یوان به نفع دلار عقب نشست

پیش از ملاقات سران آمریکا و چین:

مبادلات ارزی نشان می دهد پیش ازدیدار رییس جمهور چین از واشنگتن در ماه آتی ارزش یوان کاسته شده است. این امر در حالی اتفاق می افتد که دسته ای از نمایندگان مجلس سنای آمریکا اعلام کرده بودند در صورتیکه ارزش یوان افزایش نیابد آنها تحریم هایی را در تجارت با این کشور تصویب خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک و بیمه و اقتصاد کلان(پابا) به نقل از بلومبرگ درششم دسامبر،  هنگامیکه نمایندگان مجلس آمریکا نامه ای به نخست وزیر چین فرستاده  و خواستار آن بودند که قبل از سفر رییس جمهور چین به آمریکا ارزش یوان واقعی شود (افزایش یابد) ، ارزش یوان 0.39 درصد کاهش یافته و به 6.6745 به ازای دلار رسید. مبادلات از پیش تعیین شده برای ماه آینده0.05 درصد کاهش یافته است.  پس از آنکه تنشها درباره واقعی کردن ارزش یوان در ماه جون آرام شد باراک اوباما دو بار با رهبران چینی ملاقات کرده است. پیش از آن  سود یوان در حدود 0.6 درصد یا بیشتر در هر ماه تخمین زده می شد.

لو ژنگوی، اقتصاد دانی که در موسسه بانکداری صنعتی در شانگهای فعالیت می کند در این باره می گوید: هم اکنون تسلیم شدن در برابر این خواسته ها برای چین غیر ممکن است.  به نظر می رسد مقامات کشور سرعت این واقعی سازی ارزش یوان را از ماه جون اندازه گرفته اند تا بدین ترتیب حداکثر زمانی که اقتصاد می تواند این تغییرات را تحمل کند را دریابند.  افزایش بیشتر ارزش یوان برای صادرکنندگان مشکلات زیادی ایجاد می کند.

 یوان در میان دیگر ارزهای  بلوک کشورهای BRIC(برزیل، روسیه، هند، چین) عملکرد مناسبتری در دهه گذشته داسته است و سخنگوی وزارت بازرگانی چین، یائو جیان اعلام کرد در این ماه کنترل های صادراتی آمریکا دلیل اصلی برهم خوردن توازن تجارتی میان دو کشور است. داده های آماری دولت آمریکا نشان می دهد که شکاف تجاری این کشور با چین در ده ماه از 2010بالغ بر  227 میلیارد دلار شده است که این میزان بیشتر از کسری تجارت آمریکا  با هفت شریک بزرگ تجاری خود است.

سناتور چارلز شومر ، نماینده دموکرات ایالت نیویورک معتقد است ارزش کاسته شده یوان یکی از دلایل شکاف تجاری میان دو کشور است و سبب شده چین ارزش یوان را افزایش دهد.

 بهترین عضو بلوک BRIC

به نوشته روزنامه چاینا دیلی در شماره 17 دسامبر ،  چن دمینگ وزیر بازرگانی چین در سخنرانی خود اعلام کرد این کشور آماده است با تثبیت صادرات و افزایش واردات در 5 سال آینده  توازن تجارت خارجی این کشور را برقرار کند. باراساس آمار گمرک چین سال گذشته میلادی صادرات این کشور 33 درصد افزایش یافت آنهم در حالیکه وارداتش نیز 40 درصد افزوده شده بود. 

با توجه به آمار بلومبرگ در دهه گذشته یوان در برابر دلار 24 درصد قدرتمند تر شده است و بدین ترتیب سود یوان 14 درصد بیش از ریل بزریل، 2.9 بیش از روپیه هند و 9.1 درصد کمتر از روبل روسیه شد.در 2010 میلادی از ارزش یوان، ریل و روپیه 3 درصد کاسته شد و از قدرت روبل نیز در بازار جهان نیز 2.7 درصد کاسته شد.

 سقوط یوان

روزیک شنبه  در میان افزایش نگرانیها درباره بدهی برخی کشورهای اروپایی سبب شد تقاضا برای دلار تثبیت شود ودر نتیجه ارزش یوان 0.28 درصد کاهش یافت که این میزان در شش هفته گذشته بی سابقه بوده است. قیمت دلار نیز به بالاترین میزان خود در دو هفته گذشته رسید.

براساس قیمت های CMAمبادلات اعتباری چین که با بدهی این دولت ارتباط مستقیم دارد براساس 72 نقطه، 4 نقطه افزایش یافت. مبادلات اعتباری به خریدار ارزش صوری در تبادل را برای اعتبارات بنیانی تر می پردازد  یا معادل نقدی آن راکه دولت یا شرکت نمی تواند به میزان بدهی مورد توافق بیفزاید، برای خریدار فراهم می کند.

دومینک استراس کان رییس بانک جهانی روز پنج شنبه گذشته بیان کرد تقاضا برای ارزیابی فوری یوان اشتباه است. زیرا حرکتی ناگهانی  احتمالا اقتصاد چین و در نتیجه جهان را می لرزاند.

ژانگ مینگ یکی از اقتصادانان چینی در این باره می گوید: با توجه به آنچه که برای یوان اتفاق افتاده است ، احتمال می رود پیش از دیدار اوباما و هو بهای یوان کمی بالا رود. امااین امر چندان استراتژی عاقلانه ای نیست زیرا محتکران بازار از این الگو بهره برداری می کنند.

 پیش بینی می شود در سال آینده ارزش یوان 5 تا 6 درصد در برابر دولار افزایش یابد زیرا دولت باید از خواسته های صادرکنندگان حمایت کندو از سوی دیگر  جلوی تورم وارداتی را بگیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =