پایین‌آمدن نرخ سود بانکی با فعالیت بانک‌های خارجی در کشور

دبیرکل بانک مرکزی مطرح کرد:

ایبنا -حضور و فعالیت بانک‌های خارجی در کشور ما باعث پائین آمدن نرخ سود بانکی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تامین مالی و لیزینگ ایران به نقل از ایسنا

دبیرکل بانک مرکزی  اظهار کرد: بنا بر قانون متداول در جهان، هر بانک خارجی که در کشور دیگری فعالیت می‌کند باید ضمن تبعیت از قوانین کشور خود، تابع قوانین کشور میزان نیز باشد، بنابراین بانک‌های خارجی در صورت حضور در ایران باید تابع قوانین بانکی ایران باشند.

دکتر محمود بهمنی گفت: نرخ سود تسهیلات پرداختی نیز از جمله مواردی است که بانک‌های خارجی باید در آن از قوانین ایران پیروی کنند ولی با این حال حضور در ایران به نفع آنان است.

وی در تشریح این نکته افزود: نرخ سود حاکم در کشور ما قطعا بالای 10 درصد است در حالی که این نرخ در کشورهای دیگر خصوصا کشورهای اروپایی بین 3.5 تا چهار درصد است، بنابراین این اختلاف نرخ باعث سودآوری برای بانک‌های خارجی می‌شود.

دبیرکل بانک مرکزی افزود: در واقع بانک‌های خارجی منابع مالی مشتریان خود را در کشورهای مادر با نرخ سود 3.5 تا چهار درصد جذب می‌کنند و در ایران با نرخ حداقل 10 درصد وام می‌دهند. این روند به نفع آنان خواهد بود، ضمن اینکه با تزریق منابع جدید، ارزش پول نیز در بازارهای ایران کاهش می‌یابد که به معنای کاهش نرخ سود بانکی است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تغییرات اعمال شده در نحوه انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی گفت: اختلاف نرخ سود علی‌الحساب اوراق مشارکت با نرخ تورم موجود، جذابیت و توجیه نگهداری این اوراق را از بین برده است و این مساله اوراق مشارکت را که باید اساسا به عنوان ابزاری انقباضی عمل کند تبدیل به ابزاری در جهت سیاست‌های انبساطی کرده است.

بهمنی گفت: قید شرط علی‌الحساب برای سود اوراق مشارکت، موردی است که منتشرکنندگان اوراق را ملزم می‌کند در صورتی که در سررسید اوراق، سود حاصل بیش از نرخ اولیه سود بود، ما به التفاوت را به دارندگان پرداخت کنند چنانچه در اوایل دوره استفاده از این روش، این کار انجام شد ولی واقعیت این است که تقریبا در هیج موردی، نه تنها سود نهایی به اندازه میزان تعیین شده نبوده بلکه حتی کمتر هم بوده و مابه‌التفاوت آن از منابع منتشر کننده، تامین شده است.

دبیرکل بانک مرکزی همچنین گفت: احتمال انتشار چک پول‌های پنج میلیون ریالی در آینده وجود دارد با این تفاوت که معادل چک پول‌های منتشر شده نزد بانک مرکزی بلوکه می‌شود تا از تزریق و گردش نقدینگی به جامعه جلوگیری شود.

 

،

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  3  =