دستورالعمل دولت برای نظارت بر تکایا در محرم

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها از اماکن تولید و توزیع نذورات، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها در ایام محرم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مهندس سیدرضا غلامی گفت: دستورالعمل کنترل و نظارت بر حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و مراکز تولید و توزیع نذورات پیش از ماه محرم توسط معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

وی گفت: بە این منظور بازرسان بهداشتی وزارت بهداشت با مسوولان هیات‌های عزاداری، جلسات مختلف را برگزار و آموزش‌های چهره بە چهره را ارائه خواهند داد. همچنین بە این منظور همکاری‌ها با سایر نهادها و مسوولان ذیربط در حال انجام است.

غلامی با تاکید بر لزوم استفاده از ظروف گیاهی یک بار مصرف برای توزیع نذورات گرم، چرب و حاوی PH اسیدی، ادامه داد: در صورت توزیع غذای گرم، چرب یا ترش مزه، استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی در اولویت قرار دارد. از ظروف یک بار مصرف آلومینیومی نیز می‌توان بە عنوان اولویت بعدی در توزیع این نذورات استفاده کرد.

معاون فنی بهداشت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: برای توزیع چای، شیر داغ یا هر نوع نوشیدنی‌ دیگر نیز لازم است از ظروف یک بار مصرف گیاهی و ظروف یکبار مصرف آلومینیومی استفاده شود. هر نوع ظروفی غیر از این موارد برای توزیع نذورات گرم و چرب غیربهداشتی است و سبب آسیب بە سلامت فرد مصرف‌کننده می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از ظروف یکبار مصرف کاغذی، پلی اتیلن و … برای توزیع نذورات گرم بە هیچ وجه مناسب نیست و از این ظروف می‌توان برای توزیع مواردی نظیر میوه، سبزی خوردن، نوشیدنی‌های سرد و … استفاده کرد.

غلامی ضمن تاکید بر توزیع و مصرف نذورات غذایی پخته شده تا 1.5 و نهایتا دو ساعت بعد از پخت اظهار کرد: اگر قرار است نذری پس از برگزاری مراسم عزاداری توزیع شود باید حتما آن را گرم نگه داشته و استفاده کنند. هرگونه بسته بندی غذا در ظروف یکبار مصرف بیش از 1.5 تا دو ساعت توصیه نمی‌شود.

غلامی همچنین بر استفاده از نمک تصفیه شده یددار در تهیه غذا و مصرف سر سفره تاکید کرد و گفت: رعایت بهداشت فردی توسط تهیه کنندگان و توزیع کنندگان نذورات لازم است.

وی همچنین گفت: در صورت استفاده از سبزی خوردن مراحل چهارگانه پاکسازی، شستشوی اولیه، انگل زدایی و گند زدایی و شستشوی نهایی باید رعایت شود و همچنین استفاده ازفراورده‌های لبنی پاستوریزه مورد تاکید است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =