چک موردی دارای چه مشخصاتی است؟+نحوه دریافت آن

بانک ملی به تازگی و برای نخستین بار در نظام بانکی، از خدمت جدید خود با عنوان «چک موردی» رونمایی کرده، اما این چک ها چه مشخصاتی دارند و شرایط دریافت چک موردی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «چک موردی» امکان جدیدی است که بر اساس قانون «اصلاح قانون صدور چک» برای مشتریان نظام بانکی فراهم آمده و به افراد دارای حساب جاری فاقد دسته چک ارائه می‌شود.

این چک‌ها از امنیت بسیار بالایی برخوردارند و علاوه بر این که دارنده و گیرنده چک می تواند اصالت آن را از طریق سامانه صیاد کنترل کند، مشخصات ظاهری ویژه ای دارد که امکان هرگونه جعل یا سوء استفاده از آن را به پایین ترین میزان ممکن کاهش داده است.

مشخصات امنیتی طرح چک موردی بانک ملی ایران، به این شرح است:

۱. درج متن «غیر قابل انتقال» بالای کادر تاریخ

۲. ریز نوشته اختصاصی نام بانک در دور کادر تاریخ و کادر مبلغ به رنگ بنفش

۳. چاپ طرح زمینه روی چک با خطوط سینوسی با تغییر ضخامت کانونی خط در دو رنگ سبز آبی و یاسی به صورت رنگین کمانی

۴. چاپ متن «چک موردی» در زمینه چک

۵. درج نوار سینوسی زیر نوشته نام بانک در رنگ متن چک در دو سمت چپ و راست چک در محل سری و سریال، نام صاحب حساب و شماره حساب

۶. چاپ نوار ریزنوشته نام بانک در پایین چک با تکنیک تغییر ضخامت حروف

۷. ریز نوشته نام بانک در کادر تاریخ و کادر ریال در دو رنگ نامریی سبز و قرمز که تحت تابش نور ماورای بنفش نمایان می شود

۸. چاپ لوگوی چکاوک در رنگ نامریی پایین کادر امضا که تحت تابش نور ماورای بنفش نمایان می شود

۹. درج نوار عمودی در ظهر چک حاوی آرم بانک، نام بانک و سری چک به صورت خطی

۱۰. درج نوار سینوسی ریزنوشته نام بانک در رنگ های زمینه چک به صورت رنگین کمان در دو سمت چپ و راست چک در محل سری و سریال، نام صاحب حساب و شماره حساب

۱۱. درج نوار خطی اختصاصی بانک به صورت عمودی در روی چک حاوی اطلاعات نام بانک و سری چک

۱۲. چاپ لوگوی چکاوک به رنگ بنفش در پایین کادر ریال

۱۳. درج جمله «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور دریافت آن در سامانه صیاد است» در زیر لوگوی چکاوک

۱۴. درج کد اختصاصی مربوط به چک با فرمول خاص و مخصوص هر بانک در زیر محل شماره سریال چک

۱۵. درج آرم بانک به صورت نگاتیو در وسط چک با مرکب نامریی به رنگ سبز که تحت تابش نور ماورای بنفش نمایان می شود

۱۶. درج نوار نامریی اختصاصی بانک به رنگ سبز به صورت عمودی در روی چک حاوی اطلاعات نام بانک و سری چک که تحت تابش نور ماورای بنفش نمایان می شود

۱۷. چاپ چک بر روی کاغذ واترمارک مولتی تون ۹۰ گرمی با آرم شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران به صورت سایه روشن که در مقابل نور، آن را می توان دید

۱۸. وجود الیاف رنگی مریی در دو رنگ قرمز و آبی و الیاف رنگی نامریی در چهار رنگ سبز، زرد، قرمز و آبی پراکنده در رو و پشت کاغذ که تحت تابش نور ماورای بنفش نمایان می شود

۱۹. درج نوارهای ریزنوشته حاوی اطلاعات نام بانک و سری چک به رنگ بنفش در پشت چک

شرایط دریافت چک موردی

متقاضیان دریافت دسته چک‌ ملزم به این هستند تا بعد از اعتبارسنجی با توجه به سقف اعتبارشان، دسته چک دریافت کنند. اما این محدودیت برای چک موردی وجود ندارد.

تنها محدودیتی که برای این نوع چک‌ها درنظر گرفته می‌شود این است که شما فقط ۵ بار در سال مجاز هستید تقاضا بدهید و تنها می‌توانید در هر نوبت ۲ عدد چک دریافت کنید.

البته اگر درخواست صدور ۲ عدد چک موردی را داده باشید تا وقتی که آنها را پاس نکرده باشید، نمی‌توانید درخواست جدید دیگری را ثبت کنید.

از لحاظ ترتیب اثر، احکام حقوقی و ضمانت اجرایی، این چک فرقی با چک‌های عادی ندارد و تنها تفاوت آن در این است که برای دریافت آن نیازی به اعتبارسنجی نیست.

مدارک لازم برای چک موردی

همراه داشتن مدارک هویتی (کارت ملی جدید)، داشتن حساب جاری، پر کردن فرم درخواست و نداشتن هرگونه سوءسابقه بانکی (بدهی معوقه چک برگشتی و…). توضیحات بیشتر را در بخش «چه کسانی نمی‌توانند چک‌موردی بگیرند» بخوانید.

سقف اعتبار مجاز برای چک‌های موردی چقدر است؟

با توجه به ماده ۷ شیوه‌نامه اجرایی، سقف مبلغ مجاز سالیانه برای صدور چک موردی، برای متقاضیان حقیقی دارای حساب جاری غیرتجاری، اشخاص حقیقی دارای حساب جاری تجاری و اشخاص حقوقی، بسته به انفرادی یا مشترک بودن حساب آنها، متناسب با نتایج گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری‌شان توسط سامانه صیاد تعیین می‌شود.

چه کسانی نمی‌توانند چک موردی بگیرند؟

لیست قرمزی که برای دریافت چک موردی درنظر گرفته شده است، دقیقا شبیه به لیست قرمز سایر چک‌های بانکی است و افراد با شرایط زیر قادر به دریافت آن نخواهند بود:

افرادی که حکم ورشکستی از مراجع قضائی دارند.

افرادی که چک برگشتی دارند که رفع سوءاثر نشده‌ باشد.

وکیل یا نماینده صادرکننده (امضاءکننده) چک برگشتی که رفع سوءاثر نشده باشد.

افرادی که بنا به رأی قطعی مراجع قضایی به محرومیت از داشتن دسته ‌چک و چک موردی محکوم شده باشند.

افرادی که حساب‌ جاری آن‌ها به دلایل قانونی مسدود و برداشت از آن ممنوع شده باشد. البته در مواردی که صرفاً بخشی از موجودی حساب‌ جاری فرد مذکور مسدود بوده و برداشت از مابقی موجودی حساب‌ او مجاز باشد، امکان صدور چک وجود خواهد داشت.

استعلام وضعیت چک موردی در سامانه صیاد

سامانه صیاد برای بالا بردن امنیت انواع چک‌های بانکی فعالیت می‌کند. برای این منظور چک‌های موردی هم درست مانند چک‌های عادی باید در سامانه صیاد ثبت شوند. پس برای اینکه چک موردی بگیرید باید وارد سامانه صیاد شوید و نام دریافت‌کننده چک را قید کنید. همچنین لازم است از شخص دریافت‌کننده هم بخواهید تا نام خود را تأیید کند.

نگران نباشید! برخلاف روال معمول دیگر چک‌های بانکی، برای دریافت چک‌های موردی، نیازی به پشت‌نویسی و انتقال نخواهید داشت و چک در وجه فرد دریافت‌کننده صادر خواهد شد.

اگر شما دریافت‌کننده چک هستید، حتما پیش از تایید نام خود، سری به سامانه صیاد بزنید و با اجازه خود صادرکننده، سابقه چک برگشتی او را بررسی کنید. این امکان برای شما وجود دارد تا از طریق پنل خود در مای رده خیلی سریع و راحت، تنها با وارد کردن کد ملی و شماره موبایل فرد صادرکننده، سابقه چک برگشتی او را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که برای تسویه چک موردی خود حتما باید اطلاعات مربوط به آن را از قبل در سامانه صیاد ثبت ثبت کرده باشید. ثبت عملیات تسویه نیز باید در سامانه صیاد صورت گیرد.

اگر چک موردی برگشت بخورد چه می‌شود؟

هیچ فرقی نمی‌کند که چه نوع چک بانکی کشیده باشید. برگشت خوردن چک برای شما دردسرها و محرومیت‌های زیادی به همراه خواهد داشت و سابقه اعتبار بانکی‌تان را خراب خواهد کرد.

برای بالا بردن امنیت چک‌های موردی این شرط گذاشته شده که تا قبل از تعیین تکلیف چک‌های قبلی اجازه درخواست چک جدید در سامانه صیاد ممنوع خواهد بود. همین امر یعنی اگر چک‌تان برگشت بخورد دیگر امکان دریافت چک جدیدی نخواهید داشت.

اما این تمام ماجرا نیست! در صورتی که موجودی فرد برای پاس کردن چک کافی نباشد و چکش برگشت بخورد، سامانه یکپارچه بانک مرکزی، خیلی سریع این موضوع را به تمام بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری گزارش می‌دهد. پس اگر چک موردی فردی برگشت بخورد، در صورت رفع نشدن سوءاثر آن باید منتظر باشد تا محرومیت‌های زیر برای فرد خاطی اعمال شود؛

عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت ‌بانکی جدید

مسدود شدن کلیه حساب‌ها، کارت‌های بانکی‌ و هر مبلغی که تحت هر عنوان نزد بانک یا مؤسسه اعتباری وجود دارد

عدم ارائه هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانتنامه‌های ارزی یا ریالی

عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  ⁄  5  =