واکسن آنفلوآنزا برای کودکان زیر ۶ ماه ممنوع است

رییس اداره مبارزه با بیماری های منتقله آب و غذا معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای کودکان زیر شش ماه ممنوع است و نباید نوزادان از این واکسن استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایرنا، دکتر حسین معصومی اصلی امروز – سه شنبه – در نشست خبری نهمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هنگام سرماخوردگی بسیاری از مردم به طور خودسرانه دارو مصرف می کنند توصیه کرد: خانواده ها نباید هنگام سرما خوردگی کودکان به خوددرمانی آنها بپردازند.
 
وی با این توضیح که مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها توسط در بین مردم درحال افزایش است گفت: این موضوع معضل بزرگی برای سلامت کشور محسوب می شود.
 
وی تاکید کرد: آنتی بیوتیک ها فقط اگر به درستی و درزمان مناسب توسط پزشک برای بیماران تجویز شود، می تواند مفید باشد.
 
معصومی اصل با بیان اینکه مصرفی بی رویه و خود سرانه انواع آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به مقاومت میکروبی شود اضافه کرد : اگر میکروبی به آنتی بیوتیک ها مقاومت پیدا کند، از بین نرفته و زنده می ماند و قدرت تکثیر و رشد را در سطح یک شهر، کشور ، منطقه و یا حتی جهان پیدا می کند.
 
به گفته وی سرما خوردگی به عنوان بیماری ویروسی است که نیاز به آنتی بیوتیک ندارد و پس طی دوره نقاهت بیمار رو به بهبودی می رود اما متاسفانه بسیاری از افراد این تصور را دارند که هنگام سرما خوردگی باید آنتی بیوتیک مصرف کنند.
 
این مسوول وزارت بهداشت تاکیدکرد: اطلاع رسانی و اگاهی به مردم در خصوص مصرف خود سرانه انتی بیوتیک ها می تواند از هزینه نظام سلامت در کشور کاهش دهد .
 
معصومی اصل در باره گروه سنی مورد هدف در تزریق واکسن آنفلوآنزا توضیح داد: تزریق واکسن برای کودکان بالای شش ماه و همچنین افراد بالای 60 سال ضروری است و توصیه می شود که بیمارانی را که دچار بیماری هایی مانند دیابت ، مشکلات ریوی ، نقص ایمنی و یا سرطان ها هستند این واکسن را سالانه درفصل پاییز تزریق کنند.
 
به گفته وی اگر قرار باشد در کشور همه متقاضی واکسن آنفلوآنزا باشند باید 76 میلیون دوز واکسن تهیه شود که این وضیعت منطقی و امکان پذیر نیست.
 
رییس اداره مبارزه با بیماری های منتقله آب و غذا معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مورد عفونت های بیمارستانی گفت: بیمارانی که در بیمارستان ها بستری می شوند در معرض خطر عفونت های بیمارستانی قرار می گیرند و این شرایط در تمامی کشورها و ایران رو به گسترش است.
 
وی گفت: در تمامی دنیا نظام های بهداشتی وجود دارد که با شناسایی و کنترل این عفونت ها می توانند حدود 80 تا 90 درصد عفونت های بیمارستانی را پیشگیری کنند.
 
معصومی اصل افزود: آمار ها نشان می دهد که در کشورهای توسعه یافته 6 تا 11 درصد بیماران دچار عفونت بیمارستانی می شود که این رقم در کشورهای در حال توسعه 25 تا 30 درصد است .
 
به گفته معصومی اصل در ایران عفونت های بیمارستانی بین 10 تا 15 درصد گزارش شده است.
 
به گفته معصومی اصل، ابتلا به عفونت های بیمارستانی در کشور در هفت سال گذشته به میزان یک درصد گزارش شده بود که این رقم غیر واقعی است. البته هدف از مقابله با این عفونت ها رساندن آمار ابتلا به صفرنیست، بلکه کاهش میزان عفونت های بیمارستانی به عنوان هدف اصلی مطرح است .
 
به گفته این پزشک شستشوی دستها با محول ضد عفونی که در بیمارستان ها در اختیار پزشکان ، بیماران و پرستاران قرار دارد عامل مهمی در کنترل و پیشگیری از ابتلا به عفونت های بیمارستانی است .
 
نهمین همایش انجمن عفونی اطفال و پنجمین بزرگداشت استاد دکتر سید احمد سیادتی در روزهای 13 تا 15 آذر ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با حضور محققان و اساتید برجسته کشور برگزار می شود .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =