر حال مهم این است که ما توانستیم یک توافق روشن داشته باشیم. توافقی که حالا همه آن را قبول دارند. ولی اتفاق مهمتری از آنچه به آن پرداخته شده رخ داده ، ما یک حق را برای فوتبال گرفتیم و حالا می توانیم دنبال دیگر حقوق فوتبال مان باشیم. فوتبال باید خودش هزینه هایش را در بیاورد. ما اگر این حقوق را بگیریم می توانیم باشگاه های دولتی را وادار کنیم تا دست از هزینه بودجه مستقیم دولتی بردارند. فوتبال اگر به حقوقش برسد ، خودش می تواند هزینه هایش را تامین کند و فدراسیون فوتبال به عنوان متولی فوتبال کشور دنبال این هدف بزرگ است.اینکه چند سایت با پرداختن وارونه به توافق و با اسم بردن از رقم دو میلیاردی بخواهند این توافق را یک شکست قلمداد کنند کار درستی نیست. فقط یک تلاش را زیر سئوال می برد درحالیکه حقیقت چیز دیگری است.»

البته به رغم گفته های امیدوارکننده نایب رئیس فدراسیون فوتبال ، مدیر روابط عمومی تلویزیون در گفت و گویی جملاتی به زبان آورده که این توافق را با چالشی اساسی روبرو می کند. اینکه گفته شده قرار است پول حق پخش بجای باشگاه ها به وزارت ورزش برسد تا برای زیرساخت های ورزش هزینه شود! پولی که دقیقا متعلق به تیم های فوتبال است و باید به جای درآمدهایی که از بودجه مستقیم دولت برداشت می شود ف برای هزینه های جاری به کار گرفته شود تا پول های دولتی صرف زیرساخت ها شوند . تاج در این باره می گوید:« این دوست مان احتمالا دقیقا در جریان مسائل نبودند. بگذارید تمام ماجرا را برای تان شرح بدهم تا روشن شود. ما توانستیم برای اولین بار یک قرارداد و یک توافق همه جانبه داشته باشیم. حق پخش نیاز به طرح در هیات دولت و رای از مجلس دارد. حالا این توافق حاصل شده و وزارت ورزش برای سال جدید و بودجه 94 لایحه ای به دولت می دهد و در آن حق پخش را لحاظ می کند. فدراسیون فوتبال که نمی توانست لایحه تنظیم کند پس مسیر درست این کار کمک گرفتن از وزارت ورزش بود و دولت هم مسیرش برای ارسال پول به فدراسیون فوتبال از طریق وزارت ورزش است. قرار نیست این پول به وزارت ورزش برسد بلکه کانال این انتقال و رسیدن این حق به فوتبال وزارت ورزش است. یعنی ما از مکانیسم قانونی کار استفاده کردیم و فوتبالی ها باید از آنچه رخ داده استقبال کنند. اینکه سرانجام ردیف بودجه حق پخش در قانون بودجه کشور قرار می گیرد و فوتبال صاحب این حق می شود. حقی که همیشه از نداشتنش گلایه داشتیم و به دنبالش بودیم. رقم این حق خیلی مهم نیست ، مهم شناخته شدن این حق است و از این پس و در آینده می توانیم به دنبال افزایش حق مان باشیم. »

او امیدوارانه حرف می زند و منتقدان هم البته سر مواضع شان هستند. اینکه رقم قرارداد 30 میلیارد تومان است یا 22 میلیارد به چالش کشیده می شود اما قرار گرفتن ردیف بودجه حق پخش در قانون بودجه می تواند گامی بلند برای فوتبال باشد. گامی که البته خیلی خوشایند تیم های صنعتی نیست و اگر دولت بخواهد به ازای این پول از بودجه های آنها پولی برداشت کند ، چندان هم به سودشان نیست!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  3