فعلاً از ابزارهای پولی برای کنترل نقدینگی استفاده نمی‌کنیم

رشد ضریب فزاینده و کاهش حجم پایه پولی در 4 ماه نخست امسال

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه رشد نقدینگی در 4 ماه اول امسال از محل رشد ضریب فزاینده بوده و پایه پولی رشد منفی داشته است،‌ گفت: به همین دلیل بانک مرکزی فعلاً از ابزارهای پولی برای کنترل نقدینگی استفاده نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،پیمان قربانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به کاهش حجم پایه پولی در چند ماه اخیر، اظهارداشت: رشد نقدینگی در 4 ماه ابتدای سال جاری از محل رشد ضریب فزاینده پولی بوده و پایه پولی در این مدت کاهش یافته است.

وی افزود: بانک مرکزی در راستای تعقیب اهداف تورمی خود، قطعا مسیر رشد نقدینگی را رصد و با ارزیابی‌های مستمر آن را پایش می‌کند و هر زمان که لازم باشد از ابزارهای سیاستی برای کنترل نقدینگی استفاده خواهد کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: ابزار‌های در اختیار بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی احصاء شده که فروش اوراق مشارکت یا تجدید نظر در نرخ‌های سود بانکی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی فعلا بانک مرکزی به قصد انتشار اوراق مشارکت برای کنترل نقدینگی ندارد زیرا در سال جاری رشد نقدینگی از طریق ضریب فزاینده بوده و پایه پولی رشد منفی داشته است.

قربانی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی فعلا پایش مستمر نقدینگی را در دستور کار دارد، گفت: هدف بانک مرکزی کنترل تورم به عنوان یک متغیر اصلی است و متغیرهای میانی مانند نقدینگی و پایه پولی در درون این هدف اصلی دنبال می‌شود.

به گزارش فارس، در 4 ماه ابتدای سال جاری رشد پایه پولی منفی 5.9 درصد، ضریب فزاینده مثبت 12.4 درصد و حجم کل نقدینگی 629 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  7  =  16